Permalänk

Fel på USB-porten!

Ny dator, har gjort ett par trådar om problemen, och dom fortsätter komma.
Ingen utav USB-portarna svarar när jag kopplar in tangentbordet, det är inte fel på tangentbordet eftersom det fungerar felfritt på min andra dator. Jag kan dock ladda telefonen genom dessa USB-portarna. Jag fattar verkligen inte vad felet är, moderkortet eller?
Tack på förhand!

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Ny dator, har gjort ett par trådar om problemen, och dom fortsätter komma.
Ingen utav USB-portarna svarar när jag kopplar in tangentbordet, det är inte fel på tangentbordet eftersom det fungerar felfritt på min andra dator. Jag kan dock ladda telefonen genom dessa USB-portarna. Jag fattar verkligen inte vad felet är, moderkortet eller?
Tack på förhand!

Använde du antistatarmband vid monteringen?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Använde du antistatarmband vid monteringen?

Nej, men usb porten fungerade igår, och det ända jag gjort är att frakta den..

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Medlem

Testa annat via usb till den datorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Nej, men usb porten fungerade igår, och det ända jag gjort är att frakta den..

Kolla så du inte har något skräp i kontakterna.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattsson1997:

Ny dator, har gjort ett par trådar om problemen, och dom fortsätter komma.
Ingen utav USB-portarna svarar när jag kopplar in tangentbordet, det är inte fel på tangentbordet eftersom det fungerar felfritt på min andra dator. Jag kan dock ladda telefonen genom dessa USB-portarna. Jag fattar verkligen inte vad felet är, moderkortet eller?
Tack på förhand!

ny dator = garanti.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Testa annat via usb till den datorn.

Har testat att ladda mobilen vilket fungerar. Kan pröva min ipad också..

Skrivet av Mac83:

Kolla så du inte har något skräp i kontakterna.

Får göra det.

Skrivet av JSvanberg:

ny dator = garanti.

Den är dock hemmabyggd, kan jag lämna in hela datorn eller måste jag montera bort delarna? Allt är från inet.

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Har testat att ladda mobilen vilket fungerar. Kan pröva min ipad också..

Får göra det.

Den är dock hemmabyggd, kan jag lämna in hela datorn eller måste jag montera bort delarna? Allt är från inet.

Laddar kräver inte alla kontakter, kör något som kräver dataöverföring.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Några gula frågetecken i enhetshanteraren?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av muppens:

Laddar kräver inte alla kontakter, kör något som kräver dataöverföring.

Får försöka hitta nåt.

Skrivet av ggustavsson:

Några gula frågetecken i enhetshanteraren?

Har gjort em tråd tidigare, problemet är att för att jag ska få en bild måste jag gå in i bios, vilket inte går när tangentbordet inte fungerar.

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Får försöka hitta nåt.

Har gjort em tråd tidigare, problemet är att för att jag ska få en bild måste jag gå in i bios, vilket inte går när tangentbordet inte fungerar.

har du inget PS/2 tangentbord liggandes då?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattsson1997:

Har testat att ladda mobilen vilket fungerar. Kan pröva min ipad också..

Får göra det.

Den är dock hemmabyggd, kan jag lämna in hela datorn eller måste jag montera bort delarna? Allt är från inet.

du har garanti fast du har byggt den själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Nej, men usb porten fungerade igår, och det ända jag gjort är att frakta den..

Inte helt omöjligt att dina problem beror på ESD skador, dom kan uppkomma direkt vid skadetillfället och efter en tid...

Permalänk
Medlem

ESD hit och ESD dit.. morsan hade samma problem med hennes köpta HP dator. Alla USB-portarna dog och när jag kopplade hennes HDD till min dator för att spara alla bilder och dokument dog även alla mina portar...

När jag senare skulle fixa till hp'n så den skulle fungera så small nätagget och tog hela datorn med sig. inkl mina gamla delar jag "uppgraderat" med.

Tl;dr : ingen aning om vad felet är, men ni fick iaf en liten läsning om min erfarenhet av det :>

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Har du USB mus eller andra USB prylar/kablar som du kan testa?
Testades du tangentbordet på andra datorn före eller efter att du fraktat datorn?

Jag frågar för att det inte är så självklart för alla som ber om hjälp att man testar efteråt. Vi behöver veta om det bara är tangentbordet eller fler saker/kablar. Att du kan ladda telefonen säger bara att det är ström i kontakten. Det säger inte om datorn förstår vad du kopplat. Tex min telefon dyker upp som en hårddisk.

Med börja undra om du byggt datorn dåligt. I värsta fall får du riva isär ALLT igen. Processorn och moderkortet också. Kolla alla hållare och kontakter efter skador, böjda pinnar mm. Se till att du distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit sitter på rätt ställe.

När du sen bygger ihop den igen så kopplar du bara det som behövs för att avgöra om tangentbordet funkar eller inte. Du vill inte skicka tillbaka allt bara för att inse att det var nån skadad USB kabel/pryl som dom trodde inte spelade roll som slog ur portarna så att de bara gick att ladda.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Inte helt omöjligt att dina problem beror på ESD skador, dom kan uppkomma direkt vid skadetillfället och efter en tid...

Skrivet av Xcym:

ESD hit och ESD dit.. morsan hade samma problem med hennes köpta HP dator. Alla USB-portarna dog och när jag kopplade hennes HDD till min dator för att spara alla bilder och dokument dog även alla mina portar...

När jag senare skulle fixa till hp'n så den skulle fungera så small nätagget och tog hela datorn med sig. inkl mina gamla delar jag "uppgraderat" med.

Tl;dr : ingen aning om vad felet är, men ni fick iaf en liten läsning om min erfarenhet av det :>

Skrivet av panpo98:

Har du USB mus eller andra USB prylar/kablar som du kan testa?
Testades du tangentbordet på andra datorn före eller efter att du fraktat datorn?

Jag frågar för att det inte är så självklart för alla som ber om hjälp att man testar efteråt. Vi behöver veta om det bara är tangentbordet eller fler saker/kablar. Att du kan ladda telefonen säger bara att det är ström i kontakten. Det säger inte om datorn förstår vad du kopplat. Tex min telefon dyker upp som en hårddisk.

Med börja undra om du byggt datorn dåligt. I värsta fall får du riva isär ALLT igen. Processorn och moderkortet också. Kolla alla hållare och kontakter efter skador, böjda pinnar mm. Se till att du distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit sitter på rätt ställe.

När du sen bygger ihop den igen så kopplar du bara det som behövs för att avgöra om tangentbordet funkar eller inte. Du vill inte skicka tillbaka allt bara för att inse att det var nån skadad USB kabel/pryl som dom trodde inte spelade roll som slog ur portarna så att de bara gick att ladda.

Tack alla för visat intresse/hjälp, men lyckades fixa den! Det var drivrutinerna till moderkortet samt till grafikkortet som behövdes uppdateras/installeras. Usb portarna funkade alltså då jag tog ut grafikkortet och körde VGA genom moderkortet. Återigen, tack!

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX