Razer Blackwidow Ultimate (2014)

Permalänk
Medlem

En sak jag fundera på när det gäller just brytaren.. om nu det blir så att Razers gröna brytare funkar, borde inte det då ev sänka priserna på Cherry-switcharna då ?
Jag menar det kan ju få ett litet priskrig som kanske sänker priserna på t-borden

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Javisst! Men jag trodde diskussionen var om var på tangentbordet USB-porten ska sitta: till höger eller på baksidan.

Jo visst! Jag menar att jag tycker att det fungerar att ha USB-et på höger sida. Linus Tech Tips tog upp en intressant idé att mus-tillverkare borde ta med alternativet att ha möss med kort kabel på kanske 4-5dm då skulle man ha en vettig användning av att ha ett tangentbord med USB- uttag på höger sida.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thomas_skane:

Precis. Det är som om att folk i allmänhet tror att radiovågor inte färdas i ca 300 000 km/s genom luft. Latency på trådlösa redskap beror främst på överföringshastigheten och tekniken som ska översätta digitala signaler till radio och sedan från radio tillbaka till digitala signaler.

Angående guldplätering så är det extremt lite guld som faktiskt går åt. Vi kan prata om ner till några få lager av atomer även om det kanske inte är så sannolikt på en slityta. Det är inga mängder precis och den största kostnaden är själva pläteringen, inte guldet. Du kan säkerligen bygga många tusen tangentbord på guldet i en vigselring. Fördelarna med guldplätering är att guld är i princip immunt mot korrosion samtidigt som det leder elektricitet mycket bra - alltså mycket lämpligt i kontakter. Dock är frågan om hus snabbt pläteringen nöts bort i ett tangentbord som ska hålla för 50 miljoner tryckningar.

Du kan legera guld med lite koppar och nickel för att öka hårdheten om det behövs. Att plätera kontaktytor i brytare är långt ifrån ovanligt så det är inga större problem att få det att hålla om man vet vad man gör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mr Topology:

Jo visst! Jag menar att jag tycker att det fungerar att ha USB-et på höger sida. Linus Tech Tips tog upp en intressant idé att mus-tillverkare borde ta med alternativet att ha möss med kort kabel på kanske 4-5dm då skulle man ha en vettig användning av att ha ett tangentbord med USB- uttag på höger sida.

En kort kabel låter som en bra idé. (Min hade behövt vara max 75 cm, men är ca två meter.) Men USB-uttaget MÅSTE sitta på baksidan av tangentbordet, annars är det extremt mycket ivägen. Det är bara råkorkat att sätta det på höger (eller vänster) sida, för då kan det kraftigt blockera musen, utan att man tjänar något på det jämfört med att ha uttaget på baksidan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

En kort kabel låter som en bra idé. (Min hade behövt vara max 75 cm, men är ca två meter.) Men USB-uttaget MÅSTE sitta på baksidan av tangentbordet, annars är det extremt mycket ivägen. Det är bara råkorkat att sätta det på höger (eller vänster) sida, för då kan det kraftigt blockera musen, utan att man tjänar något på det jämfört med att ha uttaget på baksidan.

Jo kanske det. Jag sitter rätt så brett isär med mina armar så tangentbord och mus är 1-2dm ifrån varandra. Varför skapar då ingen ett tangentbord med ett USB-uttag på både vänster, höger och bakom tangentbordet. Vi borde få möjligheten att välja! ^^

Permalänk

Detta är bara rent pinsamt Razer, istället för att konkurrera seriöst med era nya billiga brytare väljer ni att bara försöka kamma hem så stor vinst som möjligt per produkt.

Stort nej.

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Det mest irriterande med mitt Blackwidow är att USB-uttaget är på högersidan. Hur tänkte de där? De flesta är trots allt högerhänta.

Precis - och samma gäller ju de andra två uttagen...riktigt korkat.

Permalänk
Avstängd

Bryr mig inte om att brytarna kanske är skit men det stället de satt dit extra knappar på ser ganska dumt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

1300 kr är för dyrt!
Då kan man hellre köpa Filco, Ducky, eller WASDv2.

Baserat på vad ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är om saknad guldplätering är Razer som försöker lura konsumenterna eller om det är Kailh som lurar Razer. Det är inte helt ovanligt att kinatillverkare gör egna kostnadsbesparingar efter att förserien är godkänd och kontraktet påskrivet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Cherry är och kommer alltid vara bättre än kopian

I din egen subjektiva mening så är dom det. Du vet hur utveckling fungerar va? Man tar en produkt och förbättrar den...

Nu säger jag inte att Razers nya TGB är bättre än de med cherry brytare, men jag säger heller inte att den är sämre, för jag vet inte. I sinom tid så får vi reda på om brytarna verkligen är så robusta som Razer påstår, du behöver ju inte köpa tangentbordet om du inte vill. Men det är väl synd att uttala sig om något som kanske inte alls stämmer.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Känns som recensenten behöver lite mer kött på benen för att mer eller mindre mellan raderna basunera ut att Kina tillverkning är = skit. Obeprövad komponent absolut, men mer än så är det svårt att säga något om i detta läget. Tittar man sedan på vart ursprungslandet på hårdvara i en dator kommer från, kommer Kina ganska högt upp på den listan. Har all hårdvara då automatiskt dålig kvalitet eller är det bara så att vi inte vet något om den som gör oss skeptiska?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Känns som recensenten behöver lite mer kött på benen för att mer eller mindre mellan raderna basunera ut att Kina tillverkning är = skit. Obeprövad komponent absolut, men mer än så är det svårt att säga något om i detta läget. Tittar man sedan på vart ursprungslandet på hårdvara i en dator kommer från, kommer Kina ganska högt upp på den listan. Har all hårdvara då automatiskt dålig kvalitet eller är det bara så att vi inte vet något om den som gör oss skeptiska?

Det handlar om kvalitetskontroll. Att kolla leveransen kontinuerligt. Även om kontraktet är påskrivet så skall köparen se till att hen får det. De flesta komponenter tillverkas i Kina. Razer har gjort en smart grej, nämligen sälja ett tangentbord med obeprövade switchar för samma pris som ett med äkta CherryMX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Triton242:

Känns som recensenten behöver lite mer kött på benen för att mer eller mindre mellan raderna basunera ut att Kina tillverkning är = skit. Obeprövad komponent absolut, men mer än så är det svårt att säga något om i detta läget. Tittar man sedan på vart ursprungslandet på hårdvara i en dator kommer från, kommer Kina ganska högt upp på den listan. Har all hårdvara då automatiskt dålig kvalitet eller är det bara så att vi inte vet något om den som gör oss skeptiska?

Wow, nu tycker jag att du tolkar det jag skriver som väldigt mycket mer negativt än det är. Ingenstans antyder jag att just för att Kailh är kinesiskt så skulle de tillverka en dålig produkt. Tvärtom tyckte jag att brytarna kändes välbyggda och kvalitativa. Men som vanligt med okända aktörer är det sunt att vara avvaktande positiv eftersom de inte används i alltför många produkter just nu. Cherry har ett extremt gott rykte när det kommer till långtida kvalité så det är väl inte så konstigt att känna sig lite frågande när dessa byts ut?

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett produkttyp/kvalité och prissättning så går produkter som kräver onödiga inloggningar bort för min del. Period!
Om de ger bort tangentbordet gratis så kan jag tänka mig att skaffa deras sura inloggningskonto, men för en produkt med fet prislapp där kontofunktionen är tooootalt onödig. Glöm det!

Jag har redan på tok för många konton på grund av helidiotiska beslut om att införa onödiga inloggningskrav på tjänster. Önskar att fler leverantörer av produkter/tjänster hade insett att de skapar säkerhetsproblem för oss alla när de sätter upp dessa skitlösningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Hur många fingrar har du?

Som jag sa (om än luddigt) sitter 2 spelare vid 1 tangentbord är 10 nära marginalen (definitivt för lite vid 3ply). 4 tangenter samtidigt är ju rätt vanligt (5 kan förekomma).

Åter.. Konstigt att begränsa när de finns billiga USB med många fler (sidew x4 26st) även alla oxo som sagt. Hoppas det håller på och ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Wow, nu tycker jag att du tolkar det jag skriver som väldigt mycket mer negativt än det är. Ingenstans antyder jag att just för att Kailh är kinesiskt så skulle de tillverka en dålig produkt. Tvärtom tyckte jag att brytarna kändes välbyggda och kvalitativa. Men som vanligt med okända aktörer är det sunt att vara avvaktande positiv eftersom de inte används i alltför många produkter just nu. Cherry har ett extremt gott rykte när det kommer till långtida kvalité så det är väl inte så konstigt att känna sig lite frågande när dessa byts ut?

Tackar för din input och din och syn på det. Detta är som sagt lite av känslan jag tycker mig uppfatta och den är så klart olika från person till person.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Baserat på vad ?

Baserat att det är ett Razer.

1300 kr är rätt mycket pengar, för den summan kan man köpa ett riktigt tangentbord.

Permalänk

Bara för att jag är nyfiken av mig.....

Jag har väl spelat "lite" under mina år, men jag älskar kommentarer som "Tror inte att det håller längre än 5 år"....
Hur många av Er sitter med ett så gammal tangentbord, eller mus?.......
Om intresset är så stort för Gaming, vore det väl lite naturligt att byta ut grejer som används så mycket?
Folk uppgraderar sin datorer och sin utrustning konstant, och att köpa en pryl för 1400:- och använda den i 2år
(antal timmar man lirar/sitter vid dator) blir ju nästan gratis....

En ynka timma framför datorn/dag skulle innebära att man drygt lägger 2:- på sin hobby för att ha ett just tangentbord i 2år....
Sitter man med det i 5 år....tja.....ni kan räkna

Eftersom efterfrågan på brytare är så enorm (alla märken ska göra keyboards) och Cherry haft patent på brytarna i ett år, och patentet gått ut, tror ni inte att en så "enkel" produkt kommer plagieras av alla som kan?
Det gäller ju ALLA produkter som finns. Cherry har blivit ett "brand", Skulle ett teknikintesivt företag göra exakt samma sak, och marknadsföra produkten skulle dom lätt kunna ta marknad...lätt.... Det är bara reklam!!

Så - jag har inte testat dom nya bryggarna, men att påstå att Cherry är dom enda bryggarna som är bra ....kanske lite....förivrat?

DD

Visa signatur

3 burkar....snabb, snabbre och snabbast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdealer:

Bara för att jag är nyfiken av mig.....
Hur många av Er sitter med ett så gammal tangentbord, eller mus?.......

När man köper ett tangentbord för 1300 har man kvar det i fem år. Sitter på en fem år gammal HP LP3065 och det finns inget att uppgradera till, behöver inte. Ett tangentbord i 1300~ klassen ska hålla i fem år utan problem, dem flesta skaffar endast nytt tangentbord när deras nuvarande slitits ned för mycket eller gått sönder. Eller någon som uppgraderar från ett 99:- oem tgb till något lyxigt med mekaniska brytare.

Kort sagt ja dessa tangentbord har folk i fem år om inte mer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hardware guy:

Den stora frågan är om saknad guldplätering är Razer som försöker lura konsumenterna eller om det är Kailh som lurar Razer. Det är inte helt ovanligt att kinatillverkare gör egna kostnadsbesparingar efter att förserien är godkänd och kontraktet påskrivet.

Fast även i det läget ljuder Razer eftersom de påstår att de har egen personal på plats för att sköta kvalitetskontrollen. Så det finns två lägen här. Antingen är det ytterst lite guld som man inte ser eller så ljuger Razer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan legera guld med lite koppar och nickel för att öka hårdheten om det behövs. Att plätera kontaktytor i brytare är långt ifrån ovanligt så det är inga större problem att få det att hålla om man vet vad man gör.

Nu är jag knappast expert på material eller slitage men det är nog fully rimligt att man kan göra en hårdare legering (och ev. något tjockare). Förutsatt att pläteringen håller hela livstiden kan det ge en betydlig fördel för brytarens livstid och kvalité. En utsliten eller oxiderad brytare med dålig kontakt fungerar inte särskilt bra. Det sista man vill ha är ett 1300kr tangentbord där en knapp inte alltid reagerar efter något år av slitage.

Däremot är det kanske lite overkill på USB-kontakter eller DVI/HDMI/DP.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thomas_skane:

Nu är jag knappast expert på material eller slitage men det är nog fully rimligt att man kan göra en hårdare legering (och ev. något tjockare). Förutsatt att pläteringen håller hela livstiden kan det ge en betydlig fördel för brytarens livstid och kvalité. En utsliten eller oxiderad brytare med dålig kontakt fungerar inte särskilt bra. Det sista man vill ha är ett 1300kr tangentbord där en knapp inte alltid reagerar efter något år av slitage.

Däremot är det kanske lite overkill på USB-kontakter eller DVI/HDMI/DP.

Ja kontaktdon till vanliga konsumentprylar har ingen nytta av guld. Där är det ren PR och inget annat men det finns massa industriella tillämpningar där förgyllda kontaktdon är viktigt. Framförallt när det gäller väldigt känsliga signaler och aggressiva miljöer. Så det har helt klart sina tillämpningar för kontakter och brytare. Vet fortfarande inte hur viktigt det är i ett tangentbord dock för det har jag ingen erfarenhet av.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

När man köper ett tangentbord för 1300 har man kvar det i fem år. Sitter på en fem år gammal HP LP3065 och det finns inget att uppgradera till, behöver inte. Ett tangentbord i 1300~ klassen ska hålla i fem år utan problem, dem flesta skaffar endast nytt tangentbord när deras nuvarande slitits ned för mycket eller gått sönder. Eller någon som uppgraderar från ett 99:- oem tgb till något lyxigt med mekaniska brytare.

Kort sagt ja dessa tangentbord har folk i fem år om inte mer.

@str8forthakill - tack för svaret!

Jag har ett par vänner jag spelare med (ca 150+ personer) regelbundet. Allt som påverkar spelandet brukar vi byta ut relativt ofta.
Allt som är förslitningsprodukter som man använder enormt mycket (möss, musmattor mm) väldigt ofta, och under de senaste åren har jag väl lätt bytt tangentbord vart 3:e år i alla fall. Jag har aldrig ägt en dator i 5år... skrattar

Men självklart, med all respekt, jag förstår att det kan vara en ansenlig summa pengar - men jag trodde verkligen inte att folk använde sina gaming-prylar i 5 år....

DD

Visa signatur

3 burkar....snabb, snabbre och snabbast!

Permalänk
Medlem

Razer Synapse har väl fortfarande inte fixat @ problemet antar jag? Slängde den skiten för några månader sen men kikar in då och då om de fixat problemet!
Måste alltid aktivera "gaming-mode" eller vad det heter på skrivbordet för att kunna göra @ plus att min razer muser klickar automatiskt.

Allt löses genom att avinstallera Synapse

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deathdealer:

Allt som är förslitningsprodukter som man använder enormt mycket (möss, musmattor mm) väldigt ofta, och under de senaste åren har jag väl lätt bytt tangentbord vart 3:e år i alla fall. Jag har aldrig ägt en dator i 5år... skrattar

Möss (många av dem i all fall), musmattor och skräptangentbord är dock förbrukningsvaror; tangentbord som dessa håller normalt i många år utan att bli sämre.

Permalänk
Medlem

Att snåla in på att bokstäverna inte är laserskurna är riktigt dåligt. Det borde vara ett rejält minus. Efter en tids spelande vill man ju fortfarande se var tangenterna är. Nä. Riktigt uselt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Och jag tyckte 1400 var mycket för ducky, men jag ångrar mig inte

Inte jag heller och jag tar mitt Ducky varje dag jämfört med ett Razor tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdealer:

@str8forthakill - tack för svaret!

Jag har ett par vänner jag spelare med (ca 150+ personer) regelbundet. Allt som påverkar spelandet brukar vi byta ut relativt ofta.
Allt som är förslitningsprodukter som man använder enormt mycket (möss, musmattor mm) väldigt ofta, och under de senaste åren har jag väl lätt bytt tangentbord vart 3:e år i alla fall. Jag har aldrig ägt en dator i 5år... skrattar

Men självklart, med all respekt, jag förstår att det kan vara en ansenlig summa pengar - men jag trodde verkligen inte att folk använde sina gaming-prylar i 5 år....

DD

Skillnaden när man går upp mot 1500 är att man får ett tangentbord som verkligen håller, och mer än 5 år garanterat.
Det finns olika nivåer när det gäller tangentbord:

1) 100-300 Kr, skit som är kasst på alla sätt och viss men fungerar till vanliga saker som kontorsarbete osv men blir snabbt utslitna.

2) 300-600 Lite bättre men fortfarande dålig kvalitet, fungerar oftast bra till vanliga saker som kontorsarbete osv och håller lite längre.

3) 600-900 Nu börjar vi få bättre lite bättre kvalitet och i det här segmentet så hittar vi en hel del gaming-tangentbord med mekaniska brytare vilket i sig självt höjer kvalitet och hållbarhet men fortfarande stöter vi på kompromisser med material osv även om det är en bra prisnivå för de som vill ha ett bra tangentbord för gaming och övriga aktiviteter. Mycket lull-lull i det här segmentet med.

4) 900-1200

I det här segmentet är det nästan bara mekaniska brytare som gäller och här har man ofta förmånen att välja olika brytare med det tangentbord man väljer. Överlag kan man vänta sig mycket bra kvalitet och ett tangentbord som vara länge, dock fortfarande med en del kompromisser i material med mera men som sagt oftast mycket bra tangentbord. Mycket lull-lull i det här segmentet med.

5) 1200-1500

Nu är vi i segmentet med endast mekaniska brytare och väldigt, väldigt bra kvalitet där vi även är nere på en handfull beprövade märken som som ej kompromissar med varken kvalitet, komponenter eller skrivkänsla. Av tangentbord i den här klassen förväntar man sig att de ska hålla lätt i över 5 år, att man kan välja vilka brytare man vill ha och då inte endast mellan 2-3 olika utan av alla som finns. Det är lite mindre lull-lull i den här klassen men i gengäld får man en arbetshäst i lyxformat som inte bara gör det man förväntar sig att det ska utan påminner om sig självt varje dag om varför man spenderade sina pengar på det. Med andra ord, en ren glädje och lyxkänsla varje gång man använder det.

6) 1500-

Samma som 5 i huvudsak men med allt moddat till sin egen smak med tex o-ringar, speciella tangenter på olika ställen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Topology:

Jag tror att USB-uttaget är på höger sidan så man enkelt ska kunna koppla in sin trådlösa mus (om man har en) och därmed ha den kortaste sträckan för signalen att färdas.

Det är nog många seriösa spelare som spelar med trådlös mus. Har musen dessutom problem med att få signalen en tangentbordslängd så vetefan om den musen ens är lämpad att spela ms röj med. Hur som kommer man att slå i sändaren ändå.