Måste jag återställa hårddisken när jag byter komponenter?

Permalänk
Medlem

Måste jag återställa hårddisken när jag byter komponenter?

Hej!
Ska byta lite komponenter i min dator och under över om jag kommer behöva återställa min hårddisk?
Jag ska sätta in dessa delar: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6515470/2014-02-22
Just nu sitter jag med en AMD CPU och GPU.
Det jag under mest över är om hur jag kan ha kvar mitt Windows om jag återställer hårddisken?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

med "återställa hårddisk" så antar jag att du menar formatera?
Det är rekommenderat att installera om Windows vid byte av mobo/cpu men du behöver inte formatera disken.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem

När du byter moderkort så är det rekommenderat att installera om. Det kommer förmodligen inte ens att gå att starta Windows om du bara pluggar in din gamla disk, men det går att komma runt det. När det gäller byte av grafikkort från AMD till Nvidia så behöver man avinstallera de gamla drivarna innan man installerar nya. Det är inte längre rekommenderat att köra gamla Drive Sweeper, eftersom den kan ställa till mer skada än nytta.

All in all så tror jag det blir enklast och bäst för dig att bara installera om Windows. Du får en ny fräsch installation som inte är nedlusad med gammalt skräp och du slipper drivrutiner som krockar. Och då menar jag inte att installera över den gamla utan att verkligen tömma disken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Windows 8 kan fungera utan att installera om. Men, nog säkrare att köra en ren installation ändå, om inte annat för att bli av med allt onödigt skräp.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Man ska installera om Windows för att det ska vara nån mening med att ens ha köpt bättre delar. Även om man på nått sätt kommer förbi eller struntar i alla felen som dyker upp så kommer den vara seg/långsammare än vad den borde vara tills man installerat om.

Ta bort partitioner, formatera och installera om Windows är 3 olika saker för de som undrar. Man bör passa på att ta bort partitionerna på Windows disken med hjälp av Win DVD (USB minnet). Det är för att fixa olika fel där det inte räckte att bara formatera och installera om. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på att rensar.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Jag har en OEM windows 7, kan jag änvända den cdn för att installera windows på nytt eller måste man köpa en ny version av windows?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eqrots:

Tack för svar!
Jag har en OEM windows 7, kan jag änvända den cdn för att installera windows på nytt eller måste man köpa en ny version av windows?

Enligt licensvillkoren nej, men man kan ju alltid prova.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!