Datorn slutade fungera, nya dela nu men vägrar starta?!

Permalänk
Medlem

Datorn slutade fungera, nya dela nu men vägrar starta?!

Hej!
Tänkte göra entré här på sweclockers med ett problem jag stött på.

Mitt case: 4 dagar sedan packa datorn ihop, inget virus hittades eller andra onormala saker i datorn. (Trodde direkt att det var hårddisken) dagen efter så köpte jag jag mig ett nytt moderkort, hårddisk och prossesor + chassi. Hade sen tidigare nytt grafikkort, minne och nätaggregat.

Här är delarna jag använder:

Processor: Intel Core i5-4670k
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS z87-k atx /z87
Minne: 2x8gb corsair vengeance PRO 1866mhz
Grafikkort: Asus GeForce gtx 660ti 3gb
Hårddisk: gamla (någon hp standard) nya: kingston 120gb ssd v300 sata3
Nätaggregat:Corsair cx 750m 750w (fick en ny sådan av webhallen då vi trodde felet var den)
Jag bytte som sagt nätaggregatet idag (söndag 16/3) till ett likadant som jag hade haft i 4 månader i gamla datorn.

Det som "händer" är att datorn med nya delarna vägrar reagera på startknappen ( jag har kollat de kablarna 100ggr minst) så det är inte det felet. Grafikkortet lyser grönt, MK lyser grönt i dioden. Har kopplat om dator 25ggr med samma polare och vi hittar ingen lösning alls... Jag har läst massor på forumet, då fick jag iden att testa alla delar en och en för uteslutsmetoden. Började att flytta över nya nätaggregatet till gamla datorn med endast MK i sig. Då händer det samma sak som det gjorde innan jag köpte alla nya delar. Dator startar fläktarna i 1 sekund men stänger sedan av sig?! Så fråga är om mitt gamla MK är trasigt och att jag på samma gång fick ett sk måndagsexemplar på det nya?

Missade jag någon detalj fråga gärna! Jag har hållet på hela helgen men gav upp och söker hjälp

Mvh
Rickard

EDIT: Allt löste sig efter att jag bytte moderkortet! Ny läxa för mig, var jävligt försiktigt med mobo den är inte att leka med!

Permalänk
Medlem

testat alla komponenter utanför chassiet och kopplat i 8 pin (kan vara 4+4pin beroende på nätagg) på moderkortet ?

inlägg nr 4930 :P
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

testat alla komponenter utanför chassiet och kopplat i 8 pin (kan vara 4+4pin beroende på nätagg) på moderkortet ?

Hur menar du? Ta nätaggregatet utanför chassit och koppla in i varje dela en och en utan chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javva:

Hur menar du? Ta nätaggregatet utanför chassit och koppla in i varje dela en och en utan chassi?

Ta ur moderkortet från chassit och lägg det på en bit kartong eller ett träbord och prova dig fram där men innan du gör detta, kolla om pinnarna i processor sockeln är felaktiga dvs om det är någon eller några som har blivit skadade vid monteringen av processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ta ur moderkortet från chassit och lägg det på en bit kartong eller ett träbord och prova dig fram där men innan du gör detta, kolla om pinnarna i processor sockeln är felaktiga dvs om det är någon eller några som har blivit skadade vid monteringen av processorn.

'
Jag kollade upp pinnarna nu och det är 2-3 st som är synliga, alltså det står inte rakt upp... Vad kan jag göra åt en sådan sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javva:

'
Jag kollade upp pinnarna nu och det är 2-3 st som är synliga, alltså det står inte rakt upp... Vad kan jag göra åt en sådan sak?

du kan försöka böja tillbaks dem, eller köpa nytt moderkort och vara lite försiktigare nästa gång du monterar det...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javva:

'
Jag kollade upp pinnarna nu och det är 2-3 st som är synliga, alltså det står inte rakt upp... Vad kan jag göra åt en sådan sak?

Skrivet av lowngcawt:

du kan försöka böja tillbaks dem, eller köpa nytt moderkort och vara lite försiktigare nästa gång du monterar det...

Precis som lowngcawt skriver, du kan ju försöka räta upp pinnarna, prova med en stiftpenna för blyertsstift där du försöker att trycka in pinnen i stiftpennans spets. Andra har med framgång lyckats räta på pinnar med två st tandpetare.

Prova på du, moderkortet är ju trasigt i vilket fall och inga garantier kommer att gälla för detta fel, lyckas du så slipper du köpa ett nytt moderkort.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Precis som lowngcawt skriver, du kan ju försöka räta upp pinnarna, prova med en stiftpenna för blyertsstift där du försöker att trycka in pinnen i stiftpennans spets. Andra har med framgång lyckats räta på pinnar med två st tandpetare.

Prova på du, moderkortet är ju trasigt i vilket fall och inga garantier kommer att gälla för detta fel, lyckas du så slipper du köpa ett nytt moderkort.

Lycka till

Okej så datorn start inte alls eller reagerar ej om det har böjt sig? Så mitt hopp är bra fingerfärdighet eller nytt moderkort?

Jag uppskattar era svar väldigt mycket så tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javva:

Okej så datorn start inte alls eller reagerar ej om det har böjt sig? Så mitt hopp är bra fingerfärdighet eller nytt moderkort?

Jag uppskattar era svar väldigt mycket så tack för all hjälp

Du har fattat rätt, får inte alla stift kontakt mellan moderkort och processor så fungerar det inte. :/
Även jag önskar dig lycka till!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Imorgon kommer jag kanske komma med ett svar om ett nytt moderkort hjälper mig

Permalänk
Medlem

Nuså! Nytt mobo och nu funkar datorn! Dock så går den på högvarv hela tiden så låter extremt mycket? Någon som har något förslag varför? Plus att jag kan inte installera grafikdrivrutinerna för datorn hittar inte något kort står det... Kan jag ha gjort något fel eller har det också pajat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javva:

Nuså! Nytt mobo och nu funkar datorn! Dock så går den på högvarv hela tiden så låter extremt mycket? Någon som har något förslag varför? Plus att jag kan inte installera grafikdrivrutinerna för datorn hittar inte något kort står det... Kan jag ha gjort något fel eller har det också pajat?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du installerat drivisarna för ditt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javva:

Nuså! Nytt mobo och nu funkar datorn! Dock så går den på högvarv hela tiden så låter extremt mycket? Någon som har något förslag varför? Plus att jag kan inte installera grafikdrivrutinerna för datorn hittar inte något kort står det... Kan jag ha gjort något fel eller har det också pajat?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som går på högvarv? Är det alla fläktar, chassi grafikkort cpu? Du kör ju med standardkylaren till Cpun och den borde väl låta en hel del.

Om du har kopplat in skärmen i grafikkortet och du får signal så fungerar det, eller måste du koppla in skärmen i moderkortet?

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Vad är det som går på högvarv? Är det alla fläktar, chassi grafikkort cpu? Du kör ju med standardkylaren till Cpun och den borde väl låta en hel del.

Om du har kopplat in skärmen i grafikkortet och du får signal så fungerar det, eller måste du koppla in skärmen i moderkortet?

Jag måste koppla in via moderkortet... Får ej någon bild annars.

Jag har installerat all drivrutiner som medföljde på skivan.

Edit:
När jag försöker stoppa i skärmen i grafikkortet då är datorn väldigt tyst men får inte skärmen att funka, när jag tar ur den så är det cpun som går på högvarv.

Testa att gibba lol men det blev konstigt bild och lagg så antar att något är fel med grafiken.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javva:

Jag måste koppla in via moderkortet... Får ej någon bild annars.

Jag har installerat all drivrutiner som medföljde på skivan.

Edit:
När jag försöker stoppa i skärmen i grafikkortet då är datorn väldigt tyst men får inte skärmen att funka, när jag tar ur den så är det cpun som går på högvarv.

Testa att gibba lol men det blev konstigt bild och lagg så antar att något är fel med grafiken.
Skickades från m.sweclockers.com

Testa att flasha om bios till den nyaste, har vart med om desamma med 4 st moderkort och grafikkorten har ej fungerat fören man flashat om bioset lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javva:

Jag måste koppla in via moderkortet... Får ej någon bild annars.

Jag har installerat all drivrutiner som medföljde på skivan.

Edit:
När jag försöker stoppa i skärmen i grafikkortet då är datorn väldigt tyst men får inte skärmen att funka, när jag tar ur den så är det cpun som går på högvarv.

Testa att gibba lol men det blev konstigt bild och lagg så antar att något är fel med grafiken.
Skickades från m.sweclockers.com

När du har skärmen inkopplad i moderkortet så använder du grafikchippet inbyggt i processorn för att "gibba lol", så det är inte så konstigt att det inte fungerar så bra.

Installera drivrutinerna till ditt grafikkort, se till att alla strömkablar sitter i som de ska och koppla in skärmen i grafikkortet istället.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag stänger denna tråd för mitt huvudsakliga syfte med denna tråd är löst lägger upp en Edit i mitt första inlägg så det kanske hjälper fler!

Tack för all hjälp som ni givit mig!