Nvidia slopar drivrutinsstöd för äldre grafikkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simon253:

Varför tänker inte dina nörd nerver att det är bra att tekniken går framåt istället för att vara kvar i det förflutna?

Skrivet av Alpha77:

Mmm mer Windows 95 och 98 stöd.. och ja visst får inte glömma Win3.11 for Workgroups

Mitt GTX460 768MB börjar bli för gammalt.. hackade lite sist i World of Warcraft på högsta inställningarna och 1080p.
Nya spel börjar kräva 1GB eller 2GB VRAM.... då är dom gamla korten rökta...

De kan väl i alla fall bjuda på ett par rediga drivrutiner för hårdvara som är ämnad åt Windows XP och senare?

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad alla gnäller om. Era gamla trotjänare klarar i vilket fall som helst inte av dem nyare spelen. Så varför bry sig om prestanda optimeringar? Datorn kommer tuffa på exakt som förut.

Seriöst ni som köpte 8800 GTX det är >>>8<<< år sedan..Uppgradera?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Förstår inte vad alla gnäller om. Era gamla trotjänare klarar i vilket fall som helst inte av dem nyare spelen. Så varför bry sig om prestanda optimeringar? Datorn kommer tuffa på exakt som förut.

Seriöst ni som köpte 8800 GTX det är >>>8<<< år sedan..Uppgradera?

Korten klarar faktiskt de nya spelen, bortsett från Crysis 3 och CoD:Ghosts (som mest verkar kräva DX11 för att ge sken av att vara "next-gen").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Förstår inte vad alla gnäller om. Era gamla trotjänare klarar i vilket fall som helst inte av dem nyare spelen. Så varför bry sig om prestanda optimeringar? Datorn kommer tuffa på exakt som förut.

Seriöst ni som köpte 8800 GTX det är >>>8<<< år sedan..Uppgradera?

Min gamla trotjänare dock ett 9800gtx+ tuffar på bra i bf4 50fps på high eller 40fps på ultra duger för mig jag ska nog vänta till 980ti åtminstone tills jag köper ett nytt kort.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

GT 405 är två och ett halvt år gammalt och är i sin tur ett rebrandat GT 210 som är fyra år och fem månader ganska exakt. Så mjukvarustödet för det kortet var alltså över fyra år. Sen kan man fundera på hur många som använder så lågpresterade kort som faktiskt ens vet hur man uppgraderar drivrutinerna. Det här är ju det absoluta bottenskiktet av diskreta grafikkort. Ett kort med 16 kärnor som klarar 44 GFLOPS. Mobiltelefoner har snabbare grafikkort än så idag.

Jag är inte dum, jag förstod att det är ett rebrandat kort vars kärna är äldre.

Vad jag försöker säga är att det kunden köper är ett billigt kort ur den senaste serien. Kunden tror inte han står och köper ett långsamt derivat av ett flera år gammalt 8800GTX. Grafikkort används till mer än att spela spel, att ge bild i ett operativsystem exempelvis.

Ur kundperspektiv kan det vara väldigt intressant att veta att ett visst grafikkort kommer med största sannolikhet ha flera år längre drivrutinsstöd, om han hade tänkt att slänga in ett nyare OS från säg microsoft.

Självklart förstår jag att någonstans så slutar mjukvarustödet för en produkt, den är för gammal. Vissa produkter kommer få ett längre stöd, andra ett kortare. Men nvidias nylanseringar och omnamnade gör situationen sämre för sina kunder. Det är helt enkelt väldigt otydligt att ett 405 slutar stödjas i år medan ett 430 troligtvis fortsätter att supportas flera år framåt.

För att flamebaita ordentligt är detta en av de största anledningarna till att jag håller mig till iOS. Det är långt mjukvarustöd, jag kan köra ett uppdaterat OS på min telefon från 2010. Det känns inte för mycket begärt att man ska kunna köra uppdaterade drivrutiner på grafikkort släppta slutet 2011 ur mitt perspektiv.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Lite nostalgikänsla när jag läste den här artikeln, kommer ihåg att jag köpte mitt 8800GTS 320 år 2007. Sitter fortfarande i min gamla speldator tillsammans med en Q6600, allt funkar fortfarande helt perfekt.

För er som har koll på dagens hårdvara, vilket grafikkort idag motsvarar prestandan på ett gammalt 8800GTS egentligen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av adamq10:

Jag är inte dum, jag förstod att det är ett rebrandat kort vars kärna är äldre.

Vad jag försöker säga är att det kunden köper är ett billigt kort ur den senaste serien. Kunden tror inte han står och köper ett långsamt derivat av ett flera år gammalt 8800GTX. Grafikkort används till mer än att spela spel, att ge bild i ett operativsystem exempelvis.

Ur kundperspektiv kan det vara väldigt intressant att veta att ett visst grafikkort kommer med största sannolikhet ha flera år längre drivrutinsstöd, om han hade tänkt att slänga in ett nyare OS från säg microsoft.

Självklart förstår jag att någonstans så slutar mjukvarustödet för en produkt, den är för gammal. Vissa produkter kommer få ett längre stöd, andra ett kortare. Men nvidias nylanseringar och omnamnade gör situationen sämre för sina kunder. Det är helt enkelt väldigt otydligt att ett 405 slutar stödjas i år medan ett 430 troligtvis fortsätter att supportas flera år framåt.

För att flamebaita ordentligt är detta en av de största anledningarna till att jag håller mig till iOS. Det är långt mjukvarustöd, jag kan köra ett uppdaterat OS på min telefon från 2010. Det känns inte för mycket begärt att man ska kunna köra uppdaterade drivrutiner på grafikkort släppta slutet 2011 ur mitt perspektiv.

Jag har inte kallat dig dum eller försökt kalla dig dum så det får stå för dig.

Den kunden du beskriver som köper ett snorbilligt kort utan att veta vad som är i kommer med största sannolikhet installera drivrutinerna från skivan och sedan är det bra med det. Om personen i fråga dessutom inte ska spela så är ju alla dessa uppdateringar ändå helt meningslösa då de bara är en massa optimeringar för just spel.

Sen hur ska Nvidia lösa det egentligen? Ska de bara ta bort stödet för allt till och med 200 serien och lämna kvar stödet för de ommärkta kretsarna? Det vill säga inte göra något alls i praktiken?

Jag tänker inte ge mig in i en irrelevant diskussion om mobila operativsystem så du kan beta bäst du vill.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeliaz:

Min gamla trotjänare dock ett 9800gtx+ tuffar på bra i bf4 50fps på high eller 40fps på ultra duger för mig jag ska nog vänta till 980ti åtminstone tills jag köper ett nytt kort.

Det tror jag först jag ser det! Vad har du för upplösning på skärmen? 1024x768?

Man behöver ett GTX 580 för att ha 40FPS i medelvärde och ett 9800gtx är otroligt mycket svagare.

Proof or it did not happen!
Sweclockers prestandaanalys.

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

8800 ultra har den mest manliga kylaren någonsin. Man skulle ju nästan ha en bara för privilegiet. Eller modda en till sitt nuvarande grafikkort...

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det tror jag först jag ser det! Vad har du för upplösning på skärmen? 1024x768?

Man behöver ett GTX 580 för att ha 40FPS i medelvärde och ett 9800gtx är otroligt mycket svagare.

Proof or it did not happen!
Sweclockers prestandaanalys.

Detta var resultat ifrån betan men jag kan visa resultaten i bf3 om du vill, jag kör med 1650x1050 upplösning.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Hjälpsam

- Fan! de har slutat tillverka drivrutiner till mitt gamla grafikkort, så nu har det slutat fungera!
- Men vänta nu... det fungerar ju fortfarande lika bra!
- Hur kan det vara möjligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeliaz:

Detta var resultat ifrån betan men jag kan visa resultaten i bf3 om du vill, jag kör med 1650x1050 upplösning.

Nej det är från det färdiga spelet inte betan. Sweclockers har gjort 2 tester.

Varför inte BF4? Det var det du sa hade 40fps på ultra.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Nej det är från det färdiga spelet inte betan. Sweclockers har gjort 2 tester.

Varför inte BF4? Det var det du sa hade 40fps på ultra.

Det var tester jag själv gjorde har ej köpt bf4.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27