Uppgradera dator - vad händer med windows 7-licensen?

Permalänk
Medlem

Uppgradera dator - vad händer med windows 7-licensen?

Jag byggde en dator 2010 med windows 7 pro 64 OEM (fast på kvittot står det OEI). Tänkte att uppgradera moderkort/minne/processor samt bara flytta över diskarna som de är utan ominstallation.

Men vad händer egentligen med min licens. Jag har försökt googla men det är något motstridiga uppgifter om vad som kommer att hända. Vissa säger att man kan byta allt utan moderkort och om man gör det måste man aktivera om vilket kan fungera ibland men inte alltid. Men vad händer sen?

Om man nu ponerar att windows tycker att min licens gått ut, kan jag då köpa en ny licens att aktivera med utan att behöva ominstallera?

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk

Om jag kommer ihåg rätt då är din licens låst i motherboardet... Men du kan, om du har lite tur, ringa til microsoft, uppge koden, och sen kanske få låst upp den så att du kan använda den i nya burken

Och ja, du kan installera windows 7 från en vilken som helst DVD/USB/.exe, det enda som är viktigt är koden, om du köper en ny slänger du bara in den koden.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara att aktivera igen, spelar ingen roll vad du bytt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Japp, uppgraderade från I7 920 till I7 4770K med nytt moderkort och minne och inga som helst problem att aktivera via Internet. Behövde inte ringa Microsoft eller ange några koder.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är bara att aktivera igen, spelar ingen roll vad du bytt.

Skrivet av synapz:

Japp, uppgraderade från I7 920 till I7 4770K med nytt moderkort och minne och inga som helst problem att aktivera via Internet. Behövde inte ringa Microsoft eller ange några koder.

Detta kan fungera och ibland inte. Men oavsätt vad det gör så bryter det mot Microsofts användaravtal som du accepterar att följa.

Citat:

Q. Can a PC with an OEM Windows operating system have its motherboard upgraded and keep the same license? What if it was replaced because it was defective?

A. Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer—except the motherboard—and still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created. Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer, and the license of new operating system software is required. If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer's replacement/equivalent, as defined by the manufacturer's warranty.

FAQ

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Detta kan fungera och ibland inte. Men oavsätt vad det gör så bryter det mot Microsofts användaravtal som du accepterar att följa.

FAQ

Det gör jag inte alls, användaravtal av den sