Varför så snålt med PWM på moderkort?

Permalänk
Medlem

Varför så snålt med PWM på moderkort?

Upptäckte nyligen, efter att ha köpt PWM chassifläktar, att mitt Impact inte alls stödjer PWM på chassifläktar, utan det är någon annan skräp variant på 4pin.

Kikade runt på andra moderkort och det är minst sagt dåligt med PWM kontakter utöver CPU.

Hos ASUS har endast VI Formula och VI Hero fullt PWM stöd på alla fläktkontakter.

Inte ens VI Extreme (3500:-) eller Rampage Black (4000:-) har PWM på sina kontakter för chassifläktar, vilket jag tycker är riktigt dåligt på så dyra moderkort. Dom har dock 2 CPU Fan med PWM.

Många har dock 4pins kontakter till sina fläktar, som jag såg på mitt Impact innan jag köpte det och tänkte bra med PWM styrning.

Jag har endast kollat på Z87 kort, mest på Asus men även på Gigabytes, GA-Z87X-OC Force och Gigabyte GA-Z87X-OC ATX vilket inte heller stödjer PWM på deras System Fan som dom kallar det, utan verkar även dom köra med någon skräp version som Asus gör, det går och styra till viss del men inte med PWM.
Gigabyte har dock lite andra beteckningar på sina kontakter så jag är inte 100% säker på dom, men så vitt jag kan se iaf.

Inte heller MSI Z87 XPOWER har PWM på sina chassi fläktar, så vitt jag kan se.

MSI och Gigabyte använder andra beteckningar på anslutningarna jämfört med Asus så kan ha fel som sagt. (Men tror inte det)

Det verkar som som 5,25" platserna har en roll att fylla iaf.

Varför skippar dom PWM? Är det jätte krångligt? Är det dyrt?

Bryr du dig?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det är konstigt att inte det finns fler PWM kontakter på moderkort, reglerbara 3-pins kontakter är ju också egentligen en form av simpel PWM styrning (antar jag, pulsar 12V matningen istället?). Så kostnaden borde inte skilja så mycket.

Permalänk
Medlem

Det går att styra m.h.a. PWM via tre pins också, allt beror på styrenheten bakom. Den pulsar 12v istället för att pulsa kontrollkabeln (den fjärde) och låter fläkten sköta styrningen.
Skillnaden är noll rent tekniskt, sen kan olika tillverkare slänga på olika begränsningar förvisso.

Det fanns någon tillverkare som sa att PWM via fjärde kabeln skulle göra att fläktarna håller längre, inte sett så mycket annat om det dock.

Sen finns det såklart "korkade" 3-pins också utan regleringsmöjligheter.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Aldrig funderat nämnvärt över det men visst stämmer det du säger. På mitt moderkort (Gigabyte EP-35 DS4) finns inte en endaste PWM kontakt förutom till processorn så alternativen är full rulle eller fläktkontroller.

Nåt för redaktionen att börja täcka bättre.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Det går att styra m.h.a. PWM via tre pins också, allt beror på styrenheten bakom. Den pulsar 12v istället för att pulsa kontrollkabeln (den fjärde) och låter fläkten sköta styrningen.
Skillnaden är noll rent tekniskt, sen kan olika tillverkare slänga på olika begränsningar förvisso.

Det fanns någon tillverkare som sa att PWM via fjärde kabeln skulle göra att fläktarna håller längre, inte sett så mycket annat om det dock.

Sen finns det såklart "korkade" 3-pins också utan regleringsmöjligheter.

Okej det visste jag inte, men det verkar inte spela någon roll för dom implementerar ju inte den styrningen?

Jag kan ju styra mina Noctua PWM till viss del med Asus 4 pins kontakter men inte alls lika bra som med riktigt PWM.

Har du ett exempel på moderkort utan PWM, men ändå med full kontroll över fläktarna eller vad man ska letar efter för att kunna styra fläktarna fullt ut via moderkortet?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Okej det visste jag inte, men det verkar inte spela någon roll för dom implementerar ju inte den styrningen?

Jag kan ju styra mina Noctua PWM till viss del med Asus 4 pins kontakter men inte alls lika bra som med riktigt PWM.

För min del spelar det ingen större roll om det är 4-pins PWM eller 3-pins spänningsstyrt. Mitt moderkort (Sabertooth 990FX) har 2st PWM för CPU FAN 1/2 och resten är spänningsstyrda 3-pins.

Spänningen regleras någonstans mellan 5-12V för att få fläktarna att gå saktare. Bara att ställa in grovt i BIOS eller finare med ASUS program i Windows, så jag märker ingen skillnad på PWM eller spänningsstyrt när jag ändrar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Är antagligen ute och cyklar nu men...
På mitt Z87 ASRock Extreme3 har jag totalt fyra fläktar inkopplade och de kan jag ju styra från BIOS/UEFI.

Men nej just det. Det är inte steglöst PWM utan bara delat i ca fyra steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

För min del spelar det ingen större roll om det är 4-pins PWM eller 3-pins spänningsstyrt. Mitt moderkort (Sabertooth 990FX) har 2st PWM för CPU FAN 1/2 och resten är spänningsstyrda 3-pins.

Spänningen regleras någonstans mellan 5-12V för att få fläktarna att gå saktare. Bara att ställa in grovt i BIOS eller finare med ASUS program i Windows, så jag märker ingen skillnad på PWM eller spänningsstyrt när jag ändrar.

Men kan du styra dina fläktar enligt specs med hjälp av spänningsstyrda 3 pins?

Det kan inte jag med mina Noctuas iaf.

Skrivet av Imaculent:

Är antagligen ute och cyklar nu men...
På mitt Z87 ASRock Extreme3 har jag totalt fyra fläktar inkopplade och de kan jag ju styra från BIOS/UEFI.

Men nej just det. Det är inte steglöst PWM utan bara delat i ca fyra steg.

Exakt, jag kan fortfarande styra fläktarna, dock sämre än vad jag skulle kunna med PWM.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

I mitt Maximus V Gene, så kan jag styra 3-pin som 4-pin PWM på exakt samma sätt. Har kört både och inget krångel. Så helt ärligt så ser jag inte problemet eftersom fläktarna styrs oavsett.. Med FanExpert 2 så kan du ju styra hur snabbt fläktarna ska gå efter RPM och inte volt så man kan finlira rätt ordentligen, antingen manuellt eller automatiskt. Och detta med både 3-Pin och 4-Pin PWM (har testat med båda).

Edit;

Skrivet av Sweede:

Men kan du styra dina fläktar enligt specs med hjälp av spänningsstyrda 3 pins?

Det kan inte jag med mina Noctuas iaf, lägsta nivån är mycket högre, en fläkt som ska kunna gå i 20% hastighet går som minst i 53% med hjälp av Asus FanXpert2.
Detta på med någon form av 4pins kontakt, inte helt säker på vad som skiljer dessa från 3pin.

Exakt, jag kan fortfarande styra fläktarna, dock sämre än vad jag skulle kunna med PWM.

Har du kört FanAutoTuning eller vare heter? FanExpert2 på Z87 ska ju fungera bättre än på Z77 såg jag en video på från ASUS och TeKSyndicate.. Men hur som, låter sjukt skumt att du inte kan styra som du vill, mina kan gå från 0 RPM - 1850 RPM (AP15) och likaså när jag hade Corsair SP PWM..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

I mitt Maximus V Gene, så kan jag styra 3-pin som 4-pin PWM på exakt samma sätt. Har kört både och inget krångel. Så helt ärligt så ser jag inte problemet eftersom fläktarna styrs oavsett.. Med FanExpert 2 så kan du ju styra hur snabbt fläktarna ska gå efter RPM och inte volt så man kan finlira rätt ordentligen, antingen manuellt eller automatiskt. Och detta med både 3-Pin och 4-Pin PWM (har testat med båda).

Det verkar inte gå fram att jag kan inte styra fläktarna efter deras "fulla potenial".

JA jag kan styra fläktarna, bara sämre än med PWM.

Jag använder FanXpert2.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

I mitt Maximus V Gene, så kan jag styra 3-pin som 4-pin PWM på exakt samma sätt. Har kört både och inget krångel. Så helt ärligt så ser jag inte problemet eftersom fläktarna styrs oavsett.. Med FanExpert 2 så kan du ju styra hur snabbt fläktarna ska gå efter RPM och inte volt så man kan finlira rätt ordentligen, antingen manuellt eller automatiskt. Och detta med både 3-Pin och 4-Pin PWM (har testat med båda).

Edit;

Har du kört FanAutoTuning eller vare heter? FanExpert2 på Z87 ska ju fungera bättre än på Z77 såg jag en video på från ASUS och TeKSyndicate.. Men hur som, låter sjukt skumt att du inte kan styra som du vill, mina kan gå från 0 RPM - 1850 RPM (AP15) och likaså när jag hade Corsair SP PWM..

Mina kan som lägst gå i 53% ?

Jag har kört deras 4way optimization, som överklockar och den rattar nog på fläktarna med. Menar du att den har låst mina alternativ?

För går jag in manuellt på fläktkurvorna kan jag inte ställa dom lägra än 53%?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Det kanske inte finns så många kontrollerkretsar på marknaden som har stöd för många pwm-fläktar? Jag har dålig koll på detta, men som jag förstått det så är det normalt inte moderkortstillverkarna som tar fram dessa, utan de köps in från tredje part, t.ex. Nuvoton?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det kanske inte finns så många kontrollerkretsar på marknaden som har stöd för många pwm-fläktar? Jag har dålig koll på detta, men som jag förstått det så är det normalt inte moderkortstillverkarna som tar fram dessa, utan de köps in från tredje part, t.ex. Nuvoton?

Ingen aning, det finns ju dock moderkort (Formula/Hero) som har fullt stöd.

Bara för att testa så bytte jag plats på min Noctua NF-A15 (går som chassifläkt) och Noctua NF-P12 (CPU fläkt).

Och nu i PWM kontakten kan jag iaf köra A15 som lägst 19%, förut var det 53% när det satt i 4pins chassifläkt.

Och P12an har gått från lägst 19% i PWM till 38% i 4pin kontakten.

Så det är ju inte mina fläktar som sätter stopp, antingen är det FanXpert2 eller moderkortets (asus vi impact) anslutningar som sätter stopp för det hela.

Tror ni att det är mitt Impact som har sämre stöd för fläktstyrning än vanligt?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

3 pin med analog späningsstyrning är en överlägsen teknik eftersom det inte riskerar att skapa pwm oljuden som ofta uppstår så är man ute efter tystast möjliga fläkt vid ett givet varvtal så får pwm alltid stryk av normal späningstyrning.
Jag tycker att pwm är en styggelse och det är bara för att göra det billigt istället för bra som det existerar, däremot kan alla pwm fläktar styras analogt och då går även de tystare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

3 pin med analog späningsstyrning är en överlägsen teknik eftersom det inte riskerar att skapa pwm oljuden som ofta uppstår så är man ute efter tystast möjliga fläkt vid ett givet varvtal så får pwm alltid stryk av normal späningstyrning.
Jag tycker att pwm är en styggelse och det är bara för att göra det billigt istället för bra som det existerar, däremot kan alla pwm fläktar styras analogt och då går även de tystare.

Menar du vanlig 3pin på moderkortet eller fläktkontroller?

Vad som är bäst jag vet inte men på mitt kort är ju iaf 4pin avsevärt sämre än PWM kontakten. (Om det inte är något annat som är knas!)

Jag har ett Node 304 så ingen 5,25" plats heller.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweede:

Menar du vanlig 3pin på moderkortet eller fläktkontroller?

Vad som är bäst jag vet inte men på mitt kort är ju iaf 4pin avsevärt sämre än PWM kontakten. (Om det inte är något annat som är knas!)

Jag har ett Node 304 så ingen 5,25" plats heller.

Jag menar de kontakter som inte ger pulserande spänning (av/på) som pwm kontrollers ger, utan kontakten har + - och varvtalsgivare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Problemet blir att den ska skicka samma signal till 3 olika typer av fläktar, men kanske kan bli bra?

Skrivet av mrqaffe:

Jag menar de kontakter som inte ger pulserande spänning (av/på) som pwm kontrollers ger, utan kontakten har + - och varvtalsgivare.

Okej, vilket moderkort erbjuder det för det är ju ändå någon slags 4pin lösning på moderkorten? Nu har jag inte letat efter kort med 3pin så det kanske är vanligt, dom dyra korten verkar ju inte ha det iaf.

Och här kör jag på generaliseringen, dyrare = bättre (mer/bäst funktioner)

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar väl i många fall gå att ändra mellan pwm och spänningsstyrning på moderkorten.
Jag brukar aldrig ansluta fläktar till moderkort utan har kört med fristående helautomatiska kontroller i många år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar väl i många fall gå att ändra mellan pwm och spänningsstyrning på moderkorten.
Jag brukar aldrig ansluta fläktar till moderkort utan har kört med fristående helautomatiska kontroller i många år.

Ska kika på detta!

EDIT
CPU Fan gick att ändra till stöd 3pin, det resulterade dock i sämre kontroll över fläkten och lägsta % höjdes i stil med dom andra kontakterna.

Hade det fungerat bättre med 3pins fläktar?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

När man styr en fläkt med 3-pins kontakt så reglerar man egentligen spänningen för fläkten och beroende på fläktmotorns konstruktion varierar den minsta spänningen som fläkten fortfarande roterar vid. Den annan faktor är vilken switchfrekvens som styrningen använder, i vissa fall kan denna störa fläktmotorn och hindra fläkten från att starta vid ett visst varvtal.

Riktig 4-pinnars PWM låter fläkten själv styra mot ett givet varvtal istället för en duty-cycle mellan 0 och 100, det är därför möjligt för producenten att anpassa kurvan så att 50% verkligen motsvarar 50% av maximalt varvtal. Detta är inte möjligt med 3-pins kontroll.

Men finns det några bra enheter som ger ytterligare 4-pins kontroll kanaler, gärna med någon form av plugin till OS som hämtar temperatur och belastningsdata via USB eller linkande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

När man styr en fläkt med 3-pins kontakt så reglerar man egentligen spänningen för fläkten och beroende på fläktmotorns konstruktion varierar den minsta spänningen som fläkten fortfarande roterar vid. Den annan faktor är vilken switchfrekvens som styrningen använder, i vissa fall kan denna störa fläktmotorn och hindra fläkten från att starta vid ett visst varvtal.

Riktig 4-pinnars PWM låter fläkten själv styra mot ett givet varvtal istället för en duty-cycle mellan 0 och 100, det är därför möjligt för producenten att anpassa kurvan så att 50% verkligen motsvarar 50% av maximalt varvtal. Detta är inte möjligt med 3-pins kontroll.

Men finns det några bra enheter som ger ytterligare 4-pins kontroll kanaler, gärna med någon form av plugin till OS som hämtar temperatur och belastningsdata via USB eller linkande?

Hur är dessa 4pin, icke PWN, konstruerade att fungera då?

En sådan enhet du pratar om hade vart riktigt grymt!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

För min del spelar det ingen större roll om det är 4-pins PWM eller 3-pins spänningsstyrt. Mitt moderkort (Sabertooth 990FX) har 2st PWM för CPU FAN 1/2 och resten är spänningsstyrda 3-pins.

Spänningen regleras någonstans mellan 5-12V för att få fläktarna att gå saktare. Bara att ställa in grovt i BIOS eller finare med ASUS program i Windows, så jag märker ingen skillnad på PWM eller spänningsstyrt när jag ändrar.

Ditt moderkort har samma 4pins kontakter som mitt enligt manualen.

Dold text

Eller är det jag som är förvirrad bara och ni menar att dessa 4pins fungerar exakt likadant som 3 pins?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Eller är det jag som är förvirrad bara och ni menar att dessa 4pins fungerar exakt likadant som 3 pins?

Det stämmer.

CHA_FAN-anslutningarna som har fjärdepinnen märkt med +5V är "fejkade" 4-pin connectors, och levererar konstant +5V där det annars skickas en PWM-signal.
Det hela är rätt märkligt, därför att det gör så att en PWM-fläkt som kopplas in där går på full fart hela tiden (förutsatt att man inte ändrar spänningen på +12V-pinnen) - vilket är precis hur det fungerar även utan den fjärde pinnen!

Är väl helt enkelt ett fult sätt att få moderkortens specs att se lite bättre ut; så här specar Asus det själva:

1 x CPU Fan connector(s) (4 -pin) 4 x Chassis Fan connector(s) (3 x 4 -pin, 1 x 3 -pin) 1 x Optional Fan connector(s) (4 -pin)

De undviker alltså att nämna hur många PWM-kontakter det finns, och låter kunderna anta att alla 4-pin är PWM. Lite fult gjort!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Hur är dessa 4pin, icke PWN, konstruerade att fungera då?

Nej, jag menar att det endast finns 3-pin med och utan styrning på spänning och 4-pin med PWM styrning och förklarar varför spänningsstyrningen för 3-pin är mindre exakt än 4-pinnars.

Skrivet av Sweede:

En sådan enhet du pratar om hade vart riktigt grymt!

Ja, det är nog inte så svårt att fixa med en Arduino eller liknande. Tyvärr måste man programmera egen PWM kod eftersom en aurdino analogWrite() inte hänger med utan har för trög switchfrekvens. Alternativt kan man använda ett externt PWM chip och får då dessutom fler kanaler.

Enligt 4-pin PWM standarden ska alla fläktar klara av att styras till 30% RPM, vad som händer om man understiger 20% är ej definierat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Ditt moderkort har samma 4pins kontakter som mitt enligt manualen.

Eller är det jag som är förvirrad bara och ni menar att dessa 4pins fungerar exakt likadant som 3 pins?

Mitt moderkort är rev.1 så jag har 3-pins på alla utom CPU 1 och 2. Så det styrs med spänning som sagt som varieras mellan troligtvis 5-12V.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

3 pin med analog späningsstyrning är en överlägsen teknik eftersom det inte riskerar att skapa pwm oljuden som ofta uppstår så är man ute efter tystast möjliga fläkt vid ett givet varvtal så får pwm alltid stryk av normal späningstyrning.
Jag tycker att pwm är en styggelse och det är bara för att göra det billigt istället för bra som det existerar, däremot kan alla pwm fläktar styras analogt och då går även de tystare.

Nu nämner du en intressant sak som kanske skulle kunna förklara ett problem jag har med min relativt nybyggd dator (kör PWM för första gången):

Jag hör ett väldigt högfrekvent ljud, nu talar vi väldigt högt upp i frekvensområdet (många kHz) - precis så att jag kan uppfatta det - det är nästan enbart förnimmelsebart men ändå som att det nästan "isar i tänderna". Det låter alltså inte alls som "coil whine", vilket jag hört förr...

Är "pwm oljuden" hög- eller lågfrekvent? (om det är högfrekvent, talar vi upp emot 20kHz?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Mitt moderkort är rev.1 så jag har 3-pins på alla utom CPU 1 och 2. Så det styrs med spänning som sagt som varieras mellan troligtvis 5-12V.

Jaha okej!

Förlåt min okunskap men om 3pin endast verkar mellan 5-12V, så betyder det att en PWM fläkt kommer kunna gå ner på lägre varvtal än en 3pin?

PWM verkar ju ha en del andra nackdelar, men kan köra fläktar i en lägre hastighet än vad 3pin kan?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cybertsen:

Nu nämner du en intressant sak som kanske skulle kunna förklara ett problem jag har med min relativt nybyggd dator (kör PWM för första gången):

Jag hör ett väldigt högfrekvent ljud, nu talar vi väldigt högt upp i frekvensområdet (många kHz) - precis så att jag kan uppfatta det - det är nästan enbart förnimmelsebart men ändå som att det nästan "isar i tänderna". Det låter alltså inte alls som "coil whine", vilket jag hört förr...

Är "pwm oljuden" hög- eller lågfrekvent? (om det är högfrekvent, talar vi upp emot 20kHz?)

Det kan bli ett gnälligt eller tickande ljud men det brukar sällan vara extremt högt i frekvens, men det kanske förekommer, ljuden blir ju av att motorn pulserar och sedan blir det resonanser i bladen som förstärker det.

Skrivet av Sweede:

Jaha okej!

Förlåt min okunskap men om 3pin endast verkar mellan 5-12V, så betyder det att en PWM fläkt kommer kunna gå ner på lägre varvtal än en 3pin?

PWM verkar ju ha en del andra nackdelar, men kan köra fläktar i en lägre hastighet än vad 3pin kan?

Lägsta varvtal beror mer på motorns konstruktion, har man för "starka" magneter i den så kan de oftast inte köras riktigt sakta utan då blir det mer ett ryckande fram o tillbaka i stället för att rotationen startar.
Så här blir det när man försöker köra för sakta, man ser hur magneten drar tillbaka bladet istället för att rotationen orkar starta, men får fläkten hjälp att komma igång så orkar den snurra pga momentet som den roterande massan bidrar med när den väl är igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Nu nämner du en intressant sak som kanske skulle kunna förklara ett problem jag har med min relativt nybyggd dator (kör PWM för första gången):

Jag hör ett väldigt högfrekvent ljud, nu talar vi väldigt högt upp i frekvensområdet (många kHz) - precis så att jag kan uppfatta det - det är nästan enbart förnimmelsebart men ändå som att det nästan "isar i tänderna". Det låter alltså inte alls som "coil whine", vilket jag hört förr...

Är "pwm oljuden" hög- eller lågfrekvent? (om det är högfrekvent, talar vi upp emot 20kHz?)

Skrivet av mrqaffe:

Det kan bli ett gnälligt eller tickande ljud men det brukar sällan vara extremt högt i frekvens, men det kanske förekommer, ljuden blir ju av att motorn pulserar och sedan blir det resonanser i bladen som förstärker det.

Enligt standarden ligger PWM frekvensen på ca 25 kHz (specat mellan 21 - 28 kHz) och det är detta du hör någon resonans av (eftersom du antagligen inte hör 25 kHz ^_^ ). Men en bra fläkt ska inte ge ifrån sig dessa oljud, och hör du något så har fläkten undermålig design även om standarden inte säger något om denna typen av ljud.

Skrivet av mrqaffe:

Lägsta varvtal beror mer på motorns konstruktion, har man för "starka" magneter i den så kan de oftast inte köras riktigt sakta utan då blir det mer ett ryckande fram o tillbaka i stället för att rotationen startar.
Så här blir det när man försöker köra för sakta, man ser hur magneten drar tillbaka bladet istället för att rotationen orkar starta, men får fläkten hjälp att komma igång så orkar den snurra pga momentet som den roterande massan bidrar med när den väl är igång.

Den fläkten du har i din video är ju en 3-pins fläkt och det finns inget som säger att de måste kunna starta vid för låg spänning (5V?). Hade det varit en 4-pinnars PWM fläkt hade den startat vid så lågt som 30% (många modeller ligger lägre ≈ 20%).

Skrivet av mrqaffe:

3 pin med analog späningsstyrning är en överlägsen teknik eftersom det inte riskerar att skapa pwm oljuden som ofta uppstår så är man ute efter tystast möjliga fläkt vid ett givet varvtal så får pwm alltid stryk av normal späningstyrning.
Jag tycker att pwm är en styggelse och det är bara för att göra det billigt istället för bra som det existerar, däremot kan alla pwm fläktar styras analogt och då går även de tystare.

Detta stämmer säkert i teorin, men jag vet inte om ett enda moderkort som använder en analog linjär-regulator för att spänningsstyra 3-pins fläktar. Möjligtvis äldre high-end modeller. Nu är det switch-styrning som gäller för alla pengarna, oftast ren PWM av ingångsspänningen som inte ens har ett lågpassfilter för att jämna ut topparna. Med större risk för oljud än korrekt implementerad 4-pins PWM.

Jag håller inte med dig om att "analog" spänningsstyrning är något att sukta efter. PWM när det är korrekt implementerat är överlägset eftersom det kan styra fläktarna mer exakt och genom ett mycket bredare intervall.

Hela poängen med 4-pins PWM standarden är att fläktar ska kunna rotera saktare och skapa mindre oljud. Eftersom det varierar vid vilken spänning en fläkt startar så abstraherar man bort fläktstyrningen till fläktens egen "kontroller" (ofta bara en transistor, men dyrare fläktar har microkontroller) och presenterar ett "interface" där man signalerar önskad % av maximalt varvtal. Finessen är att man aldrig riskerar en fläkt som stannat för att spänningen råkade vara för låg och samtidigt stabilt kan styra till lägre nivåer än vad spänningsstyrning medger. Fläktens egenskaper spelar alltså ingen roll för moderkortet.