Permalänk

Ram-minnen kan inte ändras till 1600Mhz

Hej, jag har skaffat mig ett par corsair vengeance 16gb LP, CL10 10-10-10-27 1.5 v

I bios så står dom på 1333Mhz, men det går inte att ändra till 1600Mhz. Jag har inte AI tweaker och när jag väljer XMP profile#1 så sparas den inte även om jag startar om. Det verkar inte gå att ändra någonting i tools i advanced mode, det står bara ram-info. Mina stock ram-minnen som kom med datorn kunde ha 1600Mhz och dom var 8gb.

Mitt moderkort är: ASUS H87M-Pro, M51AC (märkesdatorn från helvetet)
Ska jag behöva uppdatera bios? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlameGrass:

Hej, jag har skaffat mig ett par corsair vengeance 16gb LP, CL10 10-10-10-27 1.5 v

1600MHz räknas som minnes överklockning. Därför står det * eller OC på många (moderkorts) tillverkares hemsidor vid de höger hastigheterna.

Om XMP profilen inte funkar så måste du ställa in minnenas volt och timings (latens) innan du ens kan drömma om att öka hastigheten. Siffrorna jag markerat i citatet är värdena man utgår från innan man minnes överklockar.

Sen så händer det att moderkort och minnen inte gillat varandra så att de bara klarade den lägre hastigheten tillsammans. Du kan lika gärna låta de vara på 1333MHz för du lär inte märka nån skillnad. Tror det bara är när man vill överklocka processorn maximalt som det kan spela roll.

Permalänk

Just nu är timingen inställd på 9-9-9-24 enligt CPU-Z. Jag är inte helt säker på hur jag ändrar timing i bios asus ez.

Permalänk
Medlem

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/H87M-PRO/E7919_H8...
Sid 67-69 AI Tweaker / DRAM Timing Control

Du ser bara ca hälften av alternativen när du först tittar under AI Tweaker så du måste scrolla ned innan du ser minnes inställningarna mm. Ingen bild på nedre halvan mm i manualen så du får berätta hur det egentligen ser ut där om du behöver mer hjälp.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/H87M-PRO/E7919_H8...
Sid 67-69 AI Tweaker / DRAM Timing Control

Du ser bara ca hälften av alternativen när du först tittar under AI Tweaker så du måste scrolla ned innan du ser minnes inställningarna mm. Ingen bild på nedre halvan mm i manualen så du får berätta hur det egentligen ser ut där om du behöver mer hjälp.

Har ingen AI tweaker, märkligt.

Permalänk
Medlem

Har jag länkat till rätt manual?
Finns inget annat om du kollar systematiskt uppifrån och ned?

Det händer ofta att märkesdatorer tillverkare har tagit bort vissa bios alternativ. Kan gå att uppdaterar bios men då ska du vara 100 på att du tar ned bios uppdatering till rätt moderkort.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Har jag länkat till rätt manual?
Finns inget annat om du kollar systematiskt uppifrån och ned?

Det händer ofta att märkesdatorer tillverkare har tagit bort vissa bios alternativ. Kan gå att uppdaterar bios men då ska du vara 100 på att du tar ned bios uppdatering till rätt moderkort.

Ja, det står H87M-PRO under grafikkortet. Jag får väl uppdatera BIOS då, tror inte det hjälper men kan testa. Som du skrev så har säkert AI tweaker tagits bort i bios för just den här modellen.

Permalänk

Har ju aldrig flashat eller uppdaterat BIOS. Behöver en FAT32 usb, tror jag har någon liggandes här i närheten.

Permalänk
Avstängd

Använd Ez update för att uppgradera till senaste BIOS direkt i din desktop miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlameGrass:

Har ju aldrig flashat eller uppdaterat BIOS. Behöver en FAT32 usb, tror jag har någon liggandes här i närheten.

Använd ASUS EZ Flash 2 Utility i BIOS. Spara biosfilen direkt under C. In i BIOS och ASUS EZ Flash 2 Utility, därifrån ska du kunna se din hårddisk och kunna välja biosfilen du hämtat.

Skrivet av Mr.Murdoc:

Använd Ez update för att uppgradera till senaste BIOS direkt i din desktop miljö.

Skulle inte rekommendera detta, om man googlar lite så ser man att av de gångerna det gått fel är det i 99% av fallen via den metoden.