Hur hanterar Du din ominstallations-ångest?

Permalänk
Skrivet av Oneone:

hehe en regel som är helt meningslös , speciellt om du nu gjort det flera gånger borde du veta vilken disk du vill använda.

Orsaken till att vissa kopplar ur alla diskar verkar vara att Windows-installationen lägger filer på andra diskar. Om en eller flera av dessa slutar fungera, kan det bli så att Windows krånglar. Om jag uppfattade det rätt.
Det har aldrig hänt mig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

var smart och gjorde en backup på c: när allat var nyinstallerat och uppdaterat.

så nu mer kör jag bara in min backup och på nån timme så är allt jag behöver klart komplett med alla program jag brukar använda.

Klon av C: till en image fil är det bästa. Det man kan få göra är att uppdatera eventuella program som kommit ut i en ny version (om man är version freak )

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Orsaken till att vissa kopplar ur alla diskar verkar vara att Windows-installationen lägger filer på andra diskar. Om en eller flera av dessa slutar fungera, kan det bli så att Windows krånglar. Om jag uppfattade det rätt.
Det har aldrig hänt mig dock.

Hände mig precis fick blåsa windows 8.1 burken för jag flyttade på en 500gb, det lömska härket hadde gömt boot info på den.

...image hadde vatt trevligt å ha ..tror jag ska passa på å göra en nu :x

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Det hörs att du inte har nån erfarenhet alls av att hjälpa andra som ofta aldrig gjort eller vågat göra avancerade saker. Dom jag hjälpte märker vist skillnad.

Jag gör avancerade saker, det betyder inte att jag behöver ominstallera för det.

Citat:

Övriga:
Gör man bara ett allvarligt försök att förbereda sig INNAN så ser man att det inte alls behöver vara lika jobbigt som man först trodde. Spara dom med er backup. Börja med det som går lätt och snabbt. Då har ni det mesta undanstökat och blir uppmuntrad att fortsätta. Ni får åtminstone en lista på det som tar tid och det som går snabbt.

Nej, man ska inte börja med en backup när man ska installera om utan man ska ha en backup redan.

Citat:

Ett bra tillfälle att göra det här är när man uppdaterar sin backup. Åtminstone för de av oss som ens gör backup. Dvs filer på 2 helt olika diskar. Sitter man bara och är rädd och hoppas att man inte behöver backup så blir det bara värre den dagen Windows eller disken går åt skogen. Ni lurar er själva om ni tror att ni alltid kommer att hinna att rädda gratis utan att behöva betala dyrt till nått företag.

Två diskar är inte tillräcklig backup för något man vill behålla utan det krävs backup på annan plats, gärna kombinerat med lokal backup förstås. Jag föredrar att synka mina viktiga filer mot ett par molntjänster så är de alltid uppbackade utan att jag behöver göra nåt. Google sänkte priserna på Drive nyligen så nu får man 100GB för $2 i månaden, det räcker ganska långt för de flesta, men det finns mängder av alternativ och vill man inte använda ett utländskt företag för sådant så finns det egna lösningar som man kan exempelvis köra ihop med några kompisar.

Citat:

Sen är blir det ännu lättare om man har en extra disk att testa att installera på för då har man alltid den gamla kvar om man tröttnar. Se bara till att bara ha 1 disk kopplad tills Windows DVD (USB minnet) installerar klart.

Jo, spegling har vissa fördelar. Frågan är hur ofta det faktiskt sker att man gör en rollback på en Windows-installation, enda gången jag kommer ihåg var på 9x-tiden. Sen är det ju så att om man inte formaterar disken (diskarna) mellan varje ominstallation så ligger det gamla Windows kvar på C: under Windows.old. Jag har installerat Windows några hundratal gånger i alla fall och jag har aldrig behövt gå tillbaka till tidigare versioner, men allt finns ju där om det skulle behövas.

Skrivet av panpo98:

Annars bruka Win DVD/USB minnet lägga/använda något som Windows behöver för att starta.

Finns många trådar i forumet där Windows vägrade starta när andra disken dog, blev korrupt, kraschade, formaterades, kopplades ur osv. Sen så misslyckades jättemånga med att fixa enligt olika förslag som nämndes (felet var kvar) och tvingades installera om allt på rätt sätt.

Jag håller med i viss mån: Vet man inte riktigt vad man håller på med så underlättar det ifall det bara finns en disk i datorn när man ska installera Windows. Gör man rätt från början, formaterar och partitionerar rätt disk på rätt sätt exempelvis (om man nu vill göra det), väljer rätt disk i listan osv., så säger i alla fall min erfarenhet att det inte blir några problem.

Citat:

Edit:
Ungefär som när folk tappar sin externa hårddisk i golvet. Vissa kunde tappa x gånger medan deras kompis fick problem direkt. Känns inte värt risken när det är bevisat på att folk fått problem och man sett det själv innan man var mer noggrann.

Så att installera Windows är som att tappa en hårddisk i golvet? Någonstans måste man vara nöjd med säkerheten liksom, det tar tid att hålla på att koppla in och ur diskar i onödan varje gång man ska ominstallera, och ännu mer så om man gör det regelbundet av någon anledning. Är det inte smartare att då läsa på om hur man gör det på rätt sätt, det tar kanske tio minuter, så blir det mycket lättare framöver? Så slipper man öppna datorn alls.

Permalänk
Medlem

Hantera? Haha.
Drar över alla filer till en av mina tomma 500GB SSD:er.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag har alla dokument och liknande på Onedrive, så jag gör inga backuper innan. Program installerar jag om allt eftersom de behövs, istället för allt på en gång.

Drivrutiner brukar bara vara ett fåtal numera och inte wlan, så det drar jag ner från tillverkarens sida, så får jag de fräschaste.

Nu installerar jag sällan om iofs, däremot är det mer huvudvärk med ungarnas burkar, som blir fulla med allsköns skräp hela tiden. Nästan så jag är sugen på att sätta upp en SCCM hemma och rulla dem en gång i veckan. Lite drygt att dista alla spel och sånt de vill ha in bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Orsaken till att vissa kopplar ur alla diskar verkar vara att Windows-installationen lägger filer på andra diskar. Om en eller flera av dessa slutar fungera, kan det bli så att Windows krånglar. Om jag uppfattade det rätt.
Det har aldrig hänt mig dock.

Det gör den inte, det fungerar så att den skapar bootpartitionerna på den disken man väljer inget annat.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av ZOiDVOiD:

Hände mig precis fick blåsa windows 8.1 burken för jag flyttade på en 500gb, det lömska härket hadde gömt boot info på den.

...image hadde vatt trevligt å ha ..tror jag ska passa på å göra en nu :x

Skrivet av Oneone:

Det gör den inte, det fungerar så att den skapar bootpartitionerna på den disken man väljer inget annat.

Det verkar ju inte så, om man ser till vad som ZOiDVOID skriver.

När det gäller molntjänster för backup, så tycker jag att det verkar riktigt smart. Skulle mitt hus brinna ner när jag är bortrest så spelar det ju ingen roll hur många backuper jag haft hemma. Vad rekommenderar Ni för molntjänst? Jag använder Dropbox lite smått idag. Finns det något som är bättre? Mer prisvärt?

Permalänk
Medlem

Jag kör både OS X och Linux. När jag installerar om har jag gjort ett bash-skript som ställer in allt och tankar div. program. Tar väl 2-3 timmar totalt från formatering till att jag har datorn som jag vill ha den

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt trevligt att planera en kväll med att köra en ominstallation. Ladda med lite cola och godis och ta upp fötterna på databordet, kan inte bli bättre!

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rutger Janåker:

Det verkar ju inte så, om man ser till vad som ZOiDVOID skriver.

Det handlar om hur man installerar osv. och det hade gått att ordna utan att behöva ominstallera också.

Citat:

När det gäller molntjänster för backup, så tycker jag att det verkar riktigt smart. Skulle mitt hus brinna ner när jag är bortrest så spelar det ju ingen roll hur många backuper jag haft hemma. Vad rekommenderar Ni för molntjänst? Jag använder Dropbox lite smått idag. Finns det något som är bättre? Mer prisvärt?

Jo, Dropbox är mycket trevligt. Tyvärr är det inte så prisvärt längre sedan Google Drive sänkte priserna förra veckan, men de lär följa efter. På Drive idag får du 100GB för $2/månad eller $20/år och 1TB för $10/100. 100GB räcker ganska långt om man inte gör fullständiga backuper utan bara de filer som är viktiga, det är exempelvis ingen större poäng i att backa upp steam-spel då de går lika snabbt att ta ner från Steam som från Drive osv.

Permalänk
Medlem

Nej du är inte ensam med att få ångest haha, jag får super-ångest. I och med Windows 7 och SSDs verkar det som om att behöva ominstallera windows inte längre är lika aktuellt. Den ända skillnanden jag märker mot ett fräscht windows jämnfört med mitt snart 3 år gamla är boot-tiden, och den bryr jag mig inte om. Jag är dock lite orolig inför nästa hårdvaru-uppgradering, är rädd att jag blir tvungen då. Men jag kommer absolut försöka få det att funka utan ominstallation då, kommer säkert gräva en hel del i det innan jag accepterar att insteralla om haha

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Jag undrar dock hur lång tid det tar för alla i tråden att installera om Windows, läster man inläggen låter det som att det skulle ta flera timmar , ifrån USB tar det ju typ 5-10mins till en SSD disk.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har ingen ångest men det drar ut på tiden ändå då jag är lite slö haha ;).
Men annars tycker jag att det är skönt med en fräsch installation, man samlar på sig så mycket program som man knappt använder.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Jag tycker det är så sjuuuuukt jobbigt!! Samma sak med telefonen. även om man kör sån säkerhets kopiering så man får tillbaka allt i kalendern och bbilder osv... då ska man ändå installera alla program. Vilket suger.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Har dedikerat en 160GB disk för diverse OS ifall jag vill installera om något av mina OS. Alltså boot from hdd. Väldigt smidigt, i mina windows versioner har jag petat in mina serials, även backup på keys lite över allt
Sen installerar jag vid behov. Spel osv ligger på en separat disk. Går under en timme. Windows uppdateringar gör jag inte av ren princip, och det stjälper mer än hjälper.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Jag undrar dock hur lång tid det tar för alla i tråden att installera om Windows, läster man inläggen låter det som att det skulle ta flera timmar , ifrån USB tar det ju typ 5-10mins till en SSD disk.

Själva ominstallationen går ju rätt fort. Men sedan är det alla småsaker. Installera alla program. Få in samma inställningar i alla program som man hade tidigare. Lägga till alla ftp-adresser med login och lösenord i ftp-programmet.
För min del är det i alla fall alla de detaljerna som tar tid.

Skrivet av snajk:

Det handlar om hur man installerar osv. och det hade gått att ordna utan att behöva ominstallera också.

Jo, Dropbox är mycket trevligt. Tyvärr är det inte så prisvärt längre sedan Google Drive sänkte priserna förra veckan, men de lär följa efter. På Drive idag får du 100GB för $2/månad eller $20/år och 1TB för $10/100. 100GB räcker ganska långt om man inte gör fullständiga backuper utan bara de filer som är viktiga, det är exempelvis ingen större poäng i att backa upp steam-spel då de går lika snabbt att ta ner från Steam som från Drive osv.

Du får gärna förklara vad som gör att Windowsinstallationen lägger filer på en annan hårddisk och hur man kan undvika det utan att koppla ur alla diskar.

Fungerar google drive på samma sätt som Dropbox? Med lika smidig integrering i windows där man kan dela en länk till en fil genom att högerklicka och välja Share dropbox link och liknande.
Har google drive tvåstegsverifikation, som gmail etc?

En bekant sa att det, Google Drive, inte är lika integrerat som Dropbox, samt att det inte gick att välja vilken katalog man vill som sin Drive-folder utan lite pyssel.
Låter ju som att Dropbox är mer användarvänligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rutger Janåker:

Själva ominstallationen går ju rätt fort. Men sedan är det alla småsaker. Installera alla program. Få in samma inställningar i alla program som man hade tidigare. Lägga till alla ftp-adresser med login och lösenord i ftp-programmet.
För min del är det i alla fall alla de detaljerna som tar tid.

Men det är ju detaljerna man sparar undan i exempelvis molnet så att man kan lägga in allt på en gång. Varför hålla på och lägga in alla ftp-servrar i ftp-programmet när du bara kan kopiera in en ini-fil exempelvis.

Citat:

Du får gärna förklara vad som gör att Windowsinstallationen lägger filer på en annan hårddisk och hur man kan undvika det utan att koppla ur alla diskar.

Ja du, se till att ha en primärpartition på (den blivande) C-disken och så att inte den dolda partitionen (Reserverat av systemet) hamnar på någon annan disk. Den enda gången jag har fått problem med den här biten är när jag installerat från en annan hårddisk (typ när jag haft en liten SSD och inget usb-minne stort nog), då har Windows installationen en tendens att lägga viktiga saker även på den disken, men från ett usb-minne eller skiva så har det aldrig uppstått problem för mig oavsett mängden diskar installerade.

Citat:

Fungerar google drive på samma sätt som Dropbox? Med lika smidig integrering i windows där man kan dela en länk till en fil genom att högerklicka och välja Share dropbox link och liknande.

Jo, det fungerar ganska samma. Om du exempelvis laddar upp en videofil och delar den så defaultar Drive till att streama den, men det går att välja att ladda ner den från gränssnittet (alltså där personen du delat den med streamar den). Dropbox fungerar väl lite så när det gäller bilder, men jag tror inte den gör det med video. Dock vet jag inte om det går att högerklicka på en fil i Windows Explorer och dela den (alltså få en länk kopierad) utan du kanske måste gå via webbgränssnittet.

Citat:

Har google drive tvåstegsverifikation, som gmail etc?

Jo, det är ju samma inloggning.

Citat:

En bekant sa att det, Google Drive, inte är lika integrerat som Dropbox, samt att det inte gick att välja vilken katalog man vill som sin Drive-folder utan lite pyssel.
Låter ju som att Dropbox är mer användarvänligt.

Det var ett tag sedan jag hade Drive-klienten installerad så jag är inte helt säker, men vad jag minns så fick man välja plats för synkningskatalogen under installationen. Varken Dropbox eller Drive är ideala på detta område då man inte kan välja att lägga till befintliga mappar utspridda på diskarna, det hade ju varit fint när det gäller backupändamål att exempelvis få med hela AppData-mappen så att den uppdateras automatiskt osv. Det finns andra molntjänster som fixar detta, men jag har inte så bra koll på dem. Ett alternativ är OwnCloud men då får man gå ihop några stycken och dela på utrymmet på varandras diskar (eller ha en server någonstans) då det inte är en molntjänst utan en plattform för att köra egen molnlagring.

Sen beror det förstås på vad man menar med användarvänlighet. Dropbox är mycket smidigt men det har inte lika mycket funktionalitet som Drive när det gäller att visa och redigera dokument exempelvis. Drive är ju, förutom hela lagringsbiten, ett helt Office-paket i molnet med allt vad det innebär. Inte bara redigering av dokument utan också samtidig redigering av flera personer, med chat osv. Båda produkterna är ganska användarvänliga/lättanvända i mina ögon men mer funktioner innebär förstås att gränssnittet inte är lika lättförståeligt.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Men det är ju detaljerna man sparar undan i exempelvis molnet så att man kan lägga in allt på en gång. Varför hålla på och lägga in alla ftp-servrar i ftp-programmet när du bara kan kopiera in en ini-fil exempelvis.

Ja du, se till att ha en primärpartition på (den blivande) C-disken och så att inte den dolda partitionen (Reserverat av systemet) hamnar på någon annan disk. Den enda gången jag har fått problem med den här biten är när jag installerat från en annan hårddisk (typ när jag haft en liten SSD och inget usb-minne stort nog), då har Windows installationen en tendens att lägga viktiga saker även på den disken, men från ett usb-minne eller skiva så har det aldrig uppstått problem för mig oavsett mängden diskar installerade.

Jo, det fungerar ganska samma. Om du exempelvis laddar upp en videofil och delar den så defaultar Drive till att streama den, men det går att välja att ladda ner den från gränssnittet (alltså där personen du delat den med streamar den). Dropbox fungerar väl lite så när det gäller bilder, men jag tror inte den gör det med video. Dock vet jag inte om det går att högerklicka på en fil i Windows Explorer och dela den (alltså få en länk kopierad) utan du kanske måste gå via webbgränssnittet.

Jo, det är ju samma inloggning.

Det var ett tag sedan jag hade Drive-klienten installerad så jag är inte helt säker, men vad jag minns så fick man välja plats för synkningskatalogen under installationen. Varken Dropbox eller Drive är ideala på detta område då man inte kan välja att lägga till befintliga mappar utspridda på diskarna, det hade ju varit fint när det gäller backupändamål att exempelvis få med hela AppData-mappen så att den uppdateras automatiskt osv. Det finns andra molntjänster som fixar detta, men jag har inte så bra koll på dem. Ett alternativ är OwnCloud men då får man gå ihop några stycken och dela på utrymmet på varandras diskar (eller ha en server någonstans) då det inte är en molntjänst utan en plattform för att köra egen molnlagring.

Sen beror det förstås på vad man menar med användarvänlighet. Dropbox är mycket smidigt men det har inte lika mycket funktionalitet som Drive när det gäller att visa och redigera dokument exempelvis. Drive är ju, förutom hela lagringsbiten, ett helt Office-paket i molnet med allt vad det innebär. Inte bara redigering av dokument utan också samtidig redigering av flera personer, med chat osv. Båda produkterna är ganska användarvänliga/lättanvända i mina ögon men mer funktioner innebär förstås att gränssnittet inte är lika lättförståeligt.

Tackar så mycket för all information. Jag får väl testa mig fram lite. Priset på Google Drive är ju så mycket lägre än t ex dropbox som vill ha väldigt mycket mer betalt.

Edit:
Jag slog till och skaffade Google Drive. Priset 16 kr i månaden är knappast något att diskutera. Håller i skrivande stund på att ladda upp lite över 50gb bilder. Känns skönt att även ha en backup på bilder som finns någon annanstans än i hemmet.
Är det någon som vet vad som händer om man, låt säga, har fått ett nytt VISA-kort. Är bortrest några månader och betalningen för molntjänsten helt enkelt inte går igenom. Raderas då allt från ens konto? Det känns ändå som något som rent teoretiskt kan hända. Lätt gjort att glömma bort en betalning på 16 kronor, när pengarna automatiskt dras från ens konto varje månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rutger Janåker:

Tackar så mycket för all information. Jag får väl testa mig fram lite. Priset på Google Drive är ju så mycket lägre än t ex dropbox som vill ha väldigt mycket mer betalt.

Edit:
Jag slog till och skaffade Google Drive. Priset 16 kr i månaden är knappast något att diskutera. Håller i skrivande stund på att ladda upp lite över 50gb bilder. Känns skönt att även ha en backup på bilder som finns någon annanstans än i hemmet.
Är det någon som vet vad som händer om man, låt säga, har fått ett nytt VISA-kort. Är bortrest några månader och betalningen för molntjänsten helt enkelt inte går igenom. Raderas då allt från ens konto? Det känns ändå som något som rent teoretiskt kan hända. Lätt gjort att glömma bort en betalning på 16 kronor, när pengarna automatiskt dras från ens konto varje månad.

