Permalänk

uTorrent äter upp allt minne

Jag har problem med att uTorrent stjäl mitt minne. Efter x antal timmar så ligger min memory usage på 98-99% trots att inga processer är igång. Detta sker endast när uTorrent är igång, aldrig annars. Jag har läst att många haft problem med uTorrent och detta men inte hittat någon lösning.

i7 4770k
16 gb Corsair Vengeance 1600 mhz
GTX 780 Ti
Samsung SSD 256

Senast drivrutinerna till samtliga komponenter, även senaste versionen av uTorrent.

Permalänk
Medlem

uTorrents cache fylls på snabbare än det går att skriva till din hårddisk vilket leder till memory leak.

Permalänk
Medlem

hmm, vad har du satt för minnesmängd åt µtorrent? tror max de tillåts ta är 1800mb?

låter helt klart som att den käkar mycket minne i vilket fall, hört folk gnälla om disk cash osv, blir det när du laddar ner, eller även när den är vilande? provat att ladda ner till en sekundär disk? var har du för hastighet + hur många torrents?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tja pröva stänga av att den ska använda windows disk cache i avancerade inställningar, då det kan cacha i ram vilket ibland misstas för att vara "använt".
kolla i task manager -> resource manager och på memoryfliken ser du hur det ligger till egentligen. (in use vs standby vs free) vad står det där?

Permalänk

Låter väldigt märkligt om det skulle vara så att den laddar ner snabbare än den kan skriva till disk. Har 2 TB WD Red disk samt 256 SSD Samsung Basic och det spelar ingen roll om jag skriver till endera disk, samma problem ändå. Spelar heller ingen roll hur många torrents jag har igång eller vilken hastighet. Oftast laddar jag ner med 8-9 mb/sek och snabbare än så ska väl ändå diskarna palla?

Så här ser det ut tillsammans med RAMmap: http://i.imgur.com/rXlhSCD.jpg

Memoryusage över 90%...

Permalänk
Medlem

ser ju i din bild att 12gb ram är i standby, dvs används som filssystemscache

Permalänk

Ok...och hur gör jag då för att göra det tillgängligt?

Permalänk
Medlem

det är tillgängligt.. vid mycket läs/skriv operationer cachar operativsystemet datan i oanvänt ram, om någon applikation faktist behöver mer minne kommer den krympa den cachen, det är precis så man vill ha det. Inte för att det spelar nån roll men om du nu inte vill att windows ska cacha upp så mycket stäng av windows file cache i utorrents inställingar, men som sagt, stirra dig inte blind på att 90% av minnet är allokerat det är inte samma sak som att det faktist är upptaget.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ett MSI X87 moderkort med KillerNic? Varför kollar du inte i din gamla tråd?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tack Jalle... problemet är löst.