Asus släpper Zenbook UX32LN med Maxwell – uppföljare till UX32VD

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper Zenbook UX32LN med Maxwell – uppföljare till UX32VD

Välkänd bland entusiaster av bärbara datorer är Zenbook UX32VD, som nu uppdateras med Intels processorplattform Haswell och Nvidia Geforce 840M "Maxwell".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hdd i en laptop från 2014... Annars hade det varit ett intressant alternativ.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Så vad händer med UX302LG nu då? Och det ryktades om en UX303 förra veckan, är det samma maskin eller dyrare modell med liknande komponenter?

Sen får man hoppas att fläktsystemet fungerar bättre i UX32LN är vad det gjorde med UX32VD, men det kanske löser sig med Haswell/Maxwell-kombon.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Är det tärningskastande som står för bokstavskombinationerna, eller finns det något mönster som jag inte förstår mig på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Hdd i en laptop från 2014... Annars hade det varit ett intressant alternativ.

Det är lite fult gjort för att hålla ner priset under intels "gräns" på 999 dollar. När jag köpte en av föregående modell till jobbet så åkte den disken ut och en 256gb ssd samt en 8gb minnessticka (för totalt 10gb, 2gb är fastlött på moderkortet) sattes in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Så vad händer med UX302LG nu då? Och det ryktades om en UX303 förra veckan, är det samma maskin eller dyrare modell med liknande komponenter?

Sen får man hoppas att fläktsystemet fungerar bättre i UX32LN är vad det gjorde med UX32VD, men det kanske löser sig med Haswell/Maxwell-kombon.

UX30x är en annan serie (dyrare) maskiner, typ "nästa prissegment".

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

UX30x är en annan serie (dyrare) maskiner, typ "nästa prissegment".

UX301LA är det ja, men frågan är om den något billigare konstruktionen UX302 ersätts med UX32LN då de har i stort sett identiska specs?

Med lite tur kanske det går att få UX32LN med matt skärm utan touch <3

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Trodde det var tänkt att UX302LG skulle vara uppföljaren till UX32VD, men se där. Det denna har framför UX302LG skulle ju vara just Maxwell då i så fall, som jag kan tänka mig gör stor skillnad i en så pass tunn ultrabook. Synd bara att den har samma utseende som UX32VD då UX302LGs utseende är så sanslöst stiligt i jämförelse.

Med andra ord så borde det finnas en dator som är en mix mellan UX302LG och nykomlingen UX32LN då i så fall som kombinerar prestandan (grafikkortet) i UX32LN med UX302LGs utseende.

Permalänk
Medlem

Var jämför man mobil grafik mot stationär?

Är lite intresserad av huruvida denna slår min stationära i grafikprestanda.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

64 bit ddr3 på ett dedikerat grafikkort, är vi tillbaka till 2010 eller? Mitt 630M som har 128bit ddr3 är fortfarande nästan helt begränsat av minnesbandbredden trots att det har en MYCKET klenare gpu än 840M.

Jag tvivlar nästan på att 840M har 64bit då Nvidia "alltid" höjer prestandan ett snäpp för varje nivå i modellserien när dom släpper nya mobila gpu series. Men med 64bit ddr3 tror jag inte att 840M kan komma i närheten av 740M som sitter med 128 bit ddr5, spelar ingen roll vad för gpu dom använder med den bandbreddsbegränsningen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av reflux:

Så vad händer med UX302LG nu då? Och det ryktades om en UX303 förra veckan, är det samma maskin eller dyrare modell med liknande komponenter?

Sen får man hoppas att fläktsystemet fungerar bättre i UX32LN är vad det gjorde med UX32VD, men det kanske löser sig med Haswell/Maxwell-kombon.

Asus Zenbook UX303 (konstigt namn i sammanhanget) som det ryktades om är av allt att döma Zenbook UX32LN.

Skrivet av reflux:

UX301LA är det ja, men frågan är om den något billigare konstruktionen UX302 ersätts med UX32LN då de har i stort sett identiska specs?

Med lite tur kanske det går att få UX32LN med matt skärm utan touch <3

Förutom att Zenbook UX301LA har keramiskt glas runt tangenterna är det mycket lite som skiljer mot Zenbook UX302LA/LG, som i sin tur har mycket trevligare konstruktion än den i Zenbook UX32VD/UX32A (och därmed även Zenbook UX32LN). Om man inte stirrar sig blind på specifikationerna ser jag inga problem med att både UX302LG och UX32LN kommer finnas på marknaden i olika prisklasser.

Skrivet av Ninjaflipp:

Trodde det var tänkt att UX302LG skulle vara uppföljaren till UX32VD, men se där. Det denna har framför UX302LG skulle ju vara just Maxwell då i så fall, som jag kan tänka mig gör stor skillnad i en så pass tunn ultrabook. Synd bara att den har samma utseende som UX32VD då UX302LGs utseende är så sanslöst stiligt i jämförelse.

Med andra ord så borde det finnas en dator som är en mix mellan UX302LG och nykomlingen UX32LN då i så fall som kombinerar prestandan (grafikkortet) i UX32LN med UX302LGs utseende.

Asus sade aldrig rakt ut att Zenbook UX302LG var en ersättare, efter mycket om och men kunde de sträcka sig till att det var en "spirituell" uppföljare till ett högre pris. Den riktiga uppföljaren till UX32VD är UX32LN, men som påpekat i artikeln är den yttre designen densamma och det är endast insidan som faktiskt är ny.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Discokungen

Så de skippar touchskärm? #framtiden

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Så de skippar touchskärm? #framtiden

Ja. Matt skärm utan touch enligt en tysk site.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av reflux:

Ja. Matt skärm utan touch enligt en tysk site.

Då har de gjort något rätt i alla fall! Det känns som att enda alternativet för att få en vettig laptop idag annars består av Clevo eller Apple. Annars får man dras med touchskärm och massa annat onödigt skit.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Verkar trevlig förutom det där ddr3 grafik minnet kunde de inte fläskat på gddr5 som (nästan) garanterat skulle vara perfekt blivande laptop... Minus ssd då men går ju att proppa in egen även om det höjer priset rejält.... Och 128gb kommer man inte så långt på om man ska ha den som primär dator...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflux:

UX301LA är det ja, men frågan är om den något billigare konstruktionen UX302 ersätts med UX32LN då de har i stort sett identiska specs?

Med lite tur kanske det går att få UX32LN med matt skärm utan touch <3

det är Matt skärm utan Touch.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflux:

Ja. Matt skärm utan touch enligt en tysk site.

stämmer

Permalänk
Medlem

Hade varit riktigt trevligt om det hade gått att byta till 840m på UX32VD. Men jag antar att det inte går...

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Vilket skräp!

18 mm, det är tjockare än MacBook.
Haswell, nu... 2014? Kunde inte dom kommit med det förra året?
1 366 x 768 pixlar? Värdelöst! Inte ens Full HD, wtf?
Mekanisk hårddisk?

Att dom ska envisas med att kränga skräp.
Sen undrar dom varför PC försäljningen går ner, kvartal efter kvartal.

Permalänk
Inaktiv

UX303 är fortfarande inte utannonserad. De är en ny som kommer senare :P.
UX301/UX302 är våra mest Highend Premium Zenbook i Gorilla Glass chassi och Touch, UX32 är fortfarande premium men inte lika dyr, Zenbook utan Touch och i Aluminium chassi.

Jag skulle ranka dem i premium klass:
1. UX301LA (WQHD Touch, IRIS grafik, SSD, supertunn)
2. UX302LG (Full HD Touch, GT730, SSD eller HDD)
3. UX31LA (Full HD Touch, Intel HD, SSD, supertunn)
4. UX32LN (Full HD, GT840, SSD eller HDD)
5. UX302LA (Full HD Touch, Intel HD, HDD)
6. UX32LA (HD, Intel HDD, HDD)

vart UX303 landar är inte helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vilket skräp!

18 mm, det är tjockare än MacBook.
Haswell, nu... 2014? Kunde inte dom kommit med det förra året?
1 366 x 768 pixlar? Värdelöst! Inte ens Full HD, wtf?
Mekanisk hårddisk?

Att dom ska envisas med att kränga skräp.
Sen undrar dom varför PC försäljningen går ner, kvartal efter kvartal.

Men snälla...
Det är ju en billigare modell, för dem som vill betala mindre.

Vill man ha full HD och SSD så finns det ju en sådan modell också.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Var jämför man mobil grafik mot stationär?

Är lite intresserad av huruvida denna slår min stationära i grafikprestanda.

enklast är bara att titta på vilket grafikkort som sitter i laptopen (tex nVidia 840) och kollar på vad kortet precis under (830 här) presterar så får man rätt liknande prestanda (historiskt har det vart så iafa)... Annars google och anandtech skulle jag väl gissa...
och 830 presterar väll likande 740....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Var jämför man mobil grafik mot stationär?

Är lite intresserad av huruvida denna slår min stationära i grafikprestanda.

På notebookcheck brukar det finnas med vissa grafikkort för stationära som man kan jämföra med och därefter kolla upp hur de korten står sig mot det du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Synd att man inte kan få den utan Nvidia grafik, fast med i7, 1900x1080, SSD.

Behöver inte Nvidiagrafik, jag tycker Intelgrafik har fungerat tillräckligt för mina behov. Nvidiagrafik blir bara extra kostnad, extra strömförbrukning, tyngre vikt, sämre batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Synd att man inte kan få den utan Nvidia grafik, fast med i7, 1900x1080, SSD.

Behöver inte Nvidiagrafik, jag tycker Intelgrafik har fungerat tillräckligt för mina behov. Nvidiagrafik blir bara extra kostnad, extra strömförbrukning, tyngre vikt, sämre batteritid.

Just deras ux32 serie är ju den som har diskret grafik. Det är ju trevligt att de gör en refresh när det kommer nya kretsar. Datorn du vill ha finns ju redan. Det är deras ux31 serie. Den finns i alternativ med 1080p ips skärm, SSD och intel grafik

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Den här kommer äga har en ux32vd och är mkt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Var jämför man mobil grafik mot stationär?

Är lite intresserad av huruvida denna slår min stationära i grafikprestanda.

Gpuboss.Com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter lite lite med 128GB SSD, finns det några uppgifter om om det går att få med 256GB? Intressant dator i såfall, letat ett tag efter en 13" med någorlunda grafik för 3d / chillspelande.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Synd att man inte kan få den utan Nvidia grafik, fast med i7, 1900x1080, SSD.

Behöver inte Nvidiagrafik, jag tycker Intelgrafik har fungerat tillräckligt för mina behov. Nvidiagrafik blir bara extra kostnad, extra strömförbrukning, tyngre vikt, sämre batteritid.

Nu vet jag inte hur det är med UX32 men 302-serien med Nvidia har även ett Intel-kort som används då du kör desktoparbete eller liknande. Datorn växlar automatiskt mellan dem beroende på vad för något som visas på skärmen.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wooe:

Nu vet jag inte hur det är med UX32 men 302-serien med Nvidia har även ett Intel-kort som används då du kör desktoparbete eller liknande. Datorn växlar automatiskt mellan dem beroende på vad för något som visas på skärmen.

Intel har inga kort.
Intel har integrerad grafik i CPUn.

Jag föredrar ändå en Intel-lösning framför en hybridlösning då man slipper extra komponenter, kostnad, vikt, elektronik, e-skrot, värmeutveckling, etc.