Permalänk

Hjälp! Datorn har slutat fungera.

Som titeln säger så har datorn min slutat fungera, jag satt och spela hitman utan problem, stängde ner spelet och var på skrivbordet några minuter, sedan gick jag iväg max 5 min, och den var avstängd, har inte kunnat starta den, detta hände för ca 20-25 min.
Har testat 4 olika uttag, och ström finns det. Har även öppnat den för att kolla alla komponenter, och de sitter som de ska, det luktar inte bränt heller. Tror inte den blev för varm, kändes inte ett dugg varm. Har aldrig överklockat något heller.
Komponenter:
Asus B85M-G mATX
1TB Seagate Desktop 7200rpm 64MB
A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz
Intel Core i5 4440 3.1. GHz
Gigabyte Radeon R9 270x
Corsair CX 500M
Fråga gärna om jag glömt någon viktig fakta.
EDIT: den har stått och laddat ner två spel under natten.

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Mattecoach

Låter helt klart som att någon komponent har gått sönder. Kan vara så att den satt löst och helt enkelt har lossnat lite, men troligtvis är det något som är dött. Testa att köra komponenterna med så mycket urplockat som möjligt (testa först minsta antal RAM, CPU och moderkort, funkar detta så ta in fler komponenter och se när det slutar funka).

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Låter helt klart som att någon komponent har gått sönder. Kan vara så att den satt löst och helt enkelt har lossnat lite, men troligtvis är det något som är dött. Testa att köra komponenterna med så mycket urplockat som möjligt (testa först minsta antal RAM, CPU och moderkort, funkar detta så ta in fler komponenter och se när det slutar funka).

Nu startar den igen, efter ytterliggare en kort väntan. Låter som den blev överhettad, men den kändes inte varm.. Dessutom så när jag startade den så lät det som en sladd låg mot fläkten, fast det såg det inte ut att vara. Lät typ som ett riktigt snabbt tic tac. Efter 5 sek så slutade det utan att jag rörde nåt.. Vad beror detta på?

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Medlem

kolla dina temps, det är ett snabbt sätt att se om den överhettar...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

kolla dina temps, det är ett snabbt sätt att se om den överhettar...

Vart gör man det?

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Medlem

Det är kanske "Hard Drive Click of Death" du kan lyssna och jämföra i denna video http://www.youtube.com/watch?v=vbq8vfs1wYY

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

antingen är din cpu för varm eller nätagget trasigt tror på det senare då det inte är något att hänga i granen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av janee:

Det är kanske "Hard Drive Click of Death" du kan lyssna och jämföra i denna video http://www.youtube.com/watch?v=vbq8vfs1wYY

Klicket gick fortare än så, och jaghar även kvar min hårddisk, alltså den funkar. Kan detta fortfarande vara problemet? Köpte hårddisken i måndags.. :/

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

antingen är din cpu för varm eller nätagget trasigt tror på det senare då det inte är något att hänga i granen

Nätagget lär ju inte vara trasigt, datorn fungerar återigen felfritt. Frågan är hur länge gör den det..

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk

Märker även att Internet är bra konstigt. Har 100/100 fiber, är ansluten på ipaden, på datorn kan jag inte vara ute på internet, men jag kan ladda ner ett spel från steam?

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Nätagget lär ju inte vara trasigt, datorn fungerar återigen felfritt. Frågan är hur länge gör den det..

Om dina tempraturer är helt normala sätter jag ändå min höger hand på att nätagget är boven

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Klicket gick fortare än så, och jaghar även kvar min hårddisk, alltså den funkar. Kan detta fortfarande vara problemet? Köpte hårddisken i måndags.. :/

Om klickandet var snabbare jämfört med klickandet i videon så tror jag att det är något annat som orsakar problemet som du har.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Om dina tempraturer är helt normala sätter jag ändå min höger hand på att nätagget är boven

Men min dator fungerar? Då kan väl inte nätagget vara trasigt? Hur går det ihop

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Men min dator fungerar? Då kan väl inte nätagget vara trasigt? Hur går det ihop

För att du har budget agg.

En anledning till att man inte vill ha budget och skräp agg är för att de är ökända för att delvis gå sönder. Okunniga luras att tro att felet är något annat. Enda trösten för dig är att din har bättre säkerhet är resten av budget aggen så att den troligen inte sabbar andra delar.

Nästa anledning är att dom inte klarar bra/bättre grafikkort oavsett antal watt på klisterlappen. De får problem direkt eller efter en tid. Därför vill man ha agg av bra kvalite och undviker budget agg från Corsairs CX och GS serier.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Därför att du har budget agg.

En anledning till att man inte vill ha budget och skräp agg är för att de är ökända för att delvis gå sönder. Okunniga luras att tro att felet är något annat. Enda trösten för dig är att din har bättre säkerhet är resten av budget aggen så att den troligen inte sabbar andra delar.

Nästa anledning är att dom inte klarar bra/bättre grafikkort oavsett antal watt på klisterlappen. De får problem direkt eller efter en tid. Därför vill man ha agg av bra kvalite och undviker budget agg från Corsairs CX och GS serier.

Återigen, datorn borde ju inte fungera om nätagget inte gör det?

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Skrivet av Mattsson1997:

Återigen, datorn borde ju inte fungera om nätagget inte gör det?

ja pecis. Men den kan däremot orsaka random fel. Precis som det gjorde nu.

Sen kan ett agg slå ut hela datorn eller delar av den. hårdiskar kan ett dåligt agg göra sönder flera på rad innan agget går sönder själv (HDD är extra känsliga just för oren ström).

Sen är inte dit agg ett av dom värsta, men är inte mycket till agg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Fick skumt fel på min mediadator(inte samma som sig) förra veckan..allt gick skitlångsamt typ frös(men det blev bra efter en stund)- dagen efter
vid omstart så vägrade datorn starta(startade men stängde ner med olika tidsintervall). Kollade ALLT men slutligen tog jag och testade med ett extra nätagg- det var boven!
Agget jag hade var 5 år gammalt ( ett Corsair) men å andra sidan hade det över 26000 timmar i driftstid(enligt crystal disk info-samma hd)
Så testa med annat agg!

Visa signatur

i7 2600K @ 4.5ghz | Corsair H-80i cpukyl | G.Skill 16gb ddr3 1600mhz | Samsung Evo 120GB ssd | Corsair Force 3 120GB ssd| 640gb wd black | Asus 390 strix | Evga750w psu | Asus P8Z68 V-Pro Mobo | Haf 932 chassi |Funck 460 red TB | Steelseries Sensei raw mus | Sennheiser PC333D headset | Benq XL2420T @ 120Hz monitor+22 tum för temp / Teamspeak|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Återigen, datorn borde ju inte fungera om nätagget inte gör det?

FEL
Forumet full med lösta trådar som du kan läsa. Du är inte den första som bett om hjälp med en dator som haft budget eller skräp agg. Ace och Hiper är de mest ökända du kan läsa om men knappast de enda.

Nätaggs ålder spelar också roll och är 3:e anledning till att undvika budget och skräp nätagg. Dom åldras snabbare pga lägre kvalite jämfört med än bra nätagg. Gamla klarar inte lika mycket som nya och ökar chansen till att orsaka olika fel.

Edit:
Glöm inte att kolla temp som också nämndes tidigare. Kan göras i bios men det finns också program där vissa är bättre än andra.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

FEL
Forumet full med lösta trådar som du kan läsa. Du är inte den första som bett om hjälp med en dator som haft budget eller skräp agg. Ace och Hiper är de mest ökända du kan läsa om men knappast de enda.

Nätaggs ålder spelar också roll och är 3:e anledning till att undvika budget och skräp nätagg. Dom åldras snabbare pga lägre kvalite jämfört med än bra nätagg. Gamla klarar inte lika mycket som nya och ökar chansen till att orsaka olika fel.

Edit:
Glöm inte att kolla temp som också nämndes tidigare. Kan göras i bios men det finns också program där vissa är bättre än andra.

Nätagget är nytt, inte mer än en vecka gammalt. Vilket tycker du jag ska köpa?

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX