Permalänk

Ingen nyckel eller cd-läsare

Hej! Efter lite hjälp från folk så hjälpte jag mina föräldrar att köpa dator.

Nu är saken den att det kom med förinstallerat windows 8, den bärbara datorn har dock ingen cd-läsare, det följde inte med nån nyckel för win 8 och heller ingen skiva med win8.

Jag undrar, om jag måste hjälpa dom att förmatera datorn, hur gör jag då? jag känner till usb sticka osv, men om jag inte har nån nyckel för win 8, vart fåår jag tag på själva installationsprogramet. lite förvirrad

datorn är http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... , men det säger väl inte så mycket. Bara själva principen hur man går tillväga när man inte har nyckel och så?

Permalänk
Medlem

Tror nyckeln ligger i BIOS på windows 8.

Permalänk

aha, vet du hur man hittar den? och om man behöver mjukvaran för win8, vart hittar jag den?

Permalänk
Medlem

ja kan ha fel, men om det e som Raz159 säger att den ligger i bios. så ja tror att det bara att du installerar om och win8 verifierar automatiskt från bios..

detta e bara va ja tror. men skulle kunna tänka mig att det e rimligt

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Att windows nyckel ligger i bios, gäller det bara hos vissa företag? Ex man köper hp dell eller annat märke med laptops som brukar ha så?

Om man köper stationär kan man ju välja bort os?

Permalänk

ok, så bios har nyckeln inmatad och blir verifierad på så sätt, intressant, det var nått helt nytt för mej.

Men om jag ska formatera om farsans dator nu då, vart får jag tag på själva win8-programet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozeroun:

Att windows nyckel ligger i bios, gäller det bara hos vissa företag? Ex man köper hp dell eller annat märke med laptops som brukar ha så?

Om man köper stationär kan man ju välja bort os?

pre-installed/Förinstallerade datorer samt OEM-licenser lagrar sina licensnycklar i BIOS. Retail versionen i windows registret.

Skrivet av Prodigylarsa:

ok, så bios har nyckeln inmatad och blir verifierad på så sätt, intressant, det var nått helt nytt för mej.

Men om jag ska formatera om farsans dator nu då, vart får jag tag på själva win8-programet?

prova sidan vars namn inte får nämnas. Annars bör du ha en recovery partion på din hårddisk.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde som DJRaven skrev kunna återställa datorn från en recoverypartition som brukar finnas på dessa laptops.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Får du fram nyckeln kan du väl använda den för att ladda ner en .iso-fil från MS hemsida?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max