Som jag förstår det så ligger filerna kvar och du har access men du kan inte redigera eller dela filerna förrän du betalar igen.

Permalänk
Inaktiv

Jag biter i det sura äpplet och tar tjuren vid hornen. Jag gör en cirka 30 ominstallationer om året och kan nog klassa mig själv som hyper ocd freak.
Jag kan lätt göra en ominstallation om ett program kraschar eller det blir något fel någonstans. Om jag känner att jag inte var riktigt nöjd med hur en installation blev kan jag också ominstallera.

Man är så van vid det nu så det har blivit en vanesak. Håller faktiskt just nu på att ominstallera min speldator, vilket jag också gjorde igår men när jag testade förut vart jag inte riktigt nöjd. Dessutom hade jag uppdaterat några program också som skulle göras backup på.

Permalänk
Medlem

Genom att ha väldigt lite saker på min OS disk. Mina dokument-mappen som egentligen bara är sparfiler ligger på en annan disk som synkas mot en molntjänst. Samma sak med alla faktiska dokument. De är också synkade på en annan disk till en molntjänst. Eftersom att jag har allt på andra diskar så behöver jag i stort sätt bara installera om spel och program och fixa windows updates. Alla bilder, dokument, sparningar och liknande ligger ändå på en annan disk som jag inte formaterar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av snajk:

Som jag förstår det så ligger filerna kvar och du har access men du kan inte redigera eller dela filerna förrän du betalar igen.

Visade sig att du hade helt rätt. Hittade tillslut denna informationen angående Google Drive:

When you cancel your storage plan or when your storage plan expires, your storage limits will be set back to the free levels for each product at the end of your billing cycle. Everything in Google Drive, Google+ Photos, and Gmail will still be accessible, but you won't be able to create or add anything new over the free storage limit.

Permalänk

Tog mig några veckor av planering. Men idag har jag installerat Windows 8.1 och börjar få ordning på allt. Det känns bra, men jag känner mig fortfarande inte hemma i Windows 8.1 trots att jag lagt in Classic Shell. Men det är nog mest en vanesak.

Men det var en sjuk ångest där ett tag. Speciellt under installationen och direkt efter. När man är helt utan alla sina program.

Google Drive var en av de saker som irriterade mig mest. Det gick inte att välja samma map som jag tidigare haft synkroniserad. Utan man var tvungen att välja en tom map, och ladda ner ALLT igen till den mappen trots att jag redan har allt på datorn. Dessutom synkroniserar det väldigt långsamt.

Jag vill tacka alla som skrivit i tråden och kommit med tips och råd! Utan er hade denna ominstallationen aldrig blivit av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZOiDVOiD:

Hände mig precis fick blåsa windows 8.1 burken för jag flyttade på en 500gb, det lömska härket hadde gömt boot info på den.

...image hadde vatt trevligt å ha ..tror jag ska passa på å göra en nu :x

Nästa gång det sker, gör följande:
Boota från Windows medium, välj att reparera med kommandoprompt eller Avancerat -> kommandoprompt (under Win8 tror jag det heter så).
I kommandoprompten skriv Fixboot, tryck enter, skriv Fixmbr, tryck enter.

Starta om nya partitioner för detta är gjorda

Permalänk
Avstängd

Kul när Netflix slutar fungera och enda sättet att få 5.1 ljud på PC är genom deras app. Har luska i råd om hur man lagar Windows store i Windows 8 och hjälper inget är en ominstallation enda utvägen.

Så nu har jag installationsångest. Mest för att luska ut var alla sparfiler till spel finns och DRM resterektioner. Appdata eller user eller mina dokument eller... vilken soppa.

Konstigt att Microsoft efter några år inte klarat av att laga store i MUI.