Nytt grafikkort till SLI , installation?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till SLI , installation?

Tjena!
Hade tänkt uppgradera datorn med en SSD och ett till grafikkort. Men jag har aldrig haft grafikkort i sli förut så jag är lite osäker hur man får det att fungera. Är det plug and play eller måste jag installera något program?
Jag tycker att mitt nätagg borde orka med ett till grafikkort men vad tror ni? Det är ju trots allt 600W Platinum , la till det i kundvagnen så att ni lättare kan se.

Vad tycker ni om SSDn jag har valt? Jag har hört mycket bra om den så därför jag valde den

Kundvagn:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6573035/2014-03-13

Dold text
Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

borde funka med 600w, kanske satsa på ett 750w för att ha lite extra overhead?

*edit*
Ang installationen så är det bara att trycka in kortet, koppla alla sladdar och SLI-bryggan.
vet inte riktigt om nvidia drivarna slår på SLI när det känner av ett till kort eller om du måste in i inställningarna och slå på det själv

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Moderkortet ska stödja sli och glöm inte att koppla på bryggan. Annars är de typ bara plug'n'play

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

borde funka med 600w, kanske satsa på ett 750w för att ha lite extra overhead?

*edit*
Ang installationen så är det bara att trycka in kortet, koppla alla sladdar och SLI-bryggan.
vet inte riktigt om nvidia drivarna slår på SLI när det känner av ett till kort eller om du måste in i inställningarna och slå på det själv

Okej så det är inte svårare än så Kan det skada grafikkorten eller någon annan del av datorn om mitt nätagg inte skulle räcka till?

Skrivet av emahex:

Moderkortet ska stödja sli och glöm inte att koppla på bryggan. Annars är de typ bara plug'n'play

Det stödjer sli och brygga har jag http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=Z68+Extreme3+Gen3

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Kanske inte gäller för SLI men vet att jag behövde uppdatera min drivrutiner för att kunna aktivera CrossFire. Inget besvärligt direkt, som tur är.

SSDn du har valt är helt okej, installerar du dessutom Samsung Magician så kan du göra lite optimeringar för disken och aktivera RAM-cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Okej så det är inte svårare än så Kan det skada grafikkorten eller någon annan del av datorn om mitt nätagg inte skulle räcka till?

Ett nätaggregat kan bli överbelastat och ifall det blir det finns risken för att nätaggregatet skulle gå sönder och dra med sig andra komponenter, däribland grafikkort. Men enligt Swec så drar ett 660 275w för hela systemet under speltester och att slänga på ett till 660 bör inte lägga på närmare 300w så du kan vara lugn, och som sagt, det är ett väldigt bra nätaggregat du har i listan.

Dold text

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Kanske inte gäller för SLI men vet att jag behövde uppdatera min drivrutiner för att kunna aktivera CrossFire. Inget besvärligt direkt, som tur är.

SSDn du har valt är helt okej, installerar du dessutom Samsung Magician så kan du göra lite optimeringar för disken och aktivera RAM-cache.

Tack för tipset. Jag får kolla runt lite när jag väl har fått kortet

Skrivet av Santrik:

Ett nätaggregat kan bli överbelastat och ifall det blir det finns risken för att nätaggregatet skulle gå sönder och dra med sig andra komponenter, däribland grafikkort. Men enligt Swec så drar ett 660 275w för hela systemet under speltester och att slänga på ett till 660 bör inte lägga på närmare 300w så du kan vara lugn, och som sagt, det är ett väldigt bra nätaggregat du har i listan.

Lycka till

Gött tack för infon! Blev lite orolig att jag skulle behöva byta ut mitt kära nätagg

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Du måste in i Nvidia kontrollpanelen och aktivera SLI
Tar någon minut sen är det fixat

Edit; Glöm inte SLI brygga mellan korten!

Permalänk
Medlem

GTX 660 drar så lite ström att 600W räcker till med mycket god marginal för SLI.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Glöm inte att för varje ny drivrutin, som släpps lite då och då via Geforce Experience, så måste du aktivera SLI igen under kontrollpanelen. Lycka till!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Glöm inte att för varje ny drivrutin, som släpps lite då och då via Geforce Experience, så måste du aktivera SLI igen under kontrollpanelen. Lycka till!

Skrivet av fantomsmurfen:

GTX 660 drar så lite ström att 600W räcker till med mycket god marginal för SLI.

Skrivet av Xiqt:

Du måste in i Nvidia kontrollpanelen och aktivera SLI
Tar någon minut sen är det fixat

Edit; Glöm inte SLI brygga mellan korten!

Tack för alla svaren! Blir att beställa i slutet av månaden

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+