Permalänk
Medlem

Windows 8 Dålig "upplösning"

Så vad hände? Jo, igår ville jag kolla runt lite på inställningarna på datorn, vad man kan ändra osv. Jag använde blandannat kontrollpanalen >Ändra bildskärmsupplösning. Jag vet inte när eller vad som hände men helt plötsligt märkte jag att datorn var jättekonstig, texten på datorn är ful och har väldigt få pixlar samt när jag kollar på bilder ex. Om man ska kolla på en bild man har på sin dator är det istället för själva bilden i minimal storlek är det en transparent bakgrund och två blommor på miniatyren. Mapparna ser också konstiga ut och jag orkar inte med detta längre. Hjälp!

Permalänk
Avstängd

Det är väl sådana här saker som systemåterställning är till för, det enda du behöver komma ihåg är vid vilket datum allt var bra och återställa till det.

Windows knapp sök på återställa, återställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av vklmn:

Det är väl sådana här saker som systemåterställning är till för, det enda du behöver komma ihåg är vid vilket datum allt var bra och återställa till det.

Windows knapp sök på återställa, återställning

Det finns endast tre alternativ, återställa utan att dina filer påverkas. När jag trycker på det står det "inga ändringar har gjorts" jag får inte ens välja vilket datum. Sen finns det "ta bort allt och återställ datorn" som jag inte kan göra för då förlorar jag allt. och så finns det avancerad start.

Vaad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Kolla valfri guide på hur man ställer in rätt uppläsning?

Har du lyckats skaffa ett swec konto så lär du lösa det

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd

Ja då fanns det väl inga återställningspunkter. Du måste komma ihåg vilka inställningar du ändrade.

Du har väl dels ändrat bildskärmsuppösningen och dels mappinställningar så att miniatyrer inte visas som bilder längre.

Om du går in i en katalog och sedan klickar view/visa så har du ju en hel del angående katalogvisningen där, bland annat hur ikoner ska visas/bilder i kataloger.

Permalänk
Rekordmedlem

Går det inte att ställa in rätt upplösning igen då ?
Sedan kanske du bytte tema ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så, nu fixade jag ikonerna. Nu är de som förut. Jag hittade och gjorde också en systemåterställning. Det fanns bara två alternativ, windows update och install shell blah blah blah.... mrqaffe du har rätt, jag ändrade tema. Vad gör jag nu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TedWyl:

Så, nu fixade jag ikonerna. Nu är de som förut. Jag hittade och gjorde också en systemåterställning. Det fanns bara två alternativ, windows update och install shell blah blah blah.... mrqaffe du har rätt, jag ändrade tema. Vad gör jag nu?

Välja ett annat tema ? Hade du inte ändrat nått annat innan så är det ju "windows standardtema" du använt så välj det igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tror att felet kan vara texten. Texten är nog felet. Texten ser så dålig ut jämfört med förut!

Permalänk
Avstängd

Kanske "gör text och andra objekt större eller mindre" samt "justera cleartype text".

F.ö så ser ju text i metroläge ganska pixligt ut på skärmar som inte har hög dpi men du menar väl i desktop läge?

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av automatisk skalning, det hjälpte för mig på min bärbara dator.
Control Panel\Appearance and Personalization\Display sen kryssa i let me choose one scaling level for all my displays

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

Yayy! Nu fixade jag allt! Det var det här men justera clear type text!

En annan fråga:

Om ni går till toppen av sweclockers finns det ju reklam. Det finns ju den här titanfall-reklamen. Är det bara för mig att själva titanfall bilden är i dålig grafik?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TedWyl:

Yayy! Nu fixade jag allt! Det var det här men justera clear type text!

En annan fråga:

Om ni går till toppen av sweclockers finns det ju reklam. Det finns ju den här titanfall-reklamen. Är det bara för mig att själva titanfall bilden är i dålig grafik?

Bilderna påverkas av zoomnivån i webbläsaren, prova "ctrl 0" för att återställa om du zoomat
Det kan bli så här suddigt om du zoomar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

Så vad hände? Jo, igår ville jag kolla runt lite på inställningarna på datorn, vad man kan ändra osv. Jag använde blandannat kontrollpanalen >Ändra bildskärmsupplösning. Jag vet inte när eller vad som hände men helt plötsligt märkte jag att datorn var jättekonstig, texten på datorn är ful och har väldigt få pixlar samt när jag kollar på bilder ex. Om man ska kolla på en bild man har på sin dator är det istället för själva bilden i minimal storlek är det en transparent bakgrund och två blommor på miniatyren. Mapparna ser också konstiga ut och jag orkar inte med detta längre. Hjälp!

Ändra detta testa 100%. Kryssa i "let me chose"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200