Permalänk

Datorn startar mitt i natten?

Som titeln säger så startar den automatiskt för andra natten i rad. Vad beror detta på? Har jag spöken eller?
Kan såklart slå av nättagget men det verkar som att datorn inte vill starta då jag gjort det, kanske inte låter logiskt, men det är precis så det verkar vara?!
Datorn byggd i måndags. (1 vecka sen)

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Medlem

Kanske något i energi alternativ, han kanske bara somnar in när du stänger av datorn. Kolla lite inställningar i energi alternativ, så hittar du säkert en lösning.

Permalänk

Min Dator gjorde exakt samma sak innan jag bytte delar och installera om windows.
Efter jag hade installerat om så slutade det. Så jag rekommenderar dig att prova installera om windows.

Visa signatur

Chassi: FD R4 Moderkort: Z77X-UD3H Cpu: Intel core I5 3570K @ 4.5Ghz Gpu: MSI GTX 970 Ram: Corsair vengeance 16Gb SSD: Sandisk Ultra Plus 256Gb HDD: SB 500Gb Nätagg: Zs 750W | Mobil: Oneplus 2 Hörlurar: Audio Technica M50X Tangentbord: Cmstorm Quickfire Rapid Mus: R.A.T. 9

Permalänk
Skrivet av Latka:

Kanske något i energi alternativ, han kanske bara somnar in när du stänger av datorn. Kolla lite inställningar i energi alternativ, så hittar du säkert en lösning.

Tack får göra det imorgon!

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Medlem

Har samma problem, har läst mig till att vissa usb-enheter kan väcka datorn ur Hibernation. Några hade problem med Logitech G35 som jag också använder. Dock inte fastställt exakt vad det beror på. Drygt är det dock när man lämnat huset en vecka och datorn varit igång i sex dagar när man kommer hem.

Permalänk
Medlem

Inställd på att köra automatiska uppdateringar av windows eller annat? Startar den av sig själv vid samma tid kanske det är problemet.
Strömsparläge istället för "riktig" avstängning? Menar inte nätaggsknappen, utan "stäng av" i startmenyn istället för att låta datorn gå i viloläge.
Trojan? (Hade varit en j'a otur efter bara en vecka).

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Trodde jag var ensam om detta. Min dator får för sig sånt här också. Men det är väl en inställning som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan "Intel Smart Connect" ha nåt att göra med detta? Har själv aldrig använt det och är inte insatt i exakt hur det fungerar.

Permalänk
Avstängd

De symptom ni beskriver kallas Wake-On(vakna-upp) och är en maskinvaruinställning enklast fixas detta i BIOS.

1. Starta om datorn och gå in i BIOS.
2. Leta upp funktionen som kallas Wake-On-X,etc. Sätt samtliga Wake-On-X disable. X=Lan etc.
3. Spara ändringarna(F10) och hoppas ni får sova natten igenom.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Har med att Windows försöker uppdatera drivrutiner etc eller att en granne har skickat ett förfrågan om WOL över nätverket från sin router, vilket med 99,99% säkerhet ändå kastas av ditt nätverkskort. För att Windows inte ska starta; stäng av det med detta kommando:

shutdown -h så blir nedstängningen hård och inga andra komponenter förutom tangentbordet, powerknappen eller musen kan väcka datorn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kolla på det här:

När jag hade det igång så startade datorn var och varannan natt klockan 02.00 - Efter lite research så fick jag reda på att det var då windows kollade efter uppdateringar! (y) Nu har jag stängt av det och märker inte av något!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Kolla på det här:
http://lyan.no-ip.org/imghost/power_options.png

När jag hade det igång så startade datorn var och varannan natt klockan 02.00 - Efter lite research så fick jag reda på att det var då windows kollade efter uppdateringar! (y) Nu har jag stängt av det och märker inte av något!

Grymt, tackar!

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem och inte riktigt orkat ta tag i det och kolla upp vad det är. Inte att den startar sig själv, men väcks ur vila. Kul att ramla på lösningen av misstag.
Tack KeVVa!

Permalänk
Medlem

Precis som.tidigare nämts så är det nog windows som letar updates. Haft så på flera datorer på sistone. Tror det är standard att datorn startas o uppdateras mellan 02-03 med win 8? Inte helt säker men känns som det med tanke på att tre nyinstallationer gjort de samma.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Precis som.tidigare nämts så är det nog windows som letar updates. Haft så på flera datorer på sistone. Tror det är standard att datorn startas o uppdateras mellan 02-03 med win 8? Inte helt säker men känns som det med tanke på att tre nyinstallationer gjort de samma.

Har inte tid att svara på alla tyvärr.
Men det är win 7 och den är uppdaterad för inte ens en vecka sedan!

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk

Har märkt att den startar hela tiden, kanske 1-2 timmar efter att den stängts av, är det nåt jag bör oroa mig för?

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk

Gå in under enhetshanteraren och högerklicka på nätverkskortet > Power management > Allow this device to wake the computer (eller liknande på svenska). För att vara på den säkra sidan kan du göra samma sak med övriga usb-enheter som mus och tgt-bord. Min katt tycker tex. att det är roligt att putta till musen på nätterna eller när jag är borta så att datorn går igång.

Alternativt kan man stänga av Wake-on-LAN i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Har märkt att den startar hela tiden, kanske 1-2 timmar efter att den stängts av, är det nåt jag bör oroa mig för?

elräkningen?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |