Permalänk
Medlem

För klen pump?

Har kompletterat min loop med en radiator till (280). Hade en 140 innan och kyler bara cpu. Kör nu 1.3v och kommer upp i strax över 80 grader efter en halvtimma i Prime. Känns väldigt högt eller är det normalt? Gjorde nog inte mer än runt 5 grader skillnad med en rad till. Kör en tidig variant av xspc x20 dual bay. Kan det vara så att den inte orkar pumpa runt ordentligt?

Permalänk
Medlem

Kollat kontakten mellan IHS och blocket? 140mm rad skall ju räcka för bara CPU och block+1 ensam radiator borde verkligen inte vara för stort motstånd för någon pump kan man ju tycka.

Permalänk
Medlem

Har bytt pasta, men tyvärr ingen skillnad alls....
Pumpen funkar iaf, men är begagnad och har ett par år på nacken. Kan kanske vara på väg att ge sig?

Permalänk
Medlem

Antar att din CPU inte är "delidad"? Det betyder ju att blocket faktiskt kan ha dålig kontakt med kärnan även om blocket har bra kontakt med IHSen. Long shot jag vet men att pumpen har så dåligt flöde verkar ännu mindre troligt imo. Antar att du inte har RPM eller flödesmätare heller så då är det bara att montera av slangar och kolla om pumpensflöde är okey.

Frågan är om inte flödet du kan känna genom slangen är tillräckligt för att bekräfta att det inte är något fel på pumpen...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Discokungen

Att pumpen inte orkar med är väldigt ovanligt. I princip alla pumpar på marknaden kan driva ett system jag har, till exempel. Har man höjdskillnad på mer än 1,5m så kan det skapa problem dock.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har funderat på en delidning faktiskt.
Det skumma är att när man drar igång prime så går den upp i runt 55-60 grader direkt. Sen betar den sig upp till 80-85 på typ 20 minuter. Känns som en loop med en 140 och en 280 med fläktar på max och som bara kyler cpu ska hålla ut lite längre än 20 min?
Har beställt en temp mätare för att ha lite koll på vatten tempen. Är den låg å fin så är det ju helt enkelt en delidning som behövs.

Finns det bra exakta flödesmätare? Vad får man flödes infot i för enhet isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Finns det bra exakta flödesmätare? Vad får man flödes infot i för enhet isf?

De jag känner till ansluts till en kontroller, tex. Aquaero 5. Om du inte tycker en vanlig analog "snurra" duger men det känns lite onödigt då det inte direkt förser dig med infon du söker. En Aquaero 5 + mätare kostar ju mer än vad en ny pump+res skulle kosta så känns lite ovärt.

Imo, du har dålig kontakt mellan kärna och IHS. Får erkänna att jag inte har allt för mycket erfarenhet av Ivy/Haswell men känns som att 4.7Ghz utan delid är lite i överkant.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Peppe79a:

Har funderat på en delidning faktiskt.
Det skumma är att när man drar igång prime så går den upp i runt 55-60 grader direkt. Sen betar den sig upp till 80-85 på typ 20 minuter. Känns som en loop med en 140 och en 280 med fläktar på max och som bara kyler cpu ska hålla ut lite längre än 20 min?
Har beställt en temp mätare för att ha lite koll på vatten tempen. Är den låg å fin så är det ju helt enkelt en delidning som behövs.

Finns det bra exakta flödesmätare? Vad får man flödes infot i för enhet isf?

Den radiatorytan ska räcka för ett grafikkort också. Men något skumt är det få tempen stiger så långsamt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

De jag känner till ansluts till en kontroller, tex. Aquaero 5. Om du inte tycker en vanlig analog "snurra" duger men det känns lite onödigt då det inte direkt förser dig med infon du söker. En Aquaero 5 + mätare kostar ju mer än vad en ny pump+res skulle kosta så känns lite ovärt.

Imo, du har dålig kontakt mellan kärna och IHS. Får erkänna att jag inte har allt för mycket erfarenhet av Ivy/Haswell men känns som att 4.7Ghz utan delid är lite i överkant.

Ja, några hundringar på sin höjd kan man lägga känner jag.
Sen har jag haft turen å få ett riktigt bra exemplar 3770k. Kan ligga 24/7 på 4.8ghz med 1.35v. Men då kröp tempen upp mot 90 strecket. Men hade allt funkat som det ska hade det varit lugnt med 4.8 utan delid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Den radiatorytan ska räcka för ett grafikkort också. Men något skumt är det få tempen stiger så långsamt.

Ok. Du menar att det borde pötta upp i maxtemp snabbare å hålla sig där? Har inte kört nån annan loop så är rätt oerfaren

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att båda radiatorerna är 5.5cm varianten....

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Peppe79a:

Ok. Du menar att det borde pötta upp i maxtemp snabbare å hålla sig där? Har inte kört nån annan loop så är rätt oerfaren

Det låter ju som att raduatorytan inte räcker men det är helt omöjligt. Känn på slangen när processorn ligger på 80c jämfört med 60c! Är den märkbart varmare så är det att ytan inte räcker, men det känns extremt osannolikt. Går vattnet in i rätt hål på CPU-blocket?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det låter ju som att raduatorytan inte räcker men det är helt omöjligt. Känn på slangen när processorn ligger på 80c jämfört med 60c! Är den märkbart varmare så är det att ytan inte räcker, men det känns extremt osannolikt. Går vattnet in i rätt hål på CPU-blocket?

För lite radiatoryta eller kanske att systemet är igensatt nånstans så flödet är kass? Borde resultera i samma fenomen? Ska även dubbelkolla anslutningarna på blocket.....

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Peppe79a:

För lite radiatoryta eller kanske att systemet är igensatt nånstans
så flödet är kass? Borde resultera i samma fenomen?

Njaej. Då ökar trycket bara. Om du inte har en extremt svag pump så ska det inte vara något problem. Kan du skriva alla komponenter du har i loopen? Det här är lite lustigt nämligen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Njaej. Då ökar trycket bara. Om du inte har en extremt svag pump så ska det inte vara något problem. Kan du skriva alla komponenter du har i loopen? Det här är lite lustigt nämligen!

Kör gamla varianten av xspc:s dual bay res med inbyggd pump. Den i plexi. Därifrån till ny 280 ek rad, vidare till beggad 140 ek rad. Sen till nytt ek acetal cpu block. Å tillbaka till res/pump.
Kan lägga till att jag körde på kranvatten i 2 månader ungefär innan jag monterade 280 raden igår. Körde en rengöring från coolerkit i 60min. Sen tömde jag igen. Hmm, tömde bara med "Blås ut det man kan" taktiken. Säkert kvar en del rengöringsmedel i systemet. Kan det påverka??

Permalänk
Medlem

Och såg med att man kan "modda" cpu blocket med nån sorts distanser. Är det något man bör göra?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Peppe79a:

Kör gamla varianten av xspc:s dual bay res med inbyggd pump. Den i plexi. Därifrån till ny 280 ek rad, vidare till beggad 140 ek rad. Sen till nytt ek acetal cpu block. Å tillbaka till res/pump.
Kan lägga till att jag körde på kranvatten i 2 månader ungefär innan jag monterade 280 raden igår. Körde en rengöring från coolerkit i 60min. Sen tömde jag igen. Hmm, tömde bara med "Blås ut det man kan" taktiken. Säkert kvar en del rengöringsmedel i systemet. Kan det påverka??

Hm. Det bör inte göra extremt stor skillnad för just det här problemet, men kör aldrig kranvatten i fortsättningen. Det har förmodligen oxiderat rätt hårt i både block och radiator på grund av det.

Är du säger på att vattnet går in på vänstersidan av blocket? I inlet? Sitter blocket på rätt håll så att anslutningarna är horisontellt?

Skrivet av Peppe79a:

Och såg med att man kan "modda" cpu blocket med nån sorts distanser. Är det något man bör göra?

Hm. Det är bara för deliddade CPUer vad jag vet! Om det är naked Ivy du menar?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hm. Det bör inte göra extremt stor skillnad för just det här problemet, men kör aldrig kranvatten i fortsättningen. Det har förmodligen oxiderat rätt hårt i både block och radiator på grund av det.

Är du säger på att vattnet går in på vänstersidan av blocket? I inlet? Sitter blocket på rätt håll så att anslutningarna är horisontellt?

