Köpa windows 7 ultimate sve (EJ OEM)

Permalänk
Medlem

Köpa windows 7 ultimate sve (EJ OEM)

Tjena.

Min brorsa fyller år och jag tänkte berika honom med en full icke buggande originalversion av windows 7 Ultimate. Men överallt jag letar är det bara OEM versioner. Vill Microsoft inte sälja sitt operativsystem?

Vet ni någonstans det går att få tag på i oöppnat skick?

Lurendrejarturkarna (ursäkta uttrycket) på Blocket ger jag inget för. Jag vill ha kvitto och inget båg från ett företag.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Köpa direkt från MS?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Finns bara 8:an på deras sida så de verkar inte sälja 7:an

Permalänk

Att den ska vara på svenska spelar väll ingen roll, i Ultimate kan man väll växla mellan språken?
Osäker på om Amazon.com skickar hit, men annars http://www.amazon.co.uk/gp/product/B001XCWGII?ie=UTF8&tag=pri... ?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Jag vet att han vill ha svenska men är det som du säger så spelar det ju ingen roll att den inte heter "sve" men bara det blir helt svenskt och inte någon halvmesyr. Någon som har koll på det? Isf är det ett bra förslag. Bra hittat..

Permalänk
Medlem

Nu dömer jag kanske fort och onödigt hårt, men det känns halvseriös. Eller så har de världshistoriens sämsta webdesigner som sitter kvar i någon sorts dreamweaver-standardmall-psykos från 1991...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ente:

Tack för hjälpen. Jag vet att han vill ha svenska men är det som du säger så spelar det ju ingen roll att den inte heter "sve" men bara det blir helt svenskt och inte någon halvmesyr. Någon som har koll på det? Isf är det ett bra förslag. Bra hittat..

Det blir helt på svenska. Jag har testat med en kompis Ultimate och man kan byta fritt mellan språk.

Edit: Varför inte köpa det nyare och bättre Windows 8 Pro btw?

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Kanon.. Då blir det nog Amazon

Permalänk
Hedersmedlem

Varför köpa ett fem år gammalt OS när du har W8.1?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Varför köpa ett fem år gammalt OS när du har W8.1?

Frågan jag ställer mig är varför köra windows över huvud taget?

Han får lätta kväljningar när jag frågar varför han inte kör 8:an så det verkar väl vara totalkass antar jag. Microsoft försök att bli hippa och moderna verkar inte gå hem. Jag är ju iofs beredd att hålla med, det ser för jäkligt ut 8:an..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Edit: Varför inte köpa det nyare och bättre Windows 8 Pro btw?

Freddie

Du skojar hoppas jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ente:

Frågan jag ställer mig är varför köra windows över huvud taget?

Han får lätta kväljningar när jag frågar varför han inte kör 8:an så det verkar väl vara totalkass antar jag. Microsoft försök att bli hippa och moderna verkar inte gå hem. Jag är ju iofs beredd att hålla med, det ser för jäkligt ut 8:an..

Är enligt mig inga som helst fel på 8/8.1. Det är smidigare än Windows 7, det är snabbare än Windows 7 och det är långt ifrån lika hemskt som folk säger att det är.

Många säger att det är skit bara för att de inte vill lära sig nya saker. Om man lägger nån timme på att använda 8:an så märker man att det är smidigare än 7:an är.

Skrivet av kaimor:

Du skojar hoppas jag...

Varför skulle jag?

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja så är det säkert. Jag själv kör inte windows så jag kan inte uttala mig om 8:an's smidighet eller inte. Sen går det säkert att tweeka så att det passar ens eget sätt bättre. Men nu vill han ha 7:an och jag är inte den som försöker sälja på honom 8:an. Dessutom kan han ju med en legit version av 7:an uppgradera till 8:an senare till en lite billigare penning..

Permalänk
Medlem

Det har utgått, det är inget som Amazon säljer utan några handlare på deras plattform som säger sig ha det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FreddieT:

Är enligt mig inga som helst fel på 8/8.1. Det är smidigare än Windows 7, det är snabbare än Windows 7 och det är långt ifrån lika hemskt som folk säger att det är.

Många säger att det är skit bara för att de inte vill lära sig nya saker. Om man lägger nån timme på att använda 8:an så märker man att det är smidigare än 7:an är.

Det är däremot fulare och visuellt sämre sett till fönsterutseendet.

Många föredrar annars Windows 7 av vana eller någon annan anledning. För mig kändes det aldrig bra att sätta mig framför datorn när jag hade Windows 8.1. Jag gick tillbaka till Windows 7 och det kändes genast bra igen.

Men denna tråd handlar inte om vilken version som är bäst, utan om hur man köper Windows 7. TS, jag måste ställa frågan: Behöver din bror verkligen Ultimate? Skulle han klara sig med Home Premium, tror du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

TS, jag måste ställa frågan: Behöver din bror verkligen Ultimate? Skulle han klara sig med Home Premium, tror du?

Nja, jag vet inte riktigt vad man får i ultimate som inte finns i home premium eller tvärt om. Framförallt inbillar jag mig att man slipper mycket dumförklarande föränklings grejer som microsoft tycker är bra för hemanvändaren, samt att man kanske inte riktigt tillåts tweeka som man vill? Men det är ju bara vad jag tror. Brorsan är 30 och har hållit på med datorer som ett stort intresse länge. Has sa, helst Ultimate, och du vet ju hur man är!? Får man inte det man hade köpt själv så kan det lika gärna va!

Vem ville ha Champion-byxor på 90-talet när man önskade sig ADIDAS-byxor?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ente:

Nja, jag vet inte riktigt vad man får i ultimate som inte finns i home premium eller tvärt om. Framförallt inbillar jag mig att man slipper mycket dumförklarande föränklings grejer som microsoft tycker är bra för hemanvändaren,

Home Premium har ingenting som inte Ultimate har, så det är ingen risk.

Citat:

samt att man kanske inte riktigt tillåts tweeka som man vill? Men det är ju bara vad jag tror. Brorsan är 30 och har hållit på med datorer som ett stort intresse länge. Has sa, helst Ultimate, och du vet ju hur man är!? Får man inte det man hade köpt själv så kan det lika gärna va!

Ja, då är nog Ultimate rätt val. Antog att din bror inte var en avancerad användare, baserat på att du ska köpa OS till honom.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, då är nog Ultimate rätt val. Antog att din bror inte var en avancerad användare, baserat på att du ska köpa OS till honom.

Hehe, jag förstår det. Han har haft köpt version av xp och vista men valde av någon anledning att inte köpa sjuan när det begav sig. Men jag vet att han länge har funderat på att köpa en licens men velat ha icke OEM och tyckt det varit lite dyrt osv..

Permalänk
Medlem

Det har utgått, det är som sagt ganska svårt att köpa något som inte säljs. W8.1 finns i full-licens.

http://www.tomshardware.com/news/microsoft-windows-7-retailer...

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle#section_...

Så den enda som beter sig som skällsord är nog du som använder dessa. Antingen letar du reda på begagnat/oanvänt från någon du litar på eller så tar du förslaget om Windows 8.1 seriöst istället för att ha på dig skygglappar och avfärdar det utan grund när det ändå är den enda jämförbara produkten, det finns ingen anledning att ha fördomar mot det. Det är inget att nonchalera. Windows 8-uppgradering finns för övrigt inte subventionerat längre, gick fint att göra från Windows XP/Vista och togs bort med Windows 8.1 helt i hållet. Företag har mycket större möjligheter här, men i handeln är det kört. FPP/Full-version har inte nedgraderingsrättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det har utgått, det är som sagt ganska svårt att köpa något som inte säljs. W8.1 finns i full-licens.

Så den enda som beter sig som skällsord är nog du som använder dessa. Antingen letar du reda på begagnat/oanvänt från någon du litar på eller så tar du förslaget om Windows 8.1 seriöst istället för att ha på dig skygglappar och avfärdar det utan grund när det ändå är den enda jämförbara produkten, det finns ingen anledning att ha fördomar mot det. Det är inget att nonchalera.

Det där är kanske det dummaste jag någonsin läst. Du har ju uppenbarligen missat hela min frågeställning..

Ingenstans i mina inlägg frågar jag efter tips på olika OS eller alternativa OS till det jag specifikt efterfrågar. Jag frågar efter om någon vet vart man kan köpa en full version av Windows 7 Ultimate som inte är OEM, ingenting annat!

Jag har slutat använda windows privat för flera år sedan för att det är ett skit OS. Varje dag på jobbet blir jag påmind om detta.

MEN, om jag startar en tråd där jag vill bli överbevisad Windows 8's förträfflighet så skall jag kalla på dig, jag lovar...

Permalänk
Medlem

Förvånande att Microsoft slutat sälja 7:an när såpass många fortfarande vill ha den.
Borde finnas kvar några exemplar någonstanns.. med tanke på att det går att ändra språk efteråt, så är det väl inga problem att beställa en engelsk heller.

Hittade ett par stycken på Amazon.co.uk men för £280 och £300. Men kostade väl 2500kr eller så förut också.

Microsoft No Longer Selling Windows 7 to Retailers
http://www.tomshardware.com/news/microsoft-windows-7-retailer...

Permalänk
Medlem

Vad är problemet med OEM?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ente:

Det där är kanske det dummaste jag någonsin läst. Du har ju uppenbarligen missat hela min frågeställning..

Ingenstans i mina inlägg frågar jag efter tips på olika OS eller alternativa OS till det jag specifikt efterfrågar. Jag frågar efter om någon vet vart man kan köpa en full version av Windows 7 Ultimate som inte är OEM, ingenting annat!

Jag har slutat använda windows privat för flera år sedan för att det är ett skit OS. Varje dag på jobbet blir jag påmind om detta.

MEN, om jag startar en tråd där jag vill bli överbevisad Windows 8's förträfflighet så skall jag kalla på dig, jag lovar...

Jag säger att det inte säljs två gånger, för att förtydliga det så länkar jag Microsoft den andra gången, samt en artikel som försäkrar att återförsäljare (affärer, deras distributörer) inte längre får in några licenser/boxar. Då blir det helt oväsentligt vad du anser är bäst. Det finns inte att köpa nya FPP/retail-licenser. Butikerna har sålt slut på sina lager. Det finns lite på andrahandsmarknaden, men då måste du navigera bland de som fuskar. Att inte köpa det näst bästa är en ganska orimlig hållning om man vill ha en full-licens och använda den enligt dessa villkor. Då du inte kommer hitta en produkt som inte längre säljs och är slut i lager. Inte hos någon respekterad återförsäljare iaf.

Har själv använt GNU/Linux på olika system sedan 90-talet, går hur fint att använda Microsofts mjukvara för det, idag och i morgon. Det är inte du som ens ska använda operativet. Med update 1 är det inte ens helt omöjligt att använda det utan startmeny-ersättare, vad man tycker om metro är inte så intressant då man knappt behöver använda det. För någon som inte har förutfattade meningar så ska det inte vara några problem. De värsta designmissarna är ändå sånt som de insett är galet och får ändringar på ändringar för att göra lite enklare. För en power-user så går det idag att konfigurera så man kan slippa de värsta momenten man kan hänga upp sig på. Några meriter för att köra det över Windows 7 tänker jag inte ge, de finns få tekniska fall där det är ett måste, men det är enda produkten som går att köpa i full-licens för privatpersoner. Företag kan nedgradera, köpa maskiner som är nedgraderade osv för de har andra licensvillkor på W8.X Pro OEM med Volymlicens. Ingen kommer ärligt kunna rekommendera någon andrahandshandlare när det gäller Windows-licenser eller rekommendera någon som har förpackningar kvar. Du fick dock tips om en svensk återförsäljare som säger sig ha det i lagret, du kan ju alltid kontakta och kolla upp denne, att kolla upp tredjepartsförsäljare från Amazon.co.uk kan vara svårare, men du kan givetvis kontakta dem för bekräftande att det är rätt produkt om priset är bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ander01se:

Vad är problemet med OEM?

Att det är låst till hårdvaran oftast moderkortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Att det är låst till hårdvaran oftast moderkortet.

Med tanke på hur ofta folk byter moderkort (uppgradering) eller att saker faktiskt kan gå sönder (fel flashad bios, överspänning, whattever) så tror jag inte ens Microsoft seriöst bryr sig oavsett vad de skriver i EULAn så länge du kör på en 'Genuine' windows licens.

"Jaha, det var ju synd att blixten slog ner och ditt moderkort pajade, blir bara till att köpa ett nytt + en ny Windows licens då."

Har själv bytt ut (uppgraderat) all hårdvara i lådan 6-7 gånger sammanlagt och de på MS kundtjänst har aldrig ens nämnt något när jag förklarat. Win 7 + 8 har de väl bara varit automatisk kundtjänst som krävt att man slog in någon kontroll kod och sedan fortsätta som vanligt. Senast var väl när jag bytte från Athlon II x250 till det här systemet med Core i7-4770k det om något borde väl ha fått klockor att ringa hos MS iså fall.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ander01se:

Med tanke på hur ofta folk byter moderkort (uppgradering) eller att saker faktiskt kan gå sönder (fel flashad bios, överspänning, whattever) så tror jag inte ens Microsoft seriöst bryr sig oavsett vad de skriver i EULAn så länge du kör på en 'Genuine' windows licens.

"Jaha, det var ju synd att blixten slog ner och ditt moderkort pajade, blir bara till att köpa ett nytt + en ny Windows licens då."

Har själv bytt ut (uppgraderat) all hårdvara i lådan 6-7 gånger sammanlagt och de på MS kundtjänst har aldrig ens nämnt något när jag förklarat. Win 7 + 8 har de väl bara varit automatisk kundtjänst som krävt att man slog in någon kontroll kod och sedan fortsätta som vanligt. Senast var väl när jag bytte från Athlon II x250 till det här systemet med Core i7-4770k det om något borde väl ha fått klockor att ringa hos MS iså fall.

Detta som du nämner är säkert sant men det kan ändå vara på sin plats att varna för att det kan bli kalla handen från MS om du har "otur", att det i praktiken är mindre risk kan ju så vara.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)