Thief får AMD Mantle och Trueaudio den 18 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

DX i dess nuvarande form är inte close to metal. DX12 finns inte, ännu. Spekulationer finns däremot att DX12 kommer få mantle-liknande lågnivålager. Spekulationer är inte fakta.

Du har rätt. Jag skulle dock bli högst förvånad om det inte stämde dock, men ja.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Mantle uppfyller samma funktion som DirectX men gör det möjligtvis på ett bättre sätt men bara för AMD. PhysX och Mantle gör inte samma sak, PhysX gör spelen mer realistiska medans Mantle bara visar spelen precis som DirectX gör.

Och hur gör det att Mantle stöd är anledning att inte köpa ett spel. Men PhysX är inte det?

Med Mantle så får du inga kanske inga nya grafikeffekter, men förlorar inget på att inte stödja det heller. Men får bättre framrate om man har stödet.

Medans för PhysX så får du inte tillgång till effekterna om du inte har hårvaran som stödjer det. Och säg inte nått bullshit om att du kan köra det på CPUn. Då det presterar rent skit på CPUn.

Om man ska följa din underbara logik, så är PhysX stöd en mycket större anledning att inte köpa ett spel. Då utvecklarna slösat en massa tid på att lägga till effekter som bara kan ses av en viss del spelare.

Och hela det här som nån nämnde om att lägga till Mantle stöd äter upp massa av deras dyrbara utvecklings tid.. Den tid och pengar de lägger på Mantle stöd är obetydligt i jämförelse med vad det kostade att göra spelet. Iallafall för AAA utvecklare. Om det hade varit nån liten indie utvecklare med väldigt begränsad budget, så hade jag varit med er och starkt kritiserat den utvecklaren.. Men med AAA budget? errr knappast..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Och hur gör det att Mantle stöd är anledning att inte köpa ett spel. Men PhysX är inte det?

Med Mantle så får du inga kanske inga nya grafikeffekter, men förlorar inget på att inte stödja det heller. Men får bättre framrate om man har stödet.

Medans för PhysX så får du inte tillgång till effekterna om du inte har hårvaran som stödjer det. Och säg inte nått bullshit om att du kan köra det på CPUn. Då det presterar rent skit på CPUn.

Om man ska följa din underbara logik, så är PhysX stöd en mycket större anledning att inte köpa ett spel. Då utvecklarna slösat en massa tid på att lägga till effekter som bara kan ses av en viss del spelare.

Och hela det här som nån nämnde om att lägga till Mantle stöd äter upp massa av deras dyrbara utvecklings tid.. Den tid och pengar de lägger på Mantle stöd är obetydligt i jämförelse med vad det kostade att göra spelet. Iallafall för AAA utvecklare. Om det hade varit nån liten indie utvecklare med väldigt begränsad budget, så hade jag varit med er och starkt kritiserat den utvecklaren.. Men med AAA budget? errr knappast..

Mantle stöd visar att man är beredd att favorisera en del av sina kunder.

Angående PhysX, så tycker jag att AMD är hycklare.

Citat:

“Physics can be a good thing for gamers, but it should be for all gamers. When it’s available for everyone, game developers will be able to make physics an integral part of gameplay, rather than just extra eye candy.

http://www.xbitlabs.com/news/graphics/display/20091001171332_...

Så AMD vill ha fysik för alla spelare men inte ett grundläggande API som Mantle?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Mantle uppfyller samma funktion som DirectX men gör det möjligtvis på ett bättre sätt men bara för AMD. PhysX och Mantle gör inte samma sak, PhysX gör spelen mer realistiska medans Mantle bara visar spelen precis som DirectX gör.

Nja det där är inte helt sant. PhysX ger möjlighet att göra vissa typer av partikeleffekter, fluidsimulering och tyg mer realistiskt fast som vi sett så blir det inte nödvändigtvis mer realistiskt i spelen. Mafia 2 hade partikelsimuleringar som var galet överdrivna där varje kulhål genererade en skottkärra med grus. Många störde sig så mycket att de stängde av partikeleffekterna. Sen har vi Borderlands 2 där de misslyckades med viskositeten så vattnet ser ut som kräm. Inte heller särskilt realistiskt. Sen finns det exempel där det ser riktigt bra ut. Planetside 2 hade riktigt snygga partikeleffekter med gnistor och grejer. Tyvärr har stödet varit extremt buggigt och till och med avstängt helt långa perioder.

Häftigare fysik är intressant men kommer aldrig bli stort så länge tekniken är låst bakom en tillverkare. Intresset är helt enkelt för svalt hos utvecklarna som inte vill lägga ner massa pengar på något som väldigt få kan använda. Många av de som faktiskt implementerat PhysX på grafikkortet har fått mycket hjälp från Nvidia. De har ett program där de skickar ut egna ingenjörer till studion för att hjälpa till på plats. Så det är alltså ett väldigt dyrt projekt för Nvidia eftersom de i praktiken måste betala massa pengar för att det ska användas. Frågan är hur länge till det kommer finnas kvar med tanke på den dåliga spridningen. Fysikmotorn PhysX lär de ha kvar men undrar hur länge till de kommer orka underhålla delen som kan köras på grafikkort. 28 spel på sju år är ju inte så imponerande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Mantle stöd visar att man är beredd att favorisera en del av sina kunder.

& DX stöd visar att man favoriserar Microsoft... visst låter sådana påstående konstigt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless