Permalänk

från cd till mp3

Hallåj,

Har massor av cd skivor som jag skulle vilja ha över till mp3. Med album och titlar finns det något mp3 program som fixar dettaså man slipper fylla i alla titlar m.m själv ? Om det inte finns denna funktionen så man kan få titlar m.m vilket program rekommenderar ni ? Och vill gärna ha ett program som är gratis.

Tacksam för svar

/Force

Permalänk
Avstängd

Det var länge sedan jag höll på med sådant men jag har för mig att Audiograbber var väldigt bra, hittade info om alla skivor osv. http://www.audiograbber.org/

Permalänk
Medlem

Har kan någon tycka att det är lättare och bättre att skapa en tråd än att googla?

Permalänk
Medlem

Sony Media Go som även klarar FLAC (bättre, ej förstörande komprimering).

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Rekordmedlem

Använd EAC, det är det bästa ripprogrammet, men lagra filerna som flac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Itunes fungerar fint för det. Standard är AAC, men det går att ändra till t ex 320Kbps mp3.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Windows media player fungerar alldeles utmärkt att rippa cd-skivor i. Det är gratis och bäst av allt, du har det redan!
I inställningarna kan du välja format, bitratio(kvalitet) och så vidare. Glöm inte det för default är .wma i typ 128kbit och det låter minst sagt skräp så..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Windows Media Player fungerar helt ok, men du måste installera en codec för mp3, annars kan den bara göra wma-filer. Itunes bör undvikas på Windows så långt det är möjligt då det är ett riktigt skitprogram där. Flac är trevligt men frågan var om mp3 och då antar jag att det finns en anledning till att använda just mp3, exempelvis att kunna lyssna i bilen eller dylikt, sen blir det förstås väldigt stora filer med flac också.

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör hursomhelst rippa och lagra filerna så bra det går, EAC kan rippa till mp3 om man av nån besynnerlig anledning vill arkivera i det formatet fastän det är direkt olämpligt, det är bättre att konvertera flac till mp3 när man i så fall tvingas använda mp3 i spelaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag avråder från Windows Media Player och iTunes då dessa är lätt att man för störningar i låtarna från.
http://www.dbpoweramp.com/ <- Det programmet kan rippa och kolla med en online databas så du får korrekta filer.
Som mrqafe säger så är MP3 ett väldigt dåligt format att spara i. Använd något lossless-format i stället.

EDIT:
Kan även tillägga att dBpoweramp har flera källor för att hitta meta-data istället för en som EAC har, vilket gör det säkrare att få korrekt låtinformation.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT