Permalänk
Medlem

OC på i7-4770k utan att ändra volt?

Hoj

Hur mycket kan jag öka multipern utan att behöva röra på volten något?
kan CPU:n skadas av att man testar sig fram?

Vill helst slippa pressa mitt nätagg ännu mer ( se signatur )
har känslan att jag ligger på gränsen..

Har kört multipern på 40 i ca 4 Dagar av spelandes
Datorn har inte dött eller något sådant max tempen va på 66c som högst en gång
enligt "HWmonitor"

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk

Mig veterligen kan processorn inte ta skada så länge du lämnar spänningen orörd och endast experimenterar med multipeln. Din nuvarande maxtemperatur på 66 °C lämnar ett visst utrymme för ytterligare överklockning, om du inte är känslig med högre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Mig veterligen kan processorn inte ta skada så länge du lämnar spänningen orörd och endast experimenterar med multipeln. Din nuvarande maxtemperatur på 66 °C lämnar ett visst utrymme för ytterligare överklockning, om du inte är känslig med högre temperaturer.

Tackar för svaret

Men kom just på mig att jag vill nog inte köra högre nu när det verkar stabilt å jag gissar på 4.0Ghz ska va helt ok.
(är inte så sugen på högre temps)
Den har iaf lyckats köra på 4.0GHz i 4dagar av spelandes

Men ska absolut göra något test senare som prime eller sådant

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

Tackar för svaret

Men kom just på mig att jag vill nog inte köra högre nu när det verkar stabilt å jag gissar på 4.0Ghz ska va helt ok.
(är inte så sugen på högre temps)
Den har iaf lyckats köra på 4.0GHz i 4dagar av spelandes

Men ska absolut göra något test senare som prime eller sådant

Har du någon speciell avsikt med din överklockning eller är det mest för skojs skull? Du kan gissningsvis komma ganska många snäpp över 4 GHz. För att då också hålla temperaturerna i schack kan du bland annat se över luftflödet i ditt chassi samt säkerställa att din processorkylare fungerar på bästa möjliga sätt – exempelvis att du har applicerat bra kylpasta och i lagom mängd. Det finns ju knep att tillgå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Har du någon speciell avsikt med din överklockning eller är det mest för skojs skull? Du kan gissningsvis komma ganska många snäpp över 4 GHz. För att då också hålla temperaturerna i schack kan du bland annat se över luftflödet i ditt chassi samt säkerställa att din processorkylare fungerar på bästa möjliga sätt – exempelvis att du har applicerat bra kylpasta och i lagom mängd. Det finns ju knep att tillgå!

Nja inte riktigt tänkte mest att jag har ju en K modell så vill ju kunna få ut lite mer utav det jag köpte

Går inte att ändra så mycket i mitt chassi finns ingen plats för det ^^ har utnyttjat deb så gått det går
även moddat den lite .

Kylpastan så körde jag på riskornet väldigt nöjd med det körde på artic silver 5.

Högre än 4GHz ? utan att höja volten ? är det möjligt ens?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Ett GTX 780 Ti drar väl kring 370W i full load? Låter som väldigt lite utrymme för mer hårdvara/överklockning.

Är ju ett 450 Guld-agg.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

Högre än 4GHz ? utan att höja volten ? är det möjligt ens?

Utan att höja spänningen – tveksamt. Jag menade bara rent generellt, att du borde kunna komma en bra bit över 4 GHz. Men ja, då får du nog börja reglera mer än bara multipeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ett GTX 780 Ti drar väl kring 370W i full load? Låter som väldigt lite utrymme för mer hårdvara/överklockning.

Är ju ett 450 Guld-agg.

Nja tror sweclockers gjorde ett test med 780ti å då kom det upp i 400w i load med ett helt system..
kanske läste fel men ett 780 ti kan det verkligen dra 370w i load ensamt?

Skrivet av Subdubwise:

Utan att höja spänningen – tveksamt. Jag menade bara rent generellt, att du borde kunna komma en bra bit över 4 GHz. Men ja, då får du nog börja reglera mer än bara multipeln.

Tänkte jag också nej då blir det nog att stanna där jag är nu .
men tackar för dina svar ! ^^

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Nja tror sweclockers gjorde ett test med 780ti å då kom det upp i 400w i load med ett helt system..
kanske läste fel men ett 780 ti kan det verkligen dra 370w i load ensamt?

Jag som tröttläste i sängen..

400W i ett helt system. Fortfarande så är det på gränsen om man ska överklocka/pilla volten. Ett agg mår mycket bättre ifall det inte behöver jobba i fullt ös hela tiden.

Edit: 250W drar GTX 780 Ti. Rekommenderas 600W för hela systemet enligt Nvidia själva

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |