CPU fläkten går ned i varv när jag spelar

Permalänk
Medlem

CPU fläkten går ned i varv när jag spelar

Hejsan, då jag inte är allt för hajj på detta så frågar jag er:

Köpte en AMD FX-6300 6C 3.5GHz Black Edition för några dagar sedan, och hade ett helt nytt MSI 970A-G46 SLI moderkort liggandes som jag nu kör tillsammans med processorn.
Fläktinställningarna står på Auto. Men när jag startar ett spel, tex WoW så går fläkten ned i varv. Borde den inte jobba mer när jag spelar än sitter på skrivbordet/nätet?
Tänkte om jag ska köra på manuella inställningar men det kan också bli jobbigt då jag inte vill att fläkten ska köra på dessa varv i onödan när jag bara surfar osv. När jag spelat i ca 20-30 minuter så dog datorn, kan detta bero på att processorn då blev överhettad?

Något tips på varför fläkten beter sig så här när den är på Auto? Har inte rört datorn något mer då jag inte vill skada någon hårdvara. Borde jag köra på manuella inställningar för CPU fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowet2k:

Hejsan, blablabla

Spela lite till och kolla temperatur! återkom efter det

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWMonitor och låt den gå under ett spelpass. Om tempen är OK så är det nog lugnt. Om tempen blir för hög på processorn eller din GPU så är det dags att börja fundera/felsöka. Omöjligt att säga varför datorn "dog" ännu.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Spela lite till och kolla temperatur! återkom efter det

Skrivet av LucaBoo:

Ladda ner HWMonitor och låt den gå under ett spelpass. Om tempen är OK så är det nog lugnt. Om tempen blir för hög på processorn eller din GPU så är det dags att börja fundera/felsöka. Omöjligt att säga varför datorn "dog" ännu.

Yes, jag kör det o återkommer med resultat!