Firefox till Windows 8 skrotas

Permalänk

Firefox till Windows 8 skrotas

Efter 18 månaders utveckling lägger Mozilla ner Firefox för Metro-interfacet pga brist på intresse:
http://www.theregister.co.uk/2014/03/15/metro_firefox_cancele...

Första, men säkert inte sista, offret för Windows 8:s magplask.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Nej, det har fungerat alldeles utmärkt på min Asus Transformer Book T100. Jag tycker inte om desktop-läget, eftersom så mycket av den lilla skärmytan upptas av toolbars, och om man sätter webbläsaren i helskärm så är det ganska jobbigt att komma ur läget om man t.ex. vill få upp skärmtangentbordet eller skriva in en URL.

Men om vi ser det från den ljusa sidan så har jag inget längre som hindrar mig att slänga ut Windows 8 till förmån för Linux (efter att drivrutinerna mognat dvs)

Permalänk
Avstängd

Ej att förglömma att nämna i sådana här saker är att man på Mozilla inte ansåg sig kunna skapa en webbläsare som kunde konkurrera med IE11. Kan man inte prestera en värdig webbläsare på 18 månader så gör man nog rätt i att lägga ned den, tyvärr. Jag hade sett fram emot den som attans.

Som jag citerade i en annan tråd:

Citat:

Even more damning for the future of Metro Firefox was the lack of a compelling competitive case against Internet Explorer 11

Att slänga in Linux... jo det sades redan 1998....

Permalänk
Medlem

Det är inget riktigt Store / Windows Runtime-program så självklart läggs det ner. IE11 är också ett desktop (Win32)-program, men ingen använder det på startskärmen för det. Dessa hybridprogram måste uppdateras från skrivbordet eller Windows Update.

Permalänk
Medlem

Är det inte en missvisande rubrik:
Det är väl inte Firefox till Windows 8 som skrotas, utan Firefox till Windows 8 Metro GUI:t som skrotas?

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Är det inte en missvisande rubrik:
Det är väl inte Firefox till Windows 8 som skrotas, utan Firefox till Windows 8 Metro GUI:t som skrotas?

App app app! Modern UI

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

App app app! Modern UI

Skickades från m.sweclockers.com

Metro...Modern UI...
SkyDrive...OneDrive...

Svårt att lära en gammal hund att sitta...

Permalänk
Medlem

Även Internet Explorer ritar upp programmet utan Windows Runtime. I Mozillas fall var det bara implementerat i XUL som de sen ritade upp med D3D i "startskärmen".

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Mozilla inte ansåg sig kunna skapa en webbläsare som kunde konkurrera med IE11.

Varför inte quota vad MOZILLA faktiskt sagt, istället för vad en skribent på ZDnet tyckt?

In late 2012, when I started up the Firefox for Metro team (I know that’s not what Microsoft calls it anymore, but it remains how we talk about it in Mozilla), it looked like the next battleground for the Web. Windows is a massive ecosystem and Microsoft pushes its new platforms hard. At first, it looked like we would be locked out completely. We eventually broke open Metro (though never the RT line of ARM-based products) and we got to work.

In the months since, as the team built and tested and refined the product, we’ve been watching Metro’s adoption. From what we can see, it’s pretty flat. On any given day we have, for instance, millions of people testing pre-release versions of Firefox desktop, but we’ve never seen more than 1000 active daily users in the Metro environment.

- - - When I talk about the need to pick our battles, this feels like a bad one to pick: significant investment and low impact.

Instead, we pull it. This opens up the risk that Metro might take off tomorrow and we’d have to scramble to catch back up, but that’s a better risk for us to take than the real costs of investment in a platform our users have shown little sign of adopting.

Update on Metro, Johnathan Nightingale

I sammanfattning så gjorde Microsoft det med flit svårt för andra webläsare att köra under Metro, och eftersom så få kör Metro-program var det inte lönt för Mozilla att lägga ner resurser på att få Firefox att fungera under Metro.
Om, mot alla odds, Metro-program blir populära, kan Mozilla återuppta utvecklingen.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd

Ja jag hoppas verkligen att de återupptar det. Av det jag hann se av testversionen i januari i år så var det inte så dåligt och ej heller särskilt långt från en fullskalig release.
Som vi är överens om så kunde Mozilla alltså inte skapa en konkurrerande webbläsare på 18 månader. Oavsett anledning.
Det heter citera och jag citerade en sammanfattning av det du klippt in från ovan.

Permalänk
Medlem

Du kunde köra Modern-inspirerade gränssnittet på skrivbordet, det är samma webbläsare oavsett hur du kör den. De var tvungen att dela upp det i en front-enddel för startskärmen, men webbläsaren är samma typ av process som i Windows normalt sett. Allt ritas upp i XUL precis som när den körs från skrivbordet. Det var inget Windows Runtime-program (Store), därför den inte finns tillgänglig för Windows RT (ARM), därför de inte kunde leverera något på Windows Phone. IE har samma begränsningar, men Microsoft får självklart bygga Win32-program på Windows RT och Windows Phone när ingen annan får det. Ingen, inte ens Microsoft kan bygga en webbläsare i Windows Runtime-ramverket för startskärmen som kan konkurrera med webbläsarna på skrivbordet eller hybridvarianterna som Microsoft tillåter. Ingen har heller försökt.

Detta betyder också att rena WinRT-funktioner är svåra att implementera, varken Firefox eller IE fungerar som andra startskärmsprogram, och att byta från skrivbordet till startskärmen har varit ganska svårt, hur de hanterar tabbar blir inte heller lika. Ska man följa riktlinjerna de satt upp så blir det en upplevelse som Mozilla-användare inte vill ha. T.o.m. Microsoft har erbjudit helt olika upplevelser och stöd i startskärmen och skrivbordet. Vissa saker har du t.ex. varit tvungen att köra i skrivbordsverisonen, vilket är ganska lustigt på Windows RT-baserade enheter.

Metroutvecklingen gick framåt, men t.ex. maillistan är ganska död, det måste finnas användare och de har andra plattformar som skrivbordsoperativen och Android. Nightingale har inte sagt något om att den inte skulle vara konkurrenskraftig. Den du citerar är inte en sammanfattning utan det är en helt annan person Ed Bott. En helt annan persons åsikt. Nightingale menade att de hade för få användare som testade förhandsversionerna (nightly o.s.v.) för att kunna skeppa en produkt, fixa buggar med mera. Det var för mycket jobba, för lite hjälp för något som ingen var intresserad av. Microsoft har helt andra förutsättningar här, men det är fortfarande inget Windows Store-program när vi talar IE. Ville du lyssna på musik (webbaserat) i Modern-gränssnittet i IE så om det ens fungerade, så dödade dem din musik så fort den får för sig att pausa/döda programmet. För att byta mellan program var du alltså tvungen att köra vissa grejer på skrivbordet. Så det finns massor konstigheter hos bägge, bland annat därför de dödade Windows RT. Att Microsoft valde att skeppa en helt ofärdig produkt denna cykel är inget att hylla dem för.

De har hur som helst märkt att de inte behöver stödja startskärmen för att behålla användare. Hade de behövt göra det för att konkurrera med Microsofts lösning så hade de fortsatt utvecklingen. T.ex. add-ons är halva grejen och det får de inte köra på startskärmen.

Permalänk
Avstängd

Nä det stämmer nog, surt att det ska vara så bökigt. Men det hade räckt med små anpassningar tycker jag. Exempelvis så dyker inte tangentbordet upp automatiskt när man ska skriva i Firefox medan det gör det i Chrome. Lägg sedan till lite större knappar för fingrar så hade det nästan räckt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Det heter citera och jag citerade en sammanfattning av det du klippt in från ovan.

Nej, du citerade en åsikt uttryckt av skribenten Ed Bott på ZDnet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~