Permalänk
Medlem

RAM minne till imac late 2013

Denna fråga har säkerligen dykt upp förut men som rookie så är man inte så lite vill.
Jag arbetar med mycket och tunga bildfiler i bildbehandlings program som Silkypix 5 Pro och stacknings program Zerene stacker.
Jag har i dag standard 8MB och Nvidia 775 men upplever att vissa moment, typ retusch och annat krävande tar för lång tid.
Är dessa program beroende av mitt 8 MB RAM minne eller arbetar de från eget? Kan det hjälpa med att upgradera till 24MB i datorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gigas:

Denna fråga har säkerligen dykt upp förut men som rookie så är man inte så lite vill.
Jag arbetar med mycket och tunga bildfiler i bildbehandlings program som Silkypix 5 Pro och stacknings program Zerene stacker.
Jag har i dag standard 8MB och Nvidia 775 men upplever att vissa moment, typ retusch och annat krävande tar för lång tid.
Är dessa program beroende av mitt 8 MB RAM minne eller arbetar de från eget? Kan det hjälpa med att upgradera till 24MB i datorn?

Eget?

Vad jag vet så bör det bli en förbättring med mer minne. Men ta först reda på vilka minnen du bör ha och som passar med MAC.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja, vad jag menade är att arbetar bildbehandlings programmen oberoende av datorns prestanda? Eller är det direkt avgörande med RAM minne eller är det grafikkortet som styr? Som du ser så vet jag nada om dessa saker!

Permalänk

Vilken storlek på din iMac? 21.5" late 2013 då är det nästan omöjligt att själv byta RAM. Men på 27" går det lätt (lucka). Sen pratar vi GB inte MB.

Permalänk
Avstängd

8MB RAM? Har du åkt hit i en tidsmaskin från 90-talet?

On topic; här finns lite information om minnena (som twebbas säger så är det svårt att byta på 21"):
http://support.apple.com/kb/HT5908

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Zerene Stacker kan nog behöva rätt så mycket ram, beroende på megapixels och antal bilder.
Nu vet jag inte hur MacOS fungerar, men kan hända att mer RAM används om man har mera, så är det med Windows.
16GB eller 32GB är säkert inte fel för tyngre arbete.
Är lite osäker på allt över 16GB, om det är overkill eller det kommer användas, men för tyngre stacking eller panorama är det säkert användbart.
Har bara 8GB just nu. Men har ändå beställt 32GB till min nya dator/PC.

Är SilkyPix bra, har sett att det finns men inte testat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

8MB RAM? Har du åkt hit i en tidsmaskin från 90-talet?

On topic; här finns lite information om minnena (som twebbas säger så är det svårt att byta på 21"):
http://support.apple.com/kb/HT5908

Vad trevligt att lilla jag kunde göra det roligt för dig! Vad jag behöver är hjälp och inte ett raljerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Zerene Stacker kan nog behöva rätt så mycket ram, beroende på megapixels och antal bilder.
Nu vet jag inte hur MacOS fungerar, men kan hända att mer RAM används om man har mera, så är det med Windows.
16GB eller 32GB är säkert inte fel för tyngre arbete.
Är lite osäker på allt över 16GB, om det är overkill eller det kommer användas, men för tyngre stacking eller panorama är det säkert användbart.
Har bara 8GB just nu. Men har ändå beställt 32GB till min nya dator/PC.

Är SilkyPix bra, har sett att det finns men inte testat det.

Silkypix Pro 5 är det jag just har uppgraderat till från 4:an och jag gillar enkelheten med detta program. En snikversion kom med kameran Fuji X Pro-1 och sedan har jag uppgraderat. JPEG kvalitén är mycket bra direkt ur kameran annars kan man köra både och om nu RAW är av intresse. Det gins en testvariant (30 dagar) som du kan ladda ner för att själv prova.

Permalänk
Medlem

Kan berätta att problemen med en sega retuschpensel nu är löst. Jag stoppade i ytterligare 2 stickor på 4 Gb styck för totalt 16GB och det gjorde susen i bilbehandlingen. Tack för alla goda råd!

Permalänk
Medlem

En oönskad effekt med de två nya stickorna är att datorn har blivit segare när jag bläddrar mellan websidorna. Responsen är inte lika snabb som tidigare utan datorn verkar tänka någon sekund innan den släpper fram sidan.
Är detta fenomen relaterat till de två nya 4GB stickorna som var av märket princeton köpta hos akt. Apple service ställe i Norrköping?