Elder Scrolls Online kommer enbart att släppas med 32-bit klient, vad tycker ni om det?

Permalänk
Avstängd

Elder Scrolls Online kommer enbart att släppas med 32-bit klient, vad tycker ni om det?

Var i kontakt med ESO-supporten tidigare och då sa dom att en 64-bit klient absolut skulle komma, men efter att live patchen släpptes fanns inte ett enda spår efter 64-bit så jag tog kontakt med ESO-supporten igen från en annan e-mail adress.
Jag vet att en del tycker att 32-bit räcker gott och väl och jag håller med till en viss del, om du enbart spelar genom storyn så räcker det gott och väl, men ska du ge dig in i PvP får du räkna med extremt lagg och mängder av krasher, något många av oss fick smaka på i senaste betan. Spelet nådde gränsen för vad 32-bit kan adressera och krashade stup i kvarten i Cyrodiil, ju högre grafik du spelar med desto snabbare kommer nästa krash.

Spel som från börjat kört enbart 32-bit och sedan lagt till 64-bit, WoW och Aion, bägge tjänade en hel del på att köras med 64-bit.

Men så här löd iaf svaret från ESO-supporten efter att dom eskalerat upp det till högsta hönset, jag bad dom vara ärliga med sitt svar då vi spelare har blivit brända många gånger tidigare av företag som gör allt för att tjäna en extra krona. Alla heder till Zenimax här som faktiskt varit ärliga och inte försökt slingra sig ur frågan.

Dock hoppas jag att fler av er tar kontakt med dom och frågar efter en 64-bit klient, ju fler som efterfrågar det desto större press blir det på dom att skaka fram en. Gå till https://help.elderscrollsonline.com/app/home?region=UK och skicka iväg ett e-mail och efterfråga 64-bit klient.

Citat:

Hi,

Apologies for the delay in responding back to you again, but as I said in my earlier email, I wanted to make absolutely sure I had the correct information for you before contacting you. It has been reviewed by management, and I have an update for you.

The information I have at this time is that a 64-Bit purpose made client will not be available at launch. This is not to say it will not be available ever - we are looking into the viability of it, and just how much demand there is for such a client. Be assured I have added you name to the list of people who desperately want to see a 64-Bit client become a reality. I know this may not be the information you want to hear at the present time, and I appreciate that - the feeling is that the game is so highly optimized that a 64-bit client would improve things only minimally.

I apologize that you were previously misinformed about this, and understand your frustration at that. As a gamer myself, I can understand where you are coming from. We will look at all feedback we get about the game, and the management are already aware of the current situation regarding the demand for such a client. They will be monitoring it closely as we launch, and beyond.

Again, thank you for your concerns and I can see the passion you have from your emails - they are perfectly crafted and very well put. If things change we will post an update on our website and forum pages.

Permalänk
Medlem

Eller så kan dom iaf köra 32bit kompilerat med LAA fram till dess att en 64bit client skapas. Då kan dom använda dubbla ram mängden om man har 64bit OS.

Finns det nån idag som ens kör 32bit OS (förutom efterblivna storföretag då)? 64bit processorer har ju varit industristandard i typ 10 år nu.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll för mig.. och som han säger "the feeling is that the game is so highly optimized that a 64-bit client would improve things only minimally."
Viktigare att spelet är bra imo

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det finns NOLL anledningar att köra 32 bit native idag. ESO kommer till Xbone & PS4, som båda har stöd för 64 bit.

Så varför 32 bit?

Fullständigt korkat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Spelar ingen roll för mig.. och som han säger "the feeling is that the game is so highly optimized that a 64-bit client would improve things only minimally."
Viktigare att spelet är bra imo

Jo visst, men är spelet bra när du krashar stup i kvarten i Cyrodiil PvP för att spelet inte kan adressera mer?
Spelet är baserat på Hero Engine vad Zenimax än säger, det dom gjort är att dom har skrivit om delar av spelmotorn, därför vill dom inte namnge motorn och ger svävande eller inga svar alls när frågor om den ställs.
Tex i senaste betan så fick ett GTX 780 Ti hela 1,8FPS mer än ett GTX760 i ultra settings, det är inte bra, SWTOR hade exakt samma problem och folk trodde det skulle fixas till releasen, det är inte fixat än och kommer aldrig någonsin bli fixat för då får man göra om en stor del av spelet och det vill man absolut inte. Performance test: http://www.pcgameshardware.de/TESO-The-Elder-Scrolls-Online-P...

2-2.5GB RAM sen krashar skiten just nu, det är inte LAA för er som undrar, vi får se vad helgens live patch innebär, det är versionen vi får till releasedagen minus lite bugfixar som inte hann bli färdiga.

Edit: LAA är på i senaste betan, sist nådde jag upp i 3.6GB sen kom krashen. Det tog inte lång stund att nå dit i Cyrodiil.

Permalänk
Medlem

Detta var ju lite tråkigt, inte fått någon krash än men då har jag inte heller hunnit testa pvp.

Permalänk
Medlem

Egentligen så bryr jag mig inte så länge det fungerar bra. Men om det påvisas att 32bit klienten inte klarar hålla tillräcklig mängd info i minne och inte flyter på... så är det givetvis inte bra men så länge det inte är något problem så.. sak samma.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av murklor:

Eller så kan dom iaf köra 32bit kompilerat med LAA fram till dess att en 64bit client skapas. Då kan dom använda dubbla ram mängden om man har 64bit OS.

Finns det nån idag som ens kör 32bit OS (förutom efterblivna storföretag då)? 64bit processorer har ju varit industristandard i typ 10 år nu.

De flesta spel är dessvärre endast 32-bitars.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på off-topic*

Tråden handlar om 32-bit vs- 64-bit klienter i spelet, inte vilka spel ni hellre spelar. Om ni däremot byter spel på grund av det som sägs i trådstarten, skriv det tydligt.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Avstängd

Tanken med tråden är inte att någon ska byta till annat spel utan för att fler ska bli uppmärksamma på att det släpps med 32-bit enbart men att vi kan få 64-bit om många efterfrågar det. Ni som har köpt spelet och älskar att spela massiv PvP borde snarast skicka iväg ett e-mail till Zenimax och be om en 64-bit klient. Detta skulle gynna oss alla. Förhoppningsvis har man tänkt ett steg längre och förberett för 64-bit när man kodade spelet, annars kan det ta tid att ta fram en. Har man däremot förberett är det ett enkelt handgrepp att ta fram det, men då borde dom släppa bägge versioner kan man tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Tanken med tråden är inte att någon ska byta till annat spel utan för att fler ska bli uppmärksamma på att det släpps med 32-bit enbart men att vi kan få 64-bit om många efterfrågar det. Ni som har köpt spelet och älskar att spela massiv PvP borde snarast skicka iväg ett e-mail till Zenimax och be om en 64-bit klient. Detta skulle gynna oss alla. Förhoppningsvis har man tänkt ett steg längre och förberett för 64-bit när man kodade spelet, annars kan det ta tid att ta fram en. Har man däremot förberett är det ett enkelt handgrepp att ta fram det, men då borde dom släppa bägge versioner kan man tycka.

Det blir inte automatiskt bättre bara för man har en 64-bit klient, som du verkar tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Det blir inte automatiskt bättre bara för man har en 64-bit klient, som du verkar tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Får man fråga hur du kom fram till din lilla slutsats där?

Permalänk

Men kommer det inte en version till OS X? Den borde ju vara 64-bit om det nu är så viktigt ur spelsynpunkt.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Får man fråga hur du kom fram till din lilla slutsats där?

Han läste dina inlägg?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardonE:

Han läste dina inlägg?

Spelet skulle inte krasha lika ofta som get gör nu när det inte kan adressera mer minne, därav behovet av 64-bitar där det problemet inte existerar.

Det enda jag försöker få till är att det ska bli bättre för dom som spelar spelet, sådana här löjliga kommentarer är onödiga och tillför ingenting till tråden.
Jag har aldrig sagt att det automatiskt skulle bli bättre, det är du och din polare som gärna vill få det till det dock med enda syftet att förlöjliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doktor_Krall:

Men kommer det inte en version till OS X? Den borde ju vara 64-bit om det nu är så viktigt ur spelsynpunkt.

Nej, alla versioner släpps med 32-bit med LAA vilket dessvärre inte räcker långt, någon timme in i PvP så krashar det när det inte kan adressera mer minne.
Det är ju inte så kul när det hela tiden är någon i guilden som krashat när du ska raida i Cyrodiil.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att 32-bit client är anledningen till att det crashar då? Det är fortfarande BETA och det kan väl finnas en mängd anledningar? Svaret du fick från Zenimax säger ju i stort sett att dom inte ser någon anledning till att ordna 64-bit. Dom verkar antagligen inte se 64-bit som den enda lösningen.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Avstängd
Skrivet av luddev:

Är du säker på att 32-bit client är anledningen till att det crashar då? Det är fortfarande BETA och det kan väl finnas en mängd anledningar? Svaret du fick från Zenimax säger ju i stort sett att dom inte ser någon anledning till att ordna 64-bit. Dom verkar antagligen inte se 64-bit som den enda lösningen.

Ja det har varit en av anledningarna, spelet kommer upp i 4GB sen finns det inget mer att ta av och då krashar det. Har krashat flertal gånger i alla senaste betorna på grund av detta. Det är även vanligt i andra MMO-spel, och ju högre settings du kör med desto snabbare kommer nästa krash eftersom det då tar mer minne. Har fått köra på medium för att det inte ska krasha allt för ofta när klienten slår i taket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter verkligen skumt att spelet kommar upp till 4GB, då måste det finnas minnesläckor imho... (har dock själv inte spelat betan)

Om man kör ett 32bitars OS så kan jag förstå att 4GB kan vara ett tak som lätt kan nås, men att skälva spelet skulle sno åt sig 4GB låter mycket på ett 64bitars OS.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att Aion hade samma problem.

Spelet laggade apa i större städer och framförallt i PvP med massvis av krascher som följd.

Spelarna skickade in mängder med bevis att det var pga 32bit klienten, men NCsoft vägrade erkänna att det var klientens fel utan spelarnas datorer.

Forumtopicen kom upp i cirka 1000 sidor...

Sedan "löste" NCsoft det med att automatiskt minska dina grafikinställningar ju mer lagg du fick, vilket tillslut gjorde att du inte kunde se något förutom din egen karaktär. Du kunde inte se någon du slog på eller vem du blev slagen av.

Tror GW2 hade samma problem?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers