Stödjer detta moderkortet 3-way sli med GTX 670?

Permalänk

Stödjer detta moderkortet 3-way sli med GTX 670?

http://cdon.se/hemelektronik/asrock/asrock-z87-killer-intel-z...

Funderar på att ska skaffa detta kort men vart jag än kollar så står det att det stödjer "Supports AMD 3-Way CrossFireX™, NVIDIA® Quad SLI"
det nämns aldrig något om 3-way sli.

Permalänk
Medlem

Nej. Värre än 3-way sli. klarar QUAD SLI... så ja det klara 3-Way

Permalänk
Medlem

Det står ju "4xDDR3 SLI CrossFireX" så den har ju stöd för quad SLI och crossfire

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Stofflock:

http://cdon.se/hemelektronik/asrock/asrock-z87-killer-intel-z...

Funderar på att ska skaffa detta kort men vart jag än kollar så står det att det stödjer "Supports AMD 3-Way CrossFireX™, NVIDIA® Quad SLI"
det nämns aldrig något om 3-way sli.

Citat:

Supports AMD 3-Way CrossFireX™, NVIDIA® Quad SLI

stöder den quad SLI så stöder den 2-way SLI och 3-way SLI också

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Skrivet av Timelord Sloth:

Det står ju "4xDDR3 SLI CrossFireX" så den har ju stöd för quad SLI och crossfire

Du kanske missförstår "4xDDR3" dvs 4 platser för ddr3 minnes stickor! inte att det är 4 way ddr3 sli stöd. men som inlägget innan sade har den ändå stöd för quad, tripel och dubbel sli!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 5 3600x 32GB- RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk

När det står stöd för quad sli kan det innebära två kort, tex dubbla 690.

Kortet har tre PCI-E x16 så det bör gå, då i 8x 4x 4x. Ska man köra tre kort eller fler är dock ett kort med PLX chip som ger fler PCI-E lanes än dom 16 som 1150 har att rekommendera.

Alternativt S2011 som har mängder med PCI-E lanes.

Permalänk
Medlem

Enligt Prisjakt gör den icke det.
Som inlägget ovan säger.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simme300:

kollar man på deras hemsida http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4514#s... står det "Support for 4-Way/3-Way/2-Way AMD CrossFire™/2-Way NVIDIA® SLI™ Technology"

Och kan vi komma överens om det går eller inte går, för alla säger olika....

Permalänk
Skrivet av Stofflock:

kollar man på deras hemsida http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4514#s... står det "Support for 4-Way/3-Way/2-Way AMD CrossFire™/2-Way NVIDIA® SLI™ Technology"

Och kan vi komma överens om det går eller inte går, för alla säger olika....

4way CF går om man kör två dual GPU kort. 3 way går, det har tre PCI-E x16.

Nvidia har en annan policy, ska det ha officiellt stöd för quad sli så ska det vara 4 fysiska kort, inte två dual.

Men med än 3 kort går inte att få i det kortet då det bara har 3 pci-e 16x

Permalänk

Testa funkar det så funkar det

Visa signatur

IPhone 4, IPad 2, Wii, Apple TV, Monster:Rehab [Energidricka]

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Enligt Prisjakt gör den icke det.
Som inlägget ovan säger.

En hemsida där medlemmarna får lägga till typ alla specifikationer, känns inte som något att lita till 100% på.
Jag har varit med om att det stått fel uppgifter på Prisjakt, typ 32 gånger nu.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Jag har kommit fram till att det inte kommer fungera då dåde 3/4_way sli kräver en hastighet på minst x8/x8/x8/x8 fån moderkortets PCI Express slotsen. Detta kortet står det såhär om: "3 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE2/PCIE5/PCIE7: single at x16 (PCIE2); dual at x8 (PCIE2) / x8 (PCIE5); triple at x8 (PCIE2) / x4 (PCIE5) / x4 (PCIE7))"

Så med tre kort kommer det köra x8/x4/x4 = vilket inte går däremot med två kort så kör det x8/x8 så det är därför som QUAD SLI fungera.
Men tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stofflock:

Jag har kommit fram till att det inte kommer fungera då dåde 3/4_way sli kräver en hastighet på minst x8/x8/x8/x8 fån moderkortets PCI Express slotsen. Detta kortet står det såhär om: "3 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE2/PCIE5/PCIE7: single at x16 (PCIE2); dual at x8 (PCIE2) / x8 (PCIE5); triple at x8 (PCIE2) / x4 (PCIE5) / x4 (PCIE7))"

Så med tre kort kommer det köra x8/x4/x4 = vilket inte går däremot med två kort så kör det x8/x8 så det är därför som QUAD SLI fungera.
Men tack för all hjälp

dual gpu kort som körs i 8x har samma bandbredd per gpu som singel gpu kort som kör i x4.
så kör du x8,x4,4x4 så får du den bandbredden på två av korten.
vilket då ger:
ett kort i 8x hastighet
och två kort i 4x hastighet (samma som dual Gpu kort om du kör quad med dessa)

min åsikt är att det går rent funktionsmässigt och fysiskt.
men sen är frågan om antalaet lanes i Pci-e bussen räcker till.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Antielefant

Det fungerar, som TS redan kommit fram till, INTE.

Mig veterligen finns det inget moderkort till Socket 1150 som (officiellt) stöder 3-way SLI, utan det är 2011 som krävs då.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmBorgarn:

Du kanske missförstår "4xDDR3" dvs 4 platser för ddr3 minnes stickor! inte att det är 4 way ddr3 sli stöd. men som inlägget innan sade har den ändå stöd för quad, tripel och dubbel sli!

Japp.. Jag tänkte inte riktigt när jag skrev det där. :/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

dual gpu kort som körs i 8x har samma bandbredd per gpu som singel gpu kort som kör i x4.
så kör du x8,x4,4x4 så får du den bandbredden på två av korten.
vilket då ger:
ett kort i 8x hastighet
och två kort i 4x hastighet (samma som dual Gpu kort om du kör quad med dessa)

min åsikt är att det går rent funktionsmässigt och fysiskt.
men sen är frågan om antalaet lanes i Pci-e bussen räcker till.

Du har rätt på sätt och vis, på dual GPU-kort ex. 690 eller 7990 finns ett inbyggd PLX-chip, detta ger teoretiskt dubbla antalet PCIE lanes.
Exempel: ett GTX 690 kopplat till en PCIe 8x; PLX chipet "dubblar antalet PCIe lanes till 16x och fördelar detta på de två GPUerna (8x per gpu). Kortet körs alltså i 8x, men ger ändå varje gpu 8x (dock inte med native 8x prestanda).

Skrivet av Zcenicx:

Det fungerar, som TS redan kommit fram till, INTE.

Mig veterligen finns det inget moderkort till Socket 1150 som (officiellt) stöder 3-way SLI, utan det är 2011 som krävs då.

Alla moderkort med ett PLX-chip gör att detta fungerar.
exempelvis: http://www.inet.se/produkt/1902512/asus-z87-ws-atx

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry