Hjälp med att utforma "miljövänlig" stationär dator?

Permalänk
Medlem

Hjälp med att utforma "miljövänlig" stationär dator?

Hej!

Jag håller på med mitt exjobb som går ut på att utveckla en så miljövänlig stationär dator som möjligt. Behöver därför veta vilka komponenter som ingår i en dator, vad de består av för material osv. Vilka delar går att påverka för att få en så energisnål dator som möjligt?

Jag undrar också lite över fläktsystem, det finns väl inbyggt i alla datorer? Behöver chassit anpassas till det på något sätt? Är det till exempel bra om skalet har ventilationshål eller är det bättre att det är helt tätslutande?

Tacksam för svar!
Klara

Permalänk
Medlem

Chassi
Moderkort
Lagringsmedium
Nätaggregat
Processor
RAM

Grafikkort
CD-läsare
Div. fläktar

Dom övre nämnda är dom nödvändiga sakerna för en dator. Ska man göra annat än hantera dokument med datorn så är ett grafikkort nödvändigt. CD-läsare är bra att ha men det mesta används från USB eller molntjänster idag. Gör man saker som belastar datorn någorlunda kommer man iallafall behöva en fläkt som skapar cirkulation.

En del metaller som används till kretsarna i komponenterna bryts på sätt som inte är vad alla kan tänkas anse miljövänligt och det är rätt svårt att undvika att använda delar som använder dom metallerna. Sök på "Coltan mining".

Ett chassi behöver ventilationshål, annars blir det för varmt. Skulle det vara helt tätt så behöver man kyla den med någon vätska, och det är lite krångligare än med luft.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag kommer att fokusera på utformningen av chassit, hur fungerar det, sitter de inre komponenter fast i chassit på något sätt? Eller skulle det vara möjligt att typ ha de inre sakerna ihopsatta på en platta med en framsida där usb-portar osv finns och sen ha ett "löst" chassi?
Vilka funktioner har chassit? Skydda mot damm?

Är det någon av de andra komponenterna som är tillverkad av plast, förutom chassit?

Datorn jag har tänkt designa ska vara tänkt för kontorsmiljö, kanske främst för enklare arbete med dokument osv och inte typ tyngre CADprogram. Hur stora är komponenterna då? Jag tänker på apples mac mini som ju är väldigt liten, skulle den funka för kontorsarbete 8 timmar om dagen?

Permalänk
Medlem

Chassin har flera uppgifter. Först och främst är det väl som något att skruva fast allt annat på, i andra hand kommer saker som ljuddämpning, skydd från fysiska stötar, dammskydd etc. Chassin består också bara delvis av plast, somliga chassin har knappt något alls.

På den nivån du verkar vara kunskapsmässigt skulle jag nog börja med att läsa på om datorer på wikipedia eller dylikt innan jag började spåna efter vilka val jag skulle göra. Om du tänker dig något i stil med mac mini kan du ju kolla upp Rasberry Pi också, väldigt liten sak. Finns också datorer som ryms i en usb-sticka.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

När det kommer till miljövänliga datorer så kan det nog vara svårt att hitta information om annat än strömförbrukning och krav så som RoHS- och CE-märkning.

Gällande strömförbrukning så kan den variera rejält. Är du exempelvis endast i behov av en mycket enkel dator, som inte kommer att användas till beräkningsintensiva applikationer, så är en enkortsdator i stil med likt en RaspberryPi ett i högsta grad energisnålt alternativ. Om du däremot är ute efter en ordinarie stationär dator (x86 eller x86-64) så får man titta närmare på valet av varje komponent.

Följande komponenter kan hittas i en ordinarie stationär dator:

  • Chassi

  • Moderkort

  • Processor - Finns ett flertal energisnåla alternativ från både Intel och AMD.

  • RAM - Finns i ett flertal energisnåla alternativ, ofta märkta LP; Low Power.

  • Lagring - I regel så förbrukar 3.5" hårddiskar ström än 2.5" hårddiskar som förbrukar mer ström än en SSD.

  • Nätaggregat - Eftersträva så hög verkningsgrad som möjligt, Platina-märkning är bäst.

  • Grafikkort - Förbrukar oftast en stor del av energin, endast nödvändig vid grafiskt krävande applikationer, ex. spel.

  • Kylning - Eftersträva passiv (fläkt- och vätskelös) kylning. Fullt möjligt om du väljer rätt komponenter (och i vissa fall chassi), och rumstemperaturen är normal och stabil.

  • Optisk enhet - Vid behov.

Väljer du strömsnåla komponenter (vilket jag antar att du vill göra i och med ändamålet), så är valet av chassi det minst viktiga ur en miljösynvinkel... Chassit är i huvudsak till för att hålla de andra komponenterna på palts. Givetvis kan det även skydda mot damm, i synnerhet om det är slutet (förutsatt att du har passivt kylda komponenter), eller om det har filter vid eventuella fläktplatser.

Du borde verkligen Googla efter lite bilder om du inte har någon koll alls på hur en dator ser ut inuti, eller varför inte ta en titt på någon chassirecension här på SweClockers.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för svaren! Återkommer om jag får fler frågor!

Permalänk
Medlem

En viktig sak är ju att alla processorer inte har inbyggd grafik...... och det är inte alla moderkort som har stöd för processorer med inbyggd grafik..... jag tyckte inte riktigt att det framgick i svaren där uppe!