Permalänk
Medlem

Kylpasta - hur länge håller det?

Har på senare tid börjat märka att det låter som processor fläkten har börjat jobba mer och mer. Så kom då att tänka på att kolla på temperaturerna på processorn såklart, såg då att efter datorn stått igång ett tag (burkar stå igång ett par dagar i sträck) samt efter dagens spelande att temperaturerna låg ganska höga. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men just nu i skrivande stund så är temp nere i 35-40 grader efter att den stått avstängd under natten (samt dammat ur den nu på morgon).

Kom då att tänka på att det är ju ett tag sen datorn monterades ihop, så undrar hur länge kylpasten håller ungefär? Är som sagt en dator som kan stå på flera dagar i sträck och spelas mestadels på, plus att den är överklockad till 3,8ghz (1,320v säger CPU-Z).

Permalänk
Medlem

Någon direkt siffra har jag inte, men eftersom det är en i5 750 gissar jag på att kylaren har suttit där i 3 år iallafall? Jo, då hade det nog suttit fint med lite ny pasta.
När kylpasta blir gammal blir den tjockare, nästan torr, och leder då värme sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Har på senare tid börjat märka att det låter som processor fläkten har börjat jobba mer och mer. Så kom då att tänka på att kolla på temperaturerna på processorn såklart, såg då att efter datorn stått igång ett tag (burkar stå igång ett par dagar i sträck) samt efter dagens spelande att temperaturerna låg ganska höga. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men just nu i skrivande stund så är temp nere i 35-40 grader efter att den stått avstängd under natten (samt dammat ur den nu på morgon).

Kom då att tänka på att det är ju ett tag sen datorn monterades ihop, så undrar hur länge kylpasten håller ungefär? Är som sagt en dator som kan stå på flera dagar i sträck och spelas mestadels på, plus att den är överklockad till 3,8ghz (1,320v säger CPU-Z).

Vet inte riktigt om de har någon särskild hållbarhetstid, det beror och mycket på vilken pasta det är också. Jag vet att många förapplicerade kylpastor kan torka ut efter ett antal år, med högre temperaturer som följd. Detta särskilt på grafikkort som går väldigt varma. Det skadar inte att lyfta av kylaren, rengöra och applicera ny kylpasta. När du har kylaren ute, passa på att rengöra den ordentligt samtidigt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling MX-3, och den har suttit sen slutet av Juli 2010. Så kan väl vara dags.

När man rengör så tex vad för sprit ska användas, någon form av t-röd eller så va med en ludd-fri trasa?

Permalänk
Medlem

Kan även vara damm, om du inte har rengjort kylfläsarna på ett tag.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Kan även vara damm, om du inte har rengjort kylfläsarna på ett tag.

Det görs med jämna mellanrum, är inte så enormt mycket damm pga damfilter med (men en del kommer igenom ändå).

Permalänk
Medlem

Temperaturer utan belastning är irrelevanta.
Men det kan väl vara dags att byta kanske, förvänta dig inga underverk dock.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Det görs med jämna mellanrum, är inte så enormt mycket damm pga damfilter med (men en del kommer igenom ändå).

Okej, då är det bara att köra på

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Vad är det bästa att "blåsa bort" dammet med? Tryckluft på burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåGe:

Vad är det bästa att "blåsa bort" dammet med? Tryckluft på burk?

Är det lösa tussar som ligger i datorn, så går du ut på balkongen och blåser bort det med munnen.
Sitter det fast damm-kakor i fläktar och kylflänsar, så monterar du av dem och rengör för hand med tex trasa.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Hjälpsam

Rätt applicerad kylpasta skall påverka minimalt när det blir förändringar i konsistensen med ålder och värme. I ideala fall har du full kontakt metall mot metall, men då det aldrig är perfekta ytor med mikroskopiska repor, mindre välvningar etc, det är där pastan skall vara, fylla hålrummen, inte ligga som osten i en dubbelmacka.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Se till att du kör ett stresstest av något slag innan du stänger av och försöker ta bort kylaren, så att kylpastan åtminstone är varm och därmed lättare att få loss.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.