Återställa datorn till dag 1 skick vid försäljning

Permalänk
Medlem

Återställa datorn till dag 1 skick vid försäljning

Hejsan,

Skulle vilka veta hur jag rensar datorn på allt som har samlats under åren och återställer den till dag 1 skick när den var sprillans ny! Ska sälja datorn nämligen

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jontanS:

Hejsan,

Skulle vilka veta hur jag rensar datorn på allt som har samlats under åren och återställer den till dag 1 skick när den var sprillans ny! Ska sälja datorn nämligen

Tack på förhand!

om du formaterar så blir den som nyskick, är det något du vill spara innan en eventuell formatering? bilder, dokument osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

om du formaterar så blir den som nyskick, är det något du vill spara innan en eventuell formatering? bilder, dokument osv.

Hur formaterar jag den? Haha är en sån nybörjare

Svar ja, men tänkte jag drar över allt sånt på en min bärbara hårddisk

Permalänk

Formatera (om du har väldigt viktig information och är lite "paranoid" kan det vara bra att välja ett mer redigare sätt att rensa hårddisken på information så att man inte kan restaurera den), installera OS + alla nödvändiga drivrutiner till det senaste. Kan även vara bra att rengöra insidan, kanske snygga till kablaget och se till att allt är rent och snyggt. Sedan testköra efter allt detta så att du vet att den fungerar efter säljlandet.

Permalänk
Skrivet av jontanS:

Hur formaterar jag den? Haha är en sån nybörjare

Svar ja, men tänkte jag drar över allt sånt på en min bärbara hårddisk

Sätt in Windows skivan och starta om datorn, du kanske får ett meddelande att hålla in en viss knapp om du vill starta från CD, gör det. Sen följer du instruktionerna om att installera windows och välj formatera när du kommer till det steget när man väljer hårddisk för installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontanS:

Hur formaterar jag den? Haha är en sån nybörjare

Svar ja, men tänkte jag drar över allt sånt på en min bärbara hårddisk

vad är det för dator?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
99:e percentilen

Du bör nog överväga att köra ett program som Eraser om du har möjlighet till det. Om du bara installerar om Windows blir datorn visserligen som ny, men viktiga (läs: privata) data från den gamla installationen kan kanske fortfarande återskapas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är det en märkesdator eller en som du eller en butik har byggt?