Rykte: AMD förbereder grafikkort med dubbla Hawaii-grafikkretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Haha de första jag tänkte på är hur stor kylaren kommer vara. Fyfan va stor den kommer vara.

Permalänk

Codename vesuvius? Pizza...

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Codename Calzone(inbakad):)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Vesuvius.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Hela anledningen varför jag är tvekar på att AMD borde slopa 7990 kylaren är för att den är allt annat än tyst och den kyler inte speciellt märkvärt, speciellt om man jämnför med t.e.x 690, speciellt efter ha upplevt uber mode tjutet i en mining rig så tvekar jag att lita på 7990 kylaren, nej den är helt klart inte tillräckligt imo.

Och det har du testat? Kyler utmärkt & är dessutom tyst kan jag upplysa dig om.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk

Två Hawaii utan sås tack!

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har man bara plats för ett grafikkort, som jag, så luktar detta godis. Nom nom!

...eller om man vill köra Quad CF

Riktigt effektiv för övrigt, funderar faktiskt på att kyla ett av mina kort med Arctic-kylaren jag har liggande. Utformningen påminner en hel del om 7990-kylaren!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Undrar vad det blir för namn månntro? R9 290xxx?

R9 295X? Eller R9 290X2?

Skrivet av Danmyr:

Måste ha hittat en fantastisk lösning på kylningsfronten i varje fall, med tanka på att 290 går oerhört varma. (jag vet att dem är designa så, och klarar höga temps bra) Men faktum kvarstår att det kommer bli en sinnes**** värmeutveckling inuti chassit. Bra initiativ från AMD, ska bli intressant och se vad resultatet kommer bli! :)=

Eftermarknadskylarna har gjort ett riktigt bra jobb att få ner temperaturerna på både 290 och 290X och så länge som AMD inte snålar med kylaren så tror jag det kan bli bra.. Och dyrt.

Skrivet av Dussan89:

Hela anledningen varför jag är tvekar på att AMD borde slopa 7990 kylaren är för att den är allt annat än tyst och den kyler inte speciellt märkvärt, speciellt om man jämnför med t.e.x 690, speciellt efter ha upplevt uber mode tjutet i en mining rig så tvekar jag att lita på 7990 kylaren, nej den är helt klart inte tillräckligt imo.

Det är exakt vad DEN INTE gör.

Skrivet av Fidel Castro:

Inga problem...AMD använder säkert sin referenskylare i leksaksplast...den väger inte 4kg...snarare 40g.

Tvivlar jag starkt på. De fick nog med kritik när de lanserade referensdesignen av 290 och 290X.. Tvivlar att de skulle sätta två GPUer på ett kort och köra den värdelösa kylaren. Skulle säkert smälta.

Skrivet av rektor:

Lam kampanj.
Lol, vad dom vill hajpa!

Less talk, more action. Shut up and show us the goods!

Du menar att göra en Nvidia och visa upp ett "dummy" kort?

Skrivet av Fidel Castro:

Har inte haft just 7990 men haft tidigare AMD dual-gpu modeller...de var varken svala eller tysta. De hade inte heller någon särskilt påkostad kylarlösning.
Va fan på mitt 4870X2 brann ju VRM upp:D pga undermålig kylning.

4870x2 var ett lite speciellt kort också. Var AMDs första kort med två GPU:er på en PCB. Dess kylning var ju inte direkt den bästa men sedan dess har AMD släppt tre nya kort med två GPUer på en PCB och de har alla haft duglig kylning. HD7990s kylare slog även GTX 690s.

Du menar vulkanen som sprängde toppen och täckte de närliggande städerna Heracleum och Pompeii under aska?

Förtroendeingivande måste jag säga..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

4870x2 var ett lite speciellt kort också. Var AMDs första kort med två GPU:er på en PCB. Dess kylning var ju inte direkt den bästa men sedan dess har AMD släppt tre nya kort med två GPUer på en PCB och de har alla haft duglig kylning. HD7990s kylare slog även GTX 690s.
Förtroendeingivande måste jag säga..

Det där stämmer ju visserligen inte alls, bara som exempel så hade de ju också 3870 x2?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nombah:

Det där stämmer ju visserligen inte alls, bara som exempel så hade de ju också 3870 x2?

Har du helt rätt i.. Är för trött för att tänka... Poängen kvarstår dock att AMD har förfinat sin kylare något enormt så att i slutändan är den i klass med Nvidias.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar vulkanen som sprängde toppen och täckte de närliggande städerna Heracleum och Pompeii under aska?

