Permalänk
Medlem

Hitta Win 8 nyckeln

Hallojs.
En bekant köpte nyligen en ny Toshiba laptop med Win 8.
Tyvärr är han gammal och inkörd på Win XP, så Win 8 blev lite för nytt och spännande för honom.

Då tänkte jag att jag helt enkelt byter nyckel med honom. Han får min laptops Win 7 Home Premium nyckel och jag tar hans Win 8 nyckel. Efter lite ominstallationer och grejs borde allt bli jättebra.

Problemet är bara att Microsoft har tydligen slutat med klistermärken på undersidan av laptops. Och lägger nyckel i BIOS på något vis. Det krånglar ju till det hela för mig. :/

Så min fråga är nu; kan man på något vis hitta den där nyckeln i BIOS?

Permalänk
Medlem

Med det här programet _tror_ jag du kan få ut nyckeln. Det fungerade iaf fint för mig på w7.
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det strider dock mot licensavtalet, en dator som levereras med Windows har med absolut största sannolik en OEM-licens. Licensen är alltså enbart giltig på den maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Med det här programet _tror_ jag du kan få ut nyckeln. Det fungerade iaf fint för mig på w7.
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Jodå, känner till det programmet.

Men då får man nyckeln från Toshibas förinstallation, och den nyckeln brukar vara annorlunda än den nyckeln som brukade sitta på klisterlappen. Finns aldrig några skivor som passar till de nycklarna.

Permalänk
Medlem

Ett av syftena med att lägga nyckeln för Windows 8 i BIOS/UEFI är troligen att minska piratkopieringen och det är ju vad du vill göra.

Permalänk
Medlem

Kolla under batteriluckan eller batteriet till Laptopen.

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Ett av syftena med att lägga nyckeln för Windows 8 i BIOS/UEFI är troligen att minska piratkopieringen och det är ju vad du vill göra.

Mjaaa...jag har 2 lagligt inköpta licenser. Det enda jag vill göra är att byta plats på dom.
Bill och övriga MS tycker säkert att det är piratkopiering. På samma sätt som de tycker att alla ska köpa ny licens så fort de byter moderkort i sin hemmabyggda dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesman:

Kolla under batteriluckan eller batteriet till Laptopen.

Jepp. Finns inget där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abusor:

Jodå, känner till det programmet.

Men då får man nyckeln från Toshibas förinstallation, och den nyckeln brukar vara annorlunda än den nyckeln som brukade sitta på klisterlappen. Finns aldrig några skivor som passar till de nycklarna.

Isf kan nog ABR fixa det åt dig. Installera med en generic key och återställ sedan den gamla aktiveringen.

EDIT: Eller så läser man sin egen länk och inser att det inte fungerar över w7...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abusor:

Jepp. Finns inget där heller.

Ok. läste precis att Toshiba har det inbakat i BIOS:et så det är nog kört.

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abusor:

Mjaaa...jag har 2 lagligt inköpta licenser. Det enda jag vill göra är att byta plats på dom.
Bill och övriga MS tycker säkert att det är piratkopiering. På samma sätt som de tycker att alla ska köpa ny licens så fort de byter moderkort i sin hemmabyggda dator.

Det beror ju helt på vad man har för licens, köper man en fullicens (retail) går det ju bra att byta moderkort utan problem, men väljer man en licens för några hundra i stället som i en märkesdator får man acceptera nackdelarna med det.

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 har ingen OEM-nyckel på det sättet.

Permalänk
Medlem

snor tråden lite.. har tappat bort lappen där jag skrivit min nyckel. Finns det något sätt att hitta den i datorn?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.