Dålig prestanda med Gtx 690

Permalänk

Dålig prestanda med Gtx 690

Tjenare.

Hoppas att någon här kanske kan bidra med lite insikt till varför mitt 690 inte presterar som jag hade hoppats. Spelar främst Bf4 för tillfället och kommer då upp i som mest 60-70 fps om inget annat egentligen händer på skärmen. I snitt så ligger jag dock runt 40 fps och det kan dyka så lågt som 27-30 fps. Detta är i princip oberoende om jag kör ultra eller medium. Faktum är att jag ibland upplever sämre prestanda om jag kör lägre grafikinställningar.

Har pillat med allt möjligt i inställningarna och får ändå inga bättre resultat och misstänker tyvärr att det är övrig hådvara som ställer till det för mig. Kör följande:

CPU: AMD Phenom II X4 955 3,2 Ghz
MB: GIgabyte 770T-USB3
RAM 16 gb Corsair Vengence
PSU: Corsair 1000 w

Antar att det är min CPU som bottleneckar det hela (medveten om att den har några år på nacken)? Som jag har lyckats läsa mig till bör inte det faktum att moderkortet endast stöder PCI-e 2.0 sabba för mycket.

Kör nyaste drivrutinerna till kortet för tillfället, men har provat flera gamla också och det har inte hjälpt.

tacksam för alla svar.

Mvh

Permalänk
Skrivet av BubbleCum:

Tjenare.

Hoppas att någon här kanske kan bidra med lite insikt till varför mitt 690 inte presterar som jag hade hoppats. Spelar främst Bf4 för tillfället och kommer då upp i som mest 60-70 fps om inget annat egentligen händer på skärmen. I snitt så ligger jag dock runt 40 fps och det kan dyka så lågt som 27-30 fps. Detta är i princip oberoende om jag kör ultra eller medium. Faktum är att jag ibland upplever sämre prestanda om jag kör lägre grafikinställningar.

Har pillat med allt möjligt i inställningarna och får ändå inga bättre resultat och misstänker tyvärr att det är övrig hådvara som ställer till det för mig. Kör följande:

CPU: AMD Phenom II X4 955 3,2 Ghz
MB: GIgabyte 770T-USB3
RAM 16 gb Corsair Vengence
PSU: Corsair 1000 w

Antar att det är min CPU som bottleneckar det hela (medveten om att den har några år på nacken)? Som jag har lyckats läsa mig till bör inte det faktum att moderkortet endast stöder PCI-e 2.0 sabba för mycket.

Kör nyaste drivrutinerna till kortet för tillfället, men har provat flera gamla också och det har inte hjälpt.

tacksam för alla svar.

Mvh

Har samma cpu, den flaskar som satan i bf4.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

de är din processor som flaskar tyvärr..

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk

Tack för svaren!

Misstänkte att det var så det låg till, men ville få det bekräftat innan man springer ut och köper nytt. Trots allt en processor som tjänat mig väl under åren

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BubbleCum:

Tack för svaren!

Misstänkte att det var så det låg till, men ville få det bekräftat innan man springer ut och köper nytt. Trots allt en processor som tjänat mig väl under åren

Köp bara inte en snabbare CPU för samma socket (AM3) för vad du än köper i den sockeln kommer inte vara nog för BF4 så köp en i5:a alternativt en FX 8350 men har du pengarna så bör du köpa en i5:a.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Köp bara inte en snabbare CPU för samma socket (AM3) för vad du än köper i den sockeln kommer inte vara nog för BF4 så köp en i5:a alternativt en FX 8350 men har du pengarna så bör du köpa en i5:a.

tack för svaret.

Det blir absolut helt nytt i sådana fall. har gått i tankar att pensionera detta system en tid, men har inte haft en legitim anledning förrän nu. Det blir En Asus z87-a med tillhörande i5-4670k. Borde göra jobbet hoppas jag.

mvh