Förtroendeingivande måste jag säga..

Japp, tack för att du nämnde det.. respektingivande kraft mao.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har du helt rätt i.. Är för trött för att tänka... Poängen kvarstår dock att AMD har förfinat sin kylare något enormt så att i slutändan är den i klass med Nvidias.

Bara för att nVidia haft mycket bättre kylning på singelkorten senaste generationen så har de inte alltid varit mycket bättre. Och du skriver det som att 7990 är "ifatt" 690 på kylningsfronten. 7990 hanterar mycket mer effekt men är ändå tystare och betydligt svalare, hur kan det vara att "vara i klass med?" Hur mycket bättre måste en AMD-kylare vara än en nVidia-kylare för att få räknas som likvärdig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Japp, tack för att du nämnde det.. respektingivande kraft mao.

Kanske blir en Vesuvius-effekt där datorn smälter och AMD kör med PR-tricket "Just like pompeii lulz that's why we named it Vesuvius".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kanske blir en Vesuvius-effekt där datorn smälter och AMD kör med PR-tricket "Just like pompeii lulz that's why we named it Vesuvius".

Kul liknelse, vesuvius smälte inte, magman kommer inne från jorden & förintade pompeii (Nvidia?)

Bifogar en bild så du förstår!

Skoja bara.

Dold text
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Men då är det högtid för dig att lämna 2008 bakom dig. I övrigt representerar du inte riktigt vad som bör likna en vettig person i det här utbytet. När andra talar om relevanta kylarlösningar från t ex HD 7990 så svarar du genom att prata om HD4870X2 och hur referenskylaren till R290X var dålig. Häng med lite...

4870X2 var bara ett exempel....om du läser lite ser du att jag även haft andra nyare AMD dual-gpu...inte heller de hade särskilt bra kylare:-)
Enda jag inte kan referera till är 7990...då jag aldrig ägt en sådan.

Min tidigare erfarenhet av AMD Dual-Gpu skrämde bort mig ifrån 7990!
Vågade helt enkelt inte köpa skiten:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

För alla som spekulerar om vad den kommer ha för kylare så kan jag meddela detta,

: The card will get a clock speed of 1 GHz. Word out on the street is that the X2 will be cooled with a hybrid cooling solution equipped with an external 120mm fan, which sounds rather similar to the ASUS ARES II cooler.

Visa signatur

GPU 4x EVGA GTX Titan SC 4-Way SLI 1176MHz Moderkort Asus Rampage IV Extreme CPU 4960x 5.2 GHz VCore 1.54 v Minne Dominator 32GB 2476 Mhz CL 8-12-8-27 Nätagg 2x Corsair AX1200 Chassi 900D Custom Paint Job Skärm 3x Dell U3011 in Portrait Mode Hårddisk OS: 2x Corsair Force GT 120GB SSD RAID-0 Spel/program 8x Vertex 4 128GB SSD RAID-0 Kylning 480+360+240 EK Blocks + BitsPower kopplingar

Permalänk

Det luktar köp lång väg

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alone_Predator:

Det luktar köp lång väg

Eller bränt

Permalänk
Medlem

Är ju inget som hindrar att dom tar i rejält med kylaren, med få undantag kommer ju alla bara att ha ett kort i. Ett problem är dock att dom säkert kommer att ta priset för ett 290x2.5 minst, vilket gör att det i inte längre är intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Kul liknelse, vesuvius smälte inte, magman kommer inne från jorden & förintade pompeii (Nvidia?)

Bifogar en bild så du förstår!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/Volc...

Skoja bara.

Dold text

Effekten var det jag hänvisade till... Vesuvius brast mer i en explotion när gaser från jordens inre antändes och sprängde bort delar av toppen av Vulkanen. Sedan kom magman.

Sedan förintades egentligen inte Pompeii utan staden begravdes i flera meter aska som i sin tur bevarade delar av staden. Samma gäller Heracleum.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Effekten var det jag hänvisade till... Vesuvius brast mer i en explotion när gaser från jordens inre antändes och sprängde bort delar av toppen av Vulkanen. Sedan kom magman.

http://apetcher.files.wordpress.com/2010/03/vesuvius-postcard...

Sedan förintades egentligen inte Pompeii utan staden begravdes i flera meter aska som i sin tur bevarade delar av staden. Samma gäller Heracleum.

Det var ett pyroclastic flöde som förintade Pompeji och Herculaneum. Magman nådde aldrig städerna.
Ett pyroclastic flöde är heta gaser blandat med små små korn av den magma som fanns i vulkanen.

När vulkanen exploderade av det enorma tryck som fanns skickades miljoner ton magma flera km upp i luften och täckte himlen av ett finfördelad aska och pimpsten.

När ena väggen på vulkanen kollapsade några timmar utbrottet skickades enorma mängder av heta gaser ner efter berget.
Det är flera 100 grader varma gaser och i Herculaneum var det så varmt att skallarna på folket kokade och exploderade av värmen.
Det enda som blev kvar var skelett och sprängda skallben.

Efter som Pompeji ligger lite längre bort från Vesuvius hann flödet kylas ner något.
Det gjorde att här förkolnades "bara" folket och djuren. Kläderna brändes fast i huden och folk grillades levande under loppet av några sekunder.

Anledningen att kropparna bevarats så bra är för att Vesuvius fortsatte att spotta ut pimpsten och aska i dagar efter utbrottet. Det är också en av anledningarna till att Herculaneum nu ligger 4 meter under marken. Hela städer begravdes under askan.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Det var ett pyroclastic flöde som förintade Pompeji och Herculaneum. Magman nådde aldrig städerna.
Ett pyroclastic flöde är heta gaser blandat med små små korn av den magma som fanns i vulkanen.

När vulkanen exploderade av det enorma tryck som fanns skickades miljoner ton magma flera km upp i luften och täckte himlen av ett finfördelad aska och pimpsten.

När ena väggen på vulkanen kollapsade några timmar utbrottet skickades enorma mängder av heta gaser ner efter berget.
Det är flera 100 grader varma gaser och i Herculaneum var det så varmt att skallarna på folket kokade och exploderade av värmen.
Det enda som blev kvar var skelett och sprängda skallben.

http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/fe/9e/68/fe9e6860c4188...

Efter som Pompeji ligger lite längre bort från Vesuvius hann flödet kylas ner något.
Det gjorde att här förkolnades "bara" folket och djuren. Kläderna brändes fast i huden och folk grillades levande under loppet av några sekunder.

Anledningen att kropparna bevarats så bra är för att Vesuvius fortsatte att spotta ut pimpsten och aska i dagar efter utbrottet. Det är också en av anledningarna till att Herculaneum nu ligger 4 meter under marken. Hela städer begravdes under askan.

http://3.bp.blogspot.com/-nEM6FCOy-qQ/TXEuPqY51eI/AAAAAAAAVvQ...

Helt rätt. Herculaneum ligger dock 20 meter och inte 4 meter under marken. Det som är ganska fascinerande med just Herculaneum är att askan skapade ett lufttätt skal över hela staden så man kan fortfarande se träkonstruktioner och hela hus.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Effekten var det jag hänvisade till... Vesuvius brast mer i en explotion när gaser från jordens inre antändes och sprängde bort delar av toppen av Vulkanen. Sedan kom magman.

http://apetcher.files.wordpress.com/2010/03/vesuvius-postcard...

Sedan förintades egentligen inte Pompeii utan staden begravdes i flera meter aska som i sin tur bevarade delar av staden. Samma gäller Heracleum.

Håller med dig kraften i Vesuvius var enormt imponerande.. Namnet är helt rätt valt av AMD mao.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Kul med microstutter -.-

Permalänk
Medlem

Vatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperFlugan:

Kul med microstutter -.-

Visst är det?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Kul med microstutter -.-

Precis har sett det på alla GTX295 kort som passerat hemma hos mig.. eller incitamentet var att det är bara AMD som drabbas av det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Även om man inte vill ha ett så maffigt kort själv så blir det intressant nu på måndag. Kan bli kul att höra kommentarerna från alla som låtsas att det är en sketen radialfläkt från 290X som ska kyla kortet.

Permalänk
Skrivet av ReverenD:

Blir i princip alltid dyrare och långsammare än 2kort.
Det är bara om du har snålt med plats som det är ett bra alternativ till två kort..

Fast du kan ju ha två kort med dubbla gpu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Fast du kan ju ha två kort med dubbla gpu..

Absolut, men då snackar vi socket 2011 för att ens utnyttja kraften och ska man upp i de priserna så kan man väl skaffa ett MoBo med plats för 4kort?
Sen e quad sli/CF sällan värt det, det 4e kortet skalar ju inte så bra..

Summa sumarum, nästan alltid sämre än att köra flera singel kort.

Dock ska man inte underskatta kraften hos E-Pen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”