Hjälp med val av grafikkort

Permalänk

Hjälp med val av grafikkort

Hej!

Jag skulle vilja med eran hjälp hitta ett bra grafikkort som skulle kunna klara av Diablo 3 (då även expansionen Reaper of Souls) på högsta grafik utan större påfrestningar. Problemet jag har just nu är att när jag sätter igång spelet blir mitt grafikkort (Nvidia Geforce gtx 560ti) väldigt påfrestat och fläkten sätts på för fullt. Det jag inte riktigt vet är hur mycket watt mitt grafikkort drar och hur stort det är vilket jag hoppas ni vet.

Det jag har gjort för att försöka få ner ljudet är att jag har rengjort hela datorn så att den nu är dammfri och har sedan defragmentering disken (detta var endast för att försöka lokalisera problemet).

Om problemet inte ligger vid grafikkortet (vilket även Blizzard påpekar) så berätta gärna vad problemet är och vad jag kan göra åt det.

Om jag skulle ha brutit mot någon forum regel eller att jag har glömt något i beskrivningen så säg till så fixar jag det. Länka även länken till tråden med regeln om jag bryter mot något.

Ställ så mycket frågor ni vill!

Max gränsen för budgeten är ca 3000kr men går att flexa lite på.

Specifikationer på Acer Predator G3610:
Intel Core i78-3770 CPU 3.40GHz
12Gb RAM DDR3
Nvidia Geforce GTX560Ti 1280MB
1TB Hårddisk

EDIT: Jag använder 2 st skärmar, en HDMI och en D-SUB

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinakeby:

Hej!

Jag skulle vilja med eran hjälp hitta ett bra grafikkort som skulle kunna klara av Diablo 3 (då även expansionen Reaper of Souls) på högsta grafik utan större påfrestningar. Problemet jag har just nu är att när jag sätter igång spelet blir mitt grafikkort (Nvidia Geforce gtx 560ti) väldigt påfrestat och fläkten sätts på för fullt. Det jag inte riktigt vet är hur mycket watt mitt grafikkort drar och hur stort det är vilket jag hoppas ni vet.

Det jag har gjort för att försöka få ner ljudet är att jag har rengjort hela datorn så att den nu är dammfri och har sedan defragmentering disken (detta var endast för att försöka lokalisera problemet).

Om problemet inte ligger vid grafikkortet (vilket även Blizzard påpekar) så berätta gärna vad problemet är och vad jag kan göra åt det.

Om jag skulle ha brutit mot någon forum regel eller att jag har glömt något i beskrivningen så säg till så fixar jag det. Länka även länken till tråden med regeln om jag bryter mot något.

Ställ så mycket frågor ni vill!

Max gränsen för budgeten är ca 3000kr men går att flexa lite på.

Specifikationer på Acer Predator G3610:
Intel Core i78-3770 CPU 3.40GHz
12Gb RAM DDR3
Nvidia Geforce GTX560Ti 1280MB
1TB Hårddisk

Kanske 290x?

Se dock till att ditt nätaggregat pallar det då du inte angett hur starkt det är.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Kanske 290x?

Se dock till att ditt nätaggregat pallar det då du inte angett hur starkt det är.

Vart och hur ser jag hur starkt mitt nätaggregat är? är inte så insatt i datorer så skulle gärna behöva hjälp på dem fronten :/

Permalänk
Skrivet av martinakeby:

Vart och hur ser jag hur starkt mitt nätaggregat är? är inte så insatt i datorer så skulle gärna behöva hjälp på dem fronten :/

Det finns på specifikationerna för din dator där du köpte den. Du har 500W nätagg just nu, det är mininmum specifikationerna för 290X, se till att köpa det med referenskylare, då andra kylare kan kräva mer ström. Men det kortet som redan är länkat fungerar bra.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Vill du vara snäll och kolla på ditt nätaggregat vad du har för pci ströms kontakter?:)

EDIT: Alltså kontakterna som går in i ditt grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Mr Kollersh:

Det finns på specifikationerna för din dator där du köpte den. Du har 500W nätagg just nu, det är mininmum specifikationerna för 290X, se till att köpa det med referenskylare, då andra kylare kan kräva mer ström. Men det kortet som redan är länkat fungerar bra.

500W är peak på mitt och max är 450W så fungerar det och finns det något annat lite billigare på ca 2500kr grafikkort? vill bara ha något att jämföra med

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Vill du vara snäll och kolla på ditt nätaggregat vad du har för pci ströms kontakter?:)

EDIT: Alltså kontakterna som går in i ditt grafikkort?

Vet inte riktigt vad det är för sladdar bara att dem är svart gula, 2 kontakter och att det står 300V på dem :/ kan ta kort på allt om det behövs säg bara till så fixar jag

Permalänk
Medlem

Ta ur dom ur grafikkortet och räkna antalet "anslutningar" på dom

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Ta ur dom ur grafikkortet och räkna antalet "anslutningar" på dom

Ska ta ut den snart men kolla om det hjälper med denna länk http://www.dustinhome.se/product/5010550174/kfa2-geforce-gtx-560-ti-ex-oc-1gb-pci-e-dvi-hdmi/?s=c&c=1#intcmp=con_con

EDIT: Anslutningar
PCI Express x16 anslutning 1 st
mini-HDMI-anslutning 1 st
DVI-I anslutning 2 st

Permalänk
Skrivet av martinakeby:

Ska ta ut den snart men kolla om det hjälper med denna länk http://www.dustinhome.se/product/5010550174/kfa2-geforce-gtx-560-ti-ex-oc-1gb-pci-e-dvi-hdmi/?s=c&c=1#intcmp=con_con

EDIT: Anslutningar
PCI Express x16 anslutning 1 st
mini-HDMI-anslutning 1 st
DVI-I anslutning 2 st

Det är 2 ström kablar där det är 6st anslutningar på varje

Permalänk
Medlem

då kan du köpa ett radeon r9 270x.

Drar ungefär lika mycket ström som ditt nuvarande grafikkort men betydligt bättre.

http://www.inet.se/produkt/5410049/asus-radeon-r9-270x-2gb-di...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Skrivet av Wasp:

då kan du köpa ett radeon r9 270x.

Drar ungefär lika mycket ström som ditt nuvarande grafikkort men betydligt bättre.

http://www.inet.se/produkt/5410049/asus-radeon-r9-270x-2gb-di...

Okej toppen och tack för all hjälp men hur vet jag att det passar till mitt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinakeby:

Okej toppen och tack för all hjälp men hur vet jag att det passar till mitt moderkort?

det gör det, sålänge ditt moderkort inte har agp kort vilket är högst otroligt

Permalänk
Medlem

Glöm dock INTE att utplåna alla Nvidia-drivrutiner när du har nytt kort.
Oavsett om du köper Nvidia eller AMD.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av martinakeby:

500W är peak på mitt och max är 450W så fungerar det och finns det något annat lite billigare på ca 2500kr grafikkort? vill bara ha något att jämföra med

Satsa på ett 270X då, Min kompis har det, han klarar BF4 enkelt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

har själv ett r9 270x och jag kan köra bf4 på high

Visa signatur

<3

Permalänk

Ett 560 ti klarar diablo3 med över 60fps garanterat. Har själv ett sånt kort och alla nya spel flyter bra på high settings.

Låter som du har det problem jag har fått några gånger tidigare, att spel blir nästan ospelbara i under 15-20 fps helt utan anledning.
Då brukar jag bara ominstallera drivrutinen så har det löst sig.

Permalänk
Skrivet av gravestone:

Ett 560 ti klarar diablo3 med över 60fps garanterat. Har själv ett sånt kort och alla nya spel flyter bra på high settings.

Låter som du har det problem jag har fått några gånger tidigare, att spel blir nästan ospelbara i under 15-20 fps helt utan anledning.
Då brukar jag bara ominstallera drivrutinen så har det löst sig.

Mitt grafikkort klarar av det utan större problem men det som stör mig är att datorn låter riktigt mycket och därför tänkte jag skaffa ett grafikkort som klarar av Diablo 3 (och expansionen) utan större problem och påfrestningar så jag slipper detta ljud.