Då sitter blocket fel. Tror det sitter med anslutningarna lodrätt. Gör det så stor skillnad tro?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Peppe79a:

Då sitter blocket fel. Tror det sitter med anslutningarna lodrätt. Gör det så stor skillnad tro?

Jo det gör stor skillnad. Eftersom kärnan på CPUn är orienterad lodrätt så sitter det en liten plåt inuti blocket som också är orienterad på det viset. Är den inte i linje så kyler blocket inte det som behöver kylas.

http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3830046990556.pdf
Här ser du hur blocket ser ut inuti! Så det är bara att montera om och kolla om det gör skillnad! Det borde du kunna göra utan att riva loopen dessutom.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jo det gör stor skillnad. Eftersom kärnan på CPUn är orienterad lodrätt så sitter det en liten plåt inuti blocket som också är orienterad på det viset. Är den inte i linje så kyler blocket inte det som behöver kylas.

http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3830046990556.pdf
Här ser du hur blocket ser ut inuti! Så det är bara att montera om och kolla om det gör skillnad! Det borde du kunna göra utan att riva loopen dessutom.

Det där var jäkligt intressant!! Tack för tipset!! Det förklarar isf varför det inte gör nån märkbar skillnad med en extra radiator med. Faan, nu vill ja hem å prova

Konstigt. Fick inte med nån manual så trodde inte det spekade nån roll vilket håll den satt på. Så satte den så "ek ansiktet" satt åt rätt håll

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Peppe79a:

Det där var jäkligt intressant!! Tack för tipset!! Det förklarar isf varför det inte gör nån märkbar skillnad med en extra radiator med. Faan, nu vill ja hem å prova

Konstigt. Fick inte med nån manual så trodde inte det spekade nån roll vilket håll den satt på. Så satte den så "ek ansiktet" satt åt rätt håll

Jag vet faktiskt inte riktigt varför orienteringen inte står med i monteringsanvisningarna. Det är lite lustigt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Inte så orimliga siffror enligt mig, dålig värmeöverföring till IHS'en, du kan jämföra med mitt delid resultat på en 240mm radiator.

Ren fysik det handlar om, och det går att räkna på hur mycket ett högre flöde ger (både på vattnet och luften genom radiatorn) men det har jag inte tid med just nu, får se om jag hittar tillbaks hit ikväll

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tangentbord:

Inte så orimliga siffror enligt mig, dålig värmeöverföring till IHS'en, du kan jämföra med mitt delid resultat på en 240mm radiator.

Ren fysik det handlar om, och det går att räkna på hur mycket ett högre flöde ger (både på vattnet och luften genom radiatorn) men det har jag inte tid med just nu, får se om jag hittar tillbaks hit ikväll

Jo det är sant. Det är fortfarande lite lustigt dock. Flödet gör inte så jättestor skillnad med EKs block dock.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Ja, några hundringar på sin höjd kan man lägga känner jag.
Sen har jag haft turen å få ett riktigt bra exemplar 3770k. Kan ligga 24/7 på 4.8ghz med 1.35v. Men då kröp tempen upp mot 90 strecket. Men hade allt funkat som det ska hade det varit lugnt med 4.8 utan delid

Bra clock på den volten ja, CPUn klarar uppenbarligen höga hastigheter men IHSen kan fortfarande vara dit satt på en måndag morgon.

Vill minnas att Ivy/Haswell skjuter i höjden bara man ökar volten/hzen, värmeutveckligen ökar exceptionellt. Dvs om tempsen är ok vid 4.7Ghz/1.3V så lär du se en ganska fin ökning i temps vid 4.8Ghz/1.35V, ökningen är större i än va man tror. Kan helt upp åt väggarna fel dock.

Delid och återkom med temps. Menar kör du 4.7Ghz med 1.3V är du väl knappast mån om garanti?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Inte så orimliga siffror enligt mig, dålig värmeöverföring till IHS'en, du kan jämföra med mitt delid resultat på en 240mm radiator.

Ren fysik det handlar om, och det går att räkna på hur mycket ett högre flöde ger (både på vattnet och luften genom radiatorn) men det har jag inte tid med just nu, får se om jag hittar tillbaks hit ikväll

Det där såg inte tråkigt ut!!! Över 10c skillnad!
Blir nog till å skicka iväg en beställning....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Bra clock på den volten ja, CPUn klarar uppenbarligen höga hastigheter men IHSen kan fortfarande vara dit satt på en måndag morgon.

Delid och återkom med temps. Menar kör du 4.8Ghz med 1.3V är du väl knappast mån om garanti?

Hehheheh. Nä garanti är sen länge körd
Vissa saker vill man ju nästan att dem ska gå sönder så man är "tvungen" å köpa nåt nytt å lite bättre

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig och åkte hem på rasten
Tänkte precis ge Flamso nobelpriset då den låg på stabilt runt 60c i Prime95. MEN, då på en sekund så ändrades nåt i Prime och tempen sköt upp i strax över 80! För att sen gå ner i 60 igen efter någon minut.

Laddade hem Intel burn test som jag hört ska va det värsta man kan köra. Och gick igenom med en max temp på 82c vid 1.36v och 4.8ghz. Och vet att jag ligger c:a 15c under max i Prime när jag inte stressar (99% används datorn till bf4 å sista procenten att betala räkningar)
Så är nog nöjd nu. Nästa steg blir en delid...
Tack för all kanon hjälp jag fått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Kunde inte hålla mig och åkte hem på rasten
Tänkte precis ge Flamso nobelpriset då den låg på stabilt runt 60c i Prime95. MEN, då på en sekund så ändrades nåt i Prime och tempen sköt upp i strax över 80! För att sen gå ner i 60 igen efter någon minut.

Laddade hem Intel burn test som jag hört ska va det värsta man kan köra. Och gick igenom med en max temp på 82c vid 1.36v och 4.8ghz. Och vet att jag ligger c:a 15c under max i Prime när jag inte stressar (99% används datorn till bf4 å sista procenten att betala räkningar)
Så är nog nöjd nu. Nästa steg blir en delid...
Tack för all kanon hjälp jag fått!

Känns nästan som en onödig risk med delid när du har en så pass bra clock med ändå helt acceptabla temperaturer. Synd att förstöra en så bra processor om något skulle gå snett.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Känns nästan som en onödig risk med delid när du har en så pass bra clock med ändå helt acceptabla temperaturer. Synd att förstöra en så bra processor om något skulle gå snett.

Jo. Mitt vett säger ju det till mig. Men klockar djävulen är envis
Finns ju ingen egentlig mening å gå över 4.6 känns det som. Men blir ju som en drog. Man vill bara öka å öka...
Får nog tänka igenom det ett par dar innan jag bestämmer mig....

Permalänk

Testade lite med min 4770k förut och jämnförde mellan stock kylaren och "Supermercy Clean CSQ – Acetal" (diagram i slutet av tråden).

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1237912-temperatur-4770k-std-klock-och-std-kylare-med-prime95/#post14000748

Notera att Prime95 "inplace" belastar CPU hårdare och jämnare. Prime 95 standard inställning "blend" går upp och ner i belastning.

Under testet använde jag en pump som inte är så stark. Dessutom körde jag den på 7 volt i stället för 12v.
Nu kör jag den på 5 volt

Jag hare en stor extern rad (tjock 3x140) så om jag slö surfar på den så stängs fläktarna av eftersom dom inte behövs då.

Jag tycker att folk oftas överdriver behovet av flöde. Det är inte födet som kyler utan det är radiatorn. Det enda ett högt flöde kan göra är att sänka temperatur skillnaden mellan radiator in och ut men jag tycker inte det spelar någon roll om det är 0.5 grader eller 1.5 grader.

Min delta temp ligger på 9-10 grader när jag belastar CPU och GPU i OCCT d.v.s. cirka 10 grader över rumstemp.

Jag överklockar inget alls men jag kyler en 4770k och ett 6970.

Killarna i tråden som gissar på IHSen har säkert rätt..

Har läst att många CPU block kyler bättre (marginellt) om man rotera det 90 grader fel (jag räknar med att ev. text eller symboler är horisontella vid 0 grader).
Det gäller bl.a. "Supermercy". Jag har den monterad 0grader ändå för jag tycker att den borde fungera bäst så med tanken på orienteringen av cores och blockets utformning.

http://www.xtremerigs.net/2014/02/07/4770k-cpu-block-testing/

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W