Permalänk

Billigaste och bästa vattenkylning

Tjena

Är ny dator byggare och efter att ha byggt min dator som funkar finfint nu i över ett halvår nu. Så tänkte jag gå lite mer avancerat och byta ut kylaren till vattenkylning.

Kort och gott: Vilken vattenkylare/system är billigast och bäst? Rent utsagt processor kylare, för omkring 400-700kr, vad kan man få?

Om man går för ett helt system, hur mycket kan det gå på?

Mvh!
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning kan knappast räknas som mer avancerat än vilken luftkylare som helst.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag anser kanske inte att byta ut kylare till ett slutet vattenkylningssystem är att "gå lite mer avancerat"

Skulle slopa alla färdiga vattenkylningslösningar och gått på Noctua NH-D14 i ditt läge med den budgeten.

Vill du vattenkyla ett helt system så räkna med minst 3000:- för vettiga delar.

Skrivet av LemonIllusion:

Sluten vattenkylning kan knappast räknas som mer avancerat än vilken luftkylare som helst.

Du kan väl komma med något svar på TS frågor också om du ändå ska in och ha åsikter?

Permalänk
Medlem

I den prisklassen är det mycket bättre att köpa en luftkylare, i regel ger det bättre prestanda och lägre ljudnivå för pengarna.

För bättre prestanda kan du köpa en vattenkylare med 240/280 radiator men den kommer låta en del eftersom att alla kommer med ganska högljuda fläktar.

För bättre prestanda och likvärdig ljudnivå får du köpa till nya fläktar men då har du lagt närmare/över tusen kronor på en vattenkylare som är lite bättre än en luftkylare för runt 600 kronor.

En överlag bra och väldig prisvärd kylare är be quiet! Shadow Rock 2 för 400kr, ett mycket bättre alternativ än Cooler master 212 EVO som är väldigt populär här då Shadow Rock 2 har mycket mer kylflänsar och en tystare fläkt.

Noctua NH-U14S för 700kr är kylaren för dig om du vill ha det bästa.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Tacksam för svar!

Ja, jag är väl fortfarande en amatör när det gäller datorbyggande, så det blir "lite" mer avancerat för mig

Hur som helst, så tackar jag för tipsen. Men om man nu går över till ett helt vattenkylningssystem, vart skulle man bäst kunna hitta tips kring något sånt? Finns det någon tråd här inne på forumet?

De andra kylare ska jag definitivt titta in på!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

Tacksam för svar!

Ja, jag är väl fortfarande en amatör när det gäller datorbyggande, så det blir "lite" mer avancerat för mig

Hur som helst, så tackar jag för tipsen. Men om man nu går över till ett helt vattenkylningssystem, vart skulle man bäst kunna hitta tips kring något sånt? Finns det någon tråd här inne på forumet?

De andra kylare ska jag definitivt titta in på!

Tack!

Om du är beredd att lägga ut pengarna så kan du kontakta http://www.coolingstuff.se/ dom hjälper gärna nybörjare med smarta byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

Tacksam för svar!

Ja, jag är väl fortfarande en amatör när det gäller datorbyggande, så det blir "lite" mer avancerat för mig

Hur som helst, så tackar jag för tipsen. Men om man nu går över till ett helt vattenkylningssystem, vart skulle man bäst kunna hitta tips kring något sånt? Finns det någon tråd här inne på forumet?

De andra kylare ska jag definitivt titta in på!

Tack!

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Gammal men fortfarande mycket man kan ta med sig därifrån

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga, jag har en Corsair H100i med 2 st Corsair SP120 Quiet Edition och Corsair AF 140 quiet edition i min dator, jag har provat att hålla för alla fläktar och det är något typ av surrande i min dator som jag inte riktigt kan lokalisera. Det är iaf ingen fläkt då jag hållt för varenda fläkt förutom nätaggets.

Är det pumpen som låter från H100i eller vad tror ni det kan vara som låter?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag har en liten fråga, jag har en Corsair H100i med 2 st Corsair SP120 Quiet Edition och Corsair AF 140 quiet edition i min dator, jag har provat att hålla för alla fläktar och det är något typ av surrande i min dator som jag inte riktigt kan lokalisera. Det är iaf ingen fläkt då jag hållt för varenda fläkt förutom nätaggets.

Är det pumpen som låter från H100i eller vad tror ni det kan vara som låter?

Uppdatera H100i:n är mitt tips. Ska tydligen hjälpa vissa. Kolla Corsairs forum RAM GUY svarar på det mesta där.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

http://www.corsair.com/en-us/hydro-series-h100i-extreme-perfo...

Enligt den här ska jag ha den senaste mjukvaran..

Edit: Gick till deras forum och hämtade hem nyaste BETA drivrutinerna, jag tror pumpen blev _lite_ tystare, men nu kan jag inte längre kontrollera fläktarna? Det finns inget sådant alternativ inne i "system" i Corsair Link.. Hur får jag fram dom? =o

edit2: den blev inte tystare, ska lägga upp en video på hur det låter. Det kanske är normalt att den låter så mycket? Har inte haft sluten vattenkylning tidigare, men trodde den skulle bli väldigt tyst då.

http://www.youtube.com/watch?v=p0Sa9DdO4lg&feature=youtu.be

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

http://www.corsair.com/en-us/hydro-series-h100i-extreme-perfo...

Enligt den här ska jag ha den senaste mjukvaran..

Edit: Gick till deras forum och hämtade hem nyaste BETA drivrutinerna, jag tror pumpen blev _lite_ tystare, men nu kan jag inte längre kontrollera fläktarna? Det finns inget sådant alternativ inne i "system" i Corsair Link.. Hur får jag fram dom? =o

edit2: den blev inte tystare, ska lägga upp en video på hur det låter. Det kanske är normalt att den låter så mycket? Har inte haft sluten vattenkylning tidigare, men trodde den skulle bli väldigt tyst då.

http://www.youtube.com/watch?v=p0Sa9DdO4lg&feature=youtu.be

Testa att jucka lite på slangarna. Testade det på min gamla H80, och det rasslade till lite. Förmodligen någon typ av luftficka.

Är USB-kabeln inkopplad rätt? Jag hade satt min helt åt skogen igår...kom på det lite senare. Du har ju SP-fläktar så de ska ju vara några db tystare än vad originalfläktarna låter.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=118867

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=118867

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Fläktarna är helt tysta, i klippet bromsar jag ju fläktarna så att de är 0 rpm och då hör man tydligt att det är pumpen som låter.
Kopplade allting enligt manualen.

Citat:

cannot be updated when connected to the Corsair Link Commander.

Jag har mitt uppkopplat mot Corsair Link Commander, så jag skall ej uppgradera till firmware 1.07. Dock har jag nyaste drivrutinerna till Corsair Link.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nu har du ju en 900D så kanske lite otympligt, men det där ljudet: surr/rosslande ljud är typiskt när det är luftbubbla i pumpen - lägg datorn på sidan i en dag eller så medans den är igång så brukar det lösa sig. Fungerade för mig, min är knäpptyst.

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk
Medlem

Ska jag låta den ligga på sidan tills pumpen blir tyst?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Ska jag låta den ligga på sidan tills pumpen blir tyst?

Ja. Det ligger möjligtvis en bubbla i systemet, som inte rör på sig om man inte rör eller ser till att vatten trycker bort den. Jucka och kläm lite på slangarna tills du får den tyst.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kan det vara nån idé att flytta på radiatorn? Kan jag vända på den utan o lossa på CPUn? Kan jag lossa på CPUn utan ny kylpasta då jag tog på kylaren för cirka 1 vecka sedan så borde det väl inte vara nån fara egentligen?
Jag har den åt detta hållet: https://www.google.se/search?q=h100i&espv=210&es_sm=93&source...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har nu datorn i liggande läge och i början knastrade det väldigt mycket, är det luft som flyttar sig från pumpen?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Har nu datorn i liggande läge och i början knastrade det väldigt mycket, är det luft som flyttar sig från pumpen?

Låter som det. Blev det bättre?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Får nog svara nej på det. Först tyckte jag det, vet inte om jag inbillade mig eller inte. Men idag när jag startade datorn så tycker jag att den fortfarnade låter mycket. Ska iväg och jobba natt idag 18-06, funderar på att låta den ligga på sidan och stå på under natten.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080