Permalänk
Medlem

Problem vid uppstart - Hjälp behövs!

Tja,
För några månader sen byggde jag ihop en ny dator där allt är nytt rakt igenom. Den har funkat kanon enda fram tills för nån vecka sen.

Hade lirat BF4, stängde av datorn på kvällen och när jag startade upp dagen efter så startade själva datorn men sen hände det inte mer. Då slutade det med att jag fick plocka ur batteriet på moderkortet och tog även ur och satte i alla minnesstickor och sen funkade det.

Nu, nån vecka eller två senare, har den gjort likadant men denna gången hjälper det inte ens att göra likadant som sist..
Det enda jag har att gå på är att precis när jag trycker igång datorn så blinkar "startlampan" på chassit två ggr men slocknar sen. Detta verkar ju vara nån form av felindikation, någon som vet?

Datorn startar alltså och står och går men ingen signal går ut till varken skärm, tangentbord, mus eller nåt annat så jag kan inte se några felmeddelanden eller nånting utöver lampan på chassit.

Låter det som någon minnessticka som bråkar eller nåt?
Kom gärna med förslag!

Tackar hemskt mycket för hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Avstängd

Vilka delar? Är det Asus moderkort? Tycker det låter som så.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte mycket du har att gå på så det blir ju ganska vilda gissningar... du skulle ju kunna slita ut allt som inte måste vara i burken för att utesluta grejer det kan va fel på. Typ ta ut graffakorten och kör grafik från mobo, ryck ut alla lagringsenheter utom bootdrive osv.

Hursomhelst, om jag skulle dra en gissning så tror jag det e mobot som spökar.

Permalänk
Avstängd

Börja med att ta bort alla USB sladdar som sitter i datorn. Låt den sedan vila 3 timmar.
Det låter som ett ASUS fel som jag hade.

Permalänk
Medlem

Tidigare idag hade jag ett grafikkort ur, hade ur alla fyra minnesstickorna samt batteriet i säkert 3-4 timmar, hjälpte inte alls.
Moderkortet är ett Asus Rampage IV Black edition.
Nä jag har verkligen ingenting att gå på mer än lampan på chassit som normalt sett lyser konstant vid uppstart men nu bara blinkar två ggr och sen är slock.

Jag får testa imorn att plocka ur allt icke nödvändigt och se vad som händer.
Låter datorn stå helt urkopplad nu över natten.

Är det moderkortet får man ju hoppas att man får ett nytt på garanti.

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Avstängd

Låter som att det är Asus speciella "USB-uppstartskrets" som har hakat sig. Är du säker på att du inte har några USB-skrivare eller annat USB som får egen ström inkopplade. Den goda nyheten är att det kan vara tillfälligt och att kretsen kan återställa sig själv efter lite vila.
Du kan prova att sen av aktivera "Wake from USB" = Disable när den startar.

Permalänk
Medlem

Har haft datorn helt urkopplad hela natten och hela förmiddagen idag, ingen skillnad alls..
Om man inte får den att starta, är det reklamation som gäller då eller?
Finns det ingenting man kan göra för att åtminstone komma in i bios och stänga av funktionen?

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boman89:

Har haft datorn helt urkopplad hela natten och hela förmiddagen idag, ingen skillnad alls..
Om man inte får den att starta, är det reklamation som gäller då eller?
Finns det ingenting man kan göra för att åtminstone komma in i bios och stänga av funktionen?

Har du inbyggt grafikkort kan du prova att starta med det och ta bort ditt grafikkort.

Du kan också prova att montera bort batteriet till CMOS/Bios. Samt trycka på reset knappen till Bios när batteriet är urtaget.
Hjälper inte detta. Så är nog moderkortet trasigt.
Prova även att demontera alla sladdar till mk från lysdioderna, reset, power osv. Och återmontera endast power-sladden. Har du garanti så skulle jag sedan ringa och prata med dem om vad du ska göra. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Kan det vara processorn?
har haft borta precis allt och testat på alla möjliga sätt.
Det jag kan se är att på moderkortet sitter det fyra dioder för cpu, vga m.m som ska blinka vid uppstart och sen vara slock. Är det någon som lyser konstant så kommer den göra det tills problemet är åtgärdat enligt manualen för moderkortet. Den dioden för CPU lyser konstant så jag plockade ur processorn och tittade men inga skadade pinnar och inget som såg konstigt ut på nåt sätt så monterade tillbaka allt igen men ändå ingen skillnad :-/
Låter det som ett processofel?

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem

Har även testat med bara en minnessticka åt gången men utan skillnad.
Så det slutar alltså med att grafikkort, hdd, fläktar och precis allt annat gör ingen skillnad.
batteriet och nollställning av cmos hjälper inte, inget fel på minnen osv.
Så alltså, är det CPU eller moderkort?

Känns som att en CPU inte brukar gå sönder bara sådär och syns ingenting på den heller men samtidigt indikerar moderkortet att det är något problem med CPU.

Den startar alltså inte ens upp post, allt bara startar men sen händer det inte mer. Inga felmeddelanden utöver dioden för CPU på moderkortet och kan inte på nåt sätt komma in i bios.

Vad gissnar ni på?

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Avstängd

Fel på nätdelen eller moderkortet.

Permalänk
Avstängd

Riv ner hela system, koppla sedan endast in moderkortet till nätaggregatet och gör en BIOS recovery. Bygg sedan ihop allting och se vad som sker.

Vilken färg lyste CPU_LED rött eller Grönt?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

CPU_LED lyste rött. Vet inte om det är olika färger men röd va den iaf.

Jag ska inte montera i processor heller då? Ingen hårddisk, ingenting?
Hur menar du med bios recovery?

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boman89:

CPU_LED lyste rött. Vet inte om det är olika färger men röd va den iaf.

Jag ska inte montera i processor heller då? Ingen hårddisk, ingenting?
Hur menar du med bios recovery?

Precis, bara nätdelen som ska vara inkopplad till moderkortet. Ditt moderkort har en funktion som heter BIOS Flashback, hur du går tillväga står i manualen för ditt moderkort, du kommer behöva ett USB minne.

Om CPU_LED fortsatt lyser rött efter att endast nätaggregatet är inkopplat till moderkortet bör du testa med en annan nätdel. För att utesluta moderkortet.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Har testat Bios flashback och bara ström till moderkortet (både 24pin och 8pin). Ingen skillnad. Lyser ändå rött, även med CPU och allt annat ur och bara ström till moderkortet.
ska se om jag kan få tag på ett annat nätagg ikväll eller i helgen och testa med, har dock svårt att tro att det är det men kan ju testa. Annars skulle man behöva ha en annan CPU att testa med men de är inte lika lätt att få tag på
Förslag?

Börjar bli le på detta nu -_-

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem

Har nu ikväll testat med ett annat nätaggregat utan några resultat. Lyser rött på CPU_LED ändå. Är det Asus man ska prata med om moderkortet då eller kan det va processorn?

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk

Min CPU_LED lös efter att jag monterat lite nya komponenter. Drog hem till en polare för hjälp, vi demonterade rubbet i datorn och monterade tillbaka, då fungerade den igen. (Ingen aning om vad felet var dock...) Lägger min gissning på att någon del var lös eller liknande.

Visa signatur

i7 2600k 3,4ghz | CM Hyper 212 EVO | Asus P8Z68-V PRO | Asus GTX 780 DCUII 3GB | Be Quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Mod. | Corsair XMS3 1600mhz 8GB | WD 1TB HDD | Corsair SSD Force Series 115GB | CM HAF 912 Plus Midi Tower | 2x Noctua NF-S12B ULN 120mm

Permalänk
Medlem

Skumt.. Det enda jag inte haft ur är själva moderkortet från chassit, i övrigt har precis allt varit bortplockat och utdraget flera gånger :-/

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.