Två mjukvaru brandväggar?

Permalänk
Medlem

Två mjukvaru brandväggar?

Tja.
Kan kan köra två stycken brandväggar samtidigt?

pga problem med nätverksdelning och lite annat så måste jag ha windows egna brandvägg igång.

Min main brandvägg är "Outpost firewall pro". Kan man köra dessa två samtidigt på nått sätt?

Som det är nu så avaktiveras windows egna när jag startar outpost.

Är lite paranoid, är windows egna tillräcklig för att köras ensam?

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ha hur många som helst så länge du ställer in allt rätt, det är det som är det svåra.
Att ha 2 istället för en för att det ska fungera att få kontakt låter däremot väldigt konstigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Satt många timmar och svor att jag inte kunde dela internet mellan mina olika nätverkskort.
Fungerade direkt när jag aktiverade windows brandvägg.

Vet att outpost är jobbig att cofa men på nått sätt måste det fungera.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Rekordmedlem

Brandväggen i win är riktigt bra bara du byter ut dess "dumförenklade" interface mot nått som ger inställningsmöjligheter och inte bara 3 snabbval http://sphinx-soft.com/ deras gratisinterface duger oftast bra hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Darkie:

Tja.
Kan kan köra två stycken brandväggar samtidigt?

pga problem med nätverksdelning och lite annat så måste jag ha windows egna brandvägg igång.

Min main brandvägg är "Outpost firewall pro". Kan man köra dessa två samtidigt på nått sätt?

Som det är nu så avaktiveras windows egna när jag startar outpost.

Är lite paranoid, är windows egna tillräcklig för att köras ensam?

Vad är det som gör dig "paranoid"?
Har du problem med skit från internet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det som gör dig "paranoid"?
Har du problem med skit från internet.

Har aldrig haft problem med attacker men i outpost kan man se mkt detaljerat vilka som försöker få connection.

I widows fw ser man noll. Men den kanske räcker när man är uppkopplad 24/7 men inte gör så mkt olagligt.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Darkie:

Har aldrig haft problem med attacker men i outpost kan man se mkt detaljerat vilka som försöker få connection.

I widows fw ser man noll. Men den kanske räcker när man är uppkopplad 24/7 men inte gör så mkt olagligt.

Har under mina drygt 18 år på internet aldrig använt annat än Windows brandvägg och har inte blivit överfallen av någon, förutom då NSA möjligtvis.
Med ett ok AV-program och körning av typ MBAM någon gång i månaden har jag hållit min dator ren.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om du MÅSTE ha Microsofts brandvägg igång för att nätverksdelning ska fungera så gör nåt galet. Fungerar utmärkt att ha den avstängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Tja.
Kan kan köra två stycken brandväggar samtidigt?

pga problem med nätverksdelning och lite annat så måste jag ha windows egna brandvägg igång.

Min main brandvägg är "Outpost firewall pro". Kan man köra dessa två samtidigt på nått sätt?

Som det är nu så avaktiveras windows egna när jag startar outpost.

Är lite paranoid, är windows egna tillräcklig för att köras ensam?

Internetanslutningen brukar bli långsammare när man har två program som ska kolla all trafik. Det finns rapporter om sämre säkerhet när man har två brandväggar igång pga krockar men med Windows-brandväggen är det mindre risk än med andra bättre.

Skrivet av Jalle64:

Har under mina drygt 18 år på internet aldrig använt annat än Windows brandvägg och har inte blivit överfallen av någon, förutom då NSA möjligtvis.
Med ett ok AV-program och körning av typ MBAM någon gång i månaden har jag hållit min dator ren.

Windows-brandväggarna skyddar lika bra som andra brandväggsprogram och routerns brandvägg mot intrång utifrån utan det som är fördelen med en annan brandvägg är att den är bättre på att stoppa skadliga program som råkat slinka in i datorn att skicka ut information till någon ute på internet. Det är så dags att köra MBAM när man redan haft en keylogger i datorn i ett par veckor som skickat iväg en massa information.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CeciliaB:

Internetanslutningen brukar bli långsammare när man har två program som ska kolla all trafik. Det finns rapporter om sämre säkerhet när man har två brandväggar igång pga krockar men med Windows-brandväggen är det mindre risk än med andra bättre.

Windows-brandväggarna skyddar lika bra som andra brandväggsprogram och routerns brandvägg mot intrång utifrån utan det som är fördelen med en annan brandvägg är att den är bättre på att stoppa skadliga program som råkat slinka in i datorn att skicka ut information till någon ute på internet. Det är så dags att köra MBAM när man redan haft en keylogger i datorn i ett par veckor som skickat iväg en massa information.

Jo, det är ju så men som sagt har jag ännu inte stött på patrull i form av keyloggers eller liknande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Internetanslutningen brukar bli långsammare när man har två program som ska kolla all trafik. Det finns rapporter om sämre säkerhet när man har två brandväggar igång pga krockar men med Windows-brandväggen är det mindre risk än med andra bättre.

Windows-brandväggarna skyddar lika bra som andra brandväggsprogram och routerns brandvägg mot intrång utifrån utan det som är fördelen med en annan brandvägg är att den är bättre på att stoppa skadliga program som råkat slinka in i datorn att skicka ut information till någon ute på internet. Det är så dags att köra MBAM när man redan haft en keylogger i datorn i ett par veckor som skickat iväg en massa information.

Källa på det?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Källa på det?

Inte så lätt att hitta igen betrodd information som man läst flera gånger under åren.

Citat:

For software firewalls (programs running on your PC), only one should ever be installed. Multiple software firewalls may cause system crashes (blue screen errors) or interfere with each other, leaving your system unprotected.

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=142036

Citat:

but i've been testing a lot with multiple firewalls, to find out WHAT is going wrong.
...
Of course you can expect that if port A is blocked in one firewall and NOT in the other, that this can give confusion.

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=124941

Men det framgår ju här i tråden, när både Windows-brandväggen och Outpost är igång är säkerheten lägre än när bara Outpost är igång. Dvs det är en risk att resultatet blir att allt godkänns som en av brandväggarna godkänner, i stället för det önskade endast det godkänns som båda brandväggarna godkänner.