Mozilla överger utvecklingen av Firefox för Windows 8 efter bristande intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

vad är det med IE11 i metroläget du inte gillar förutom att det är IE? Jag tycker det är den absolut bästa touch-browsern just nu.

provade också firefox-betan, men den var ju helt uselt dålig, seg som sirap och swipe-navigeringen fungerade inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

edit: också på min T100

Jag gissar på att hen inte har någon kritik på IE11 i metroläget, främst pga att om man har en annan webbläsare satt som standard kan man inte komma åt IE i metroläge. Blev väldigt förbannad över det när jag behövde använda min Asus TX300 i tabletläge under längre perioder. Denna nyhet betyder alltså att jag på grund av Microsofts idioti inte har någon metro-webläsare alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimEJET:

Jag gissar på att hen inte har någon kritik på IE11 i metroläget, främst pga att om man har en annan webbläsare satt som standard kan man inte komma åt IE i metroläge. Blev väldigt förbannad över det när jag behövde använda min Asus TX300 i tabletläge under längre perioder. Denna nyhet betyder alltså att jag på grund av Microsofts idioti inte har någon metro-webläsare alls.

ja det är en korkad detalj, kan man gissa dom varit rädd för några antitrust-lagar när dom implementerade den "finessen"?

rent krasst så lider jag inte direkt av vilken defaultbrowser man har, använder ändå alltid Firefox på min stationära och IE metro på min hybrid med touch. Finns liksom ingen anledning att köra metrocarianten med mus, eller skrivbordsvarianten på en 10-tums pekskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

ja det är en korkad detalj, kan man gissa dom varit rädd för några antitrust-lagar när dom implementerade den "finessen"?

rent krasst så lider jag inte direkt av vilken defaultbrowser man har, använder ändå alltid Firefox på min stationära och IE metro på min hybrid med touch. Finns liksom ingen anledning att köra metrocarianten med mus, eller skrivbordsvarianten på en 10-tums pekskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Tio tum finns det absolut ingen anledning att köra desktop på, men min hybrid är 13 tum. Det betyder att jag gärna byter, men inte kan.

Sen har jag ändrat på min Firefox-profil så mycket att jag inte kan vara utan den längre, vilket inte heller hjälper.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Inte riktigt, det jag ville uttrycka var att jag tycker att IE11 för Metro på Windows 8.1 är den bästa webbläsaren jag har testat på någon pek-plattform öht. Alltså i jämförelse med webbläsare för iOS/Android/Firefox för Windows 8 m.fl.

Jag tror att du har missuppfattat det jag skrev och därför svävade diskussionen ut i något som jag inte kände igen mig i.

Ok, det framgick kanske inte helt klart, men det är lugnt.

Det är väl som alltid en något subjektiv fråga. Vad som är bättre beror lite på preferenser. Nu är väl inte chansen så stor att jag kan kommentera just IE för Metro, om nu inte ett framtida jobb har som krav att en sådan dator/pekplatta sätts i ens händer.

Permalänk
Hedersmedlem

*** 2 inlägg raderade ***

Jag har raderat inlägg som mer handlade om förändringar i språket än trådens ämne. Se forumregel § 1.6.

...

Jag har även raderat några inlägg efter detta som bryter mot forumregel § 1.2. Argumentera om sak och angrip inte person.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

*** raderat ***

Den pendeln svänger åt bägge håll, men visst du har rätt det är inte helt politiskt korrekt på Sweclockers forum att gilla Microsofts produkter i allmänhet och Windows 8 i synnerhet.

Konstig strategi dock iom att Windows 8 nu börjar ha så pass stor andel att det inte går att ignorera längre, har inte kollat aktuell marknadsindelning men skulle bli mycket förvånad om inte Windows 8 har en större andel på desktop än exempelvis OS X.
Dock svårt att säga hur många som använder webläsaren i "metro" läge och hur många som kör i desktop läge men antagligen är desktop varianter betydligt vanligare vilket kan ha påverkat beslutet.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Den pendeln svänger åt bägge håll, men visst du har rätt det är inte helt politiskt korrekt på Sweclockers forum att gilla Microsofts produkter i allmänhet och Windows 8 i synnerhet.

Konstig strategi dock iom att Windows 8 nu börjar ha så pass stor att det inte går att ignorera längre, har inte kollat aktuell marknadsindelning men skulle bli mycket förvånad om inte Windows 8 har en större andel på desktop än exempelvis OS X.
Dock svårt att säga hur många som använder webläsaren i "metro" läge och hur många som kör i desktop läge men antagligen är desktop varianter betydligt vanligare vilket kan ha påverkat beslutet.

Win 8 i fullskärmsläge är en katastrof, Win 8 med classic shell var väl okej. Men jag uppgraderade från Win 8 till 8.1 på en ASUS-notebook som var nått år bara och allt råpajade. Det vart stora DELETEKNAPPEN och in med Win 7 Pro, sedan dess har allt varit frid och fröjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Win 8 i fullskärmsläge är en katastrof, Win 8 med classic shell var väl okej. Men jag uppgraderade från Win 8 till 8.1 på en ASUS-notebook som var nått år bara och allt råpajade. Det vart stora DELETEKNAPPEN och in med Win 7 Pro, sedan dess har allt varit frid och fröjd.

Alla har olika erfarenheter, jag har tex uppgraderat alla mina tre system från först Windows 7 till Windows 8 och nu senast till 8.1. Har gått bra i alla fall, jag har tom bytt hårdvara på två system vilket krävt reaktivering av Windows och även i dessa fall har det gått smärtfritt.

Det enda system som jag egentligen har problem med är min Toshiba encore platta som jag fått köra en systemåterställning på. Måste faktiskt varna lite för Toshiba då deras support är under all kritik, jag har tex fått installera drivrutiner från Dell, Asus och MSI eftersom inte Toshiba gett tillgång till uppdaterade drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Win 8 i fullskärmsläge är en katastrof, Win 8 med classic shell var väl okej. Men jag uppgraderade från Win 8 till 8.1 på en ASUS-notebook som var nått år bara och allt råpajade. Det vart stora DELETEKNAPPEN och in med Win 7 Pro, sedan dess har allt varit frid och fröjd.

Katastrof är väl att ta i, det fungerar utmärkt på min asus T100. Men om man har en mus och ett tangentbord kan jag tycka det är rätt.. meningslöst, fast jag gillar mailappen oavsett inputmetod.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. IE Metro är imo den bästa touchoptimerade webbläsaren som finns, som jag testat i vilket fall. Använder den över Androids eller IOS motsvarigheter any day.

Använder Firefox i desktopläge fortfarande när behov finns men eftersom W8s multi-tasking i Metroläge på en pekskärm redan är så smidig så är det ganska sällan.

Permalänk
Medlem

hmm. vad menas med touch optimerad webbläsare?
är det fullscreen mode där man startar "appar" ifrån metro eller?

för jag ser inga problem att använda varken firefox eller chrome i w8.1 bara peka där man brukar dra musen

Permalänk
Medlem

Rubriken behöver editeras. Det jag ser Mozilla menar är att för smarta plattor som enbart liknande Windows egna kommer Mozilla ej utveckla sin webbläsare för, däremot kommer användarna att fortsätta använda Firefox i skrivbordsläget. Samt att Mozilla har en större bas av användare som kör tidigare test versioner vilket i sig är inget nytt på himlen när det gäller Firedox. I övrigt så kör Mozilla vidare på android vilket är dess stora inkomstkälla så taktiken är som den alltid har varit. Varför rätta sig mot andras regler när man själva har kunniigt folk som måste låsa in sig i en idé och istället komma fram till något nytt som kan vara mer fördelaktigt. Jag der det bara som positivt. Nu kan Mozilla fokusera på andra viktiga projekt som till exempel lansera fullt ggc i sin javascript motor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra, bättre att de lägger de resurserna på utvecklingen mot Linux istället!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Bra, bättre att de lägger de resurserna på utvecklingen mot Linux istället!

Jaha och hur tänker du nu när Gecko moton är byggd i Linux. Sedan så fungerar Foxen redan under W8 desktop så det finns ingen anledning till att oroa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

vad är det med IE11 i metroläget du inte gillar förutom att det är IE? Jag tycker det är den absolut bästa touch-browsern just nu.

provade också firefox-betan, men den var ju helt uselt dålig, seg som sirap och swipe-navigeringen fungerade inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

edit: också på min T100

IE 11 är fullt duglig, men jag föredrar starkt Firefox pga en hel drös trevliga addons (mestadels integritetsskydd, reklam- och Flashblockering men även annat jag inte vill vara utan). Firefox-betan för Modern UI hade dock inget stöd för dessa addons, och den hade en hel del andra problem också som sagt, men min förhoppning var att de skulle fixa detta framöver.

Jag kör Firefox i desktopläge istället, med uppskruvad dpi-justering. Firefox tar tyvärr lång tid på sig att starta på min T100, men har man ett helt bibliotek av addons så får man förstås skylla sig själv.

Visa signatur

5950X, 3090