Uppackad zip fil, har datorn fått virus?

Permalänk
Avstängd

Uppackad zip fil, har datorn fått virus?

Hej,
Jag lät en person använda min dator, administratörskontot. Personen laddade ner en zip fil med pdf filer som packades upp på mitt skrivbord.
Efteråt så har jag skannat både zip-filen och datorn efter virus med antivirusprogrammet och inte hittat några.
Fast trots detta så är jag orolig och misstänker att jag fått något virus.
Datorn har bland annat stannat kvar på "Stänger av" jättelänge när den ska stängas av. Det var inte någon uppdatering. Då stängde jag av den genom att hålla in startknappen. Därefter så finns det några andra konstigheter som jag är rädd att de beror på virus.

Datorn har Avast Antivirus Free och Comodo Free Firewall.

Finns det virus som kan ta bort spår efter sig själva efter att man packat upp en zip fil?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Rekordmedlem

Om det bara handlar om att packa upp filer så blir du inte smittad utan det kräver i så fall att du öppnar filerna, det mest utsatta programmet är Adobe reader och använder du inte det är chansen väldigt liten att du skulle få problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om det bara handlar om att packa upp filer så blir du inte smittad utan det kräver i så fall att du öppnar filerna, det mest utsatta programmet är Adobe reader och använder du inte det är chansen väldigt liten att du skulle få problem.

Juste det minns jag att jag läst förut. Nu har jag bytt ut Adobe Reader mot Sumatra PDF som ska vara en snabb pdf-läsare.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se