Dator Superlångsam efter att spelat BF4!

Permalänk
Medlem

Dator Superlångsam efter att spelat BF4!

Efter ha kört cirka 70 h Battlefield 4 la spelet ner. Sedan dess är datorn superlångsam Firefox hänger sig hela tiden. Trots det kan jag köra Videos på Youtube i 720p men det släpar ibland och ljudet kan bli metalliskt. Dock så tar alla program långtid att starta. Det är precis att det går att skriva här på swec.
Battlefield 4 funkar inte starta upp datorn försöker att ladda spelet men man kopplas ifrån för att det går för långsamt.

Är orolig att någon komponent blivit för varm under spelandet men det har inte luktat bränt. Vet dock inte vilken komponent som kan tagit skada och vet inte var jag skall börja felsöka.
Inget har varit överklockat och alla fläktar rullar på men maskinen verkar inte kunna gå upp i varv och börja arbeta riktigt ordentligt.

Moderkort: MSI Z87M m-ATX
CPU: Intel i5 4670K
Grafikkort: MSI 280X
Hårddisk: Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB
Minne: Corsair 8 GB 1600 CL9 Vengance LP
Nätaggregat: Silverstone Strider Gold 750W
Chassi: Bitfenix Phenom

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Skrivet av ATL:

Efter ha kört cirka 70 h Battlefield 4 la spelet ner. Sedan dess är datorn superlångsam Firefox hänger sig hela tiden. Trots det kan jag köra Videos på Youtube i 720p men det släpar ibland och ljudet kan bli metalliskt. Dock så tar alla program långtid att starta. Det är precis att det går att skriva här på swec.
Battlefield 4 funkar inte starta upp datorn försöker att ladda spelet men man kopplas ifrån för att det går för långsamt.

Är orolig att någon komponent blivit för varm under spelandet men det har inte luktat bränt. Vet dock inte vilken komponent som kan tagit skada och vet inte var jag skall börja felsöka.
Inget har varit överklockat och alla fläktar rullar på men maskinen verkar inte kunna gå upp i varv och börja arbeta riktigt ordentligt.

Prova en hårdvarutest på din SSD, om den står som OK så försök med ominstallation av Windows. Säger testet att SSD är dålig / trasig så får du reklamera den.

Permalänk

Kollat så att inte BF ligger kvar i bakgrunden och körs? Antar att du testat starta om?

Permalänk
Medlem

har du kollat så att bf4 processen inte körs fortfarande även fast du har stängt ner spelet? brukar hända för mig på olika spel/program ibland.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Kollat så att inte BF ligger kvar i bakgrunden och körs? Antar att du testat starta om?

Nej BF4 körs inte i bakgrunden jag har startat om och datorn var utan ström hela natten

Skrivet av Franzenmannen:

Prova en hårdvarutest på din SSD, om den står som OK så försök med ominstallation av Windows. Säger testet att SSD är dålig / trasig så får du reklamera den.

Hur hårdvarutestar jag SSD på bästa sätt?

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem

Varmt i burken?

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Kolla med aktivitetshanteraren och gpu-z att processor och grafikkort går i rätt frekvenser. Hur mycket är ledigt på ssdn?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Varmt i burken?

Jo det blir det varje gång jag starta BF4

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

Prova en hårdvarutest på din SSD, om den står som OK så försök med ominstallation av Windows. Säger testet att SSD är dålig / trasig så får du reklamera den.

Enligt Samsung Magican mår SSD jätte bra.

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Kolla med aktivitetshanteraren och gpu-z att processor och grafikkort går i rätt frekvenser. Hur mycket är ledigt på ssdn?

Enligt Aktivitetshanteraren kör processorn i 3,4 GHz som den skall

Enligt GPU-Z kör grafikkortet i default frekvenserna GPU 1020 MHz och Memory 1500MHz

SSD har 58GB ledigt

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Skrivet av ATL:

Enligt Samsung Magican mår SSD jätte bra.

Okay, då rekommenderar jag att du tar eventuell backup på viktig information för att installera Windows på nytt för att säkerställa att installationen inte har blivit korrumperad på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

Okay, då rekommenderar jag att du tar eventuell backup på viktig information för att installera Windows på nytt för att säkerställa att installationen inte har blivit korrumperad på något sätt.

Borde detta komma när jag sitter och spelar utan att installera något nytt på datorn?

Känns som det är något som inte lirar som det skall blir till en flaskhals så att de andra komponenterna inte kan börja jobba.

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Skrivet av ATL:

Borde detta komma när jag sitter och spelar utan att installera något nytt på datorn?

Känns som det är något som inte lirar som det skall blir till en flaskhals så att de andra komponenterna inte kan börja jobba.

Om inte någon del av din hårdvara är trasig (tänker först och främst på SSD / HDD) när datorn tar lång tid på sig för att öppna program, websidor, spel mm. Så anser jag att ominstallation är det som skall testas. Normalt så har jag svårt att se att komponenterna i din dator skull flaska varandra, förutsatt att de ej är trasiga.

Komplettering: Det är mycket som kan hända med en PC / Windows när man minst av allt anar det, utan att man gjort något speciellt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ATL:

Borde detta komma när jag sitter och spelar utan att installera något nytt på datorn?

Känns som det är något som inte lirar som det skall blir till en flaskhals så att de andra komponenterna inte kan börja jobba.

Är den seg även i anat som typ 3DMark? Posta resultat här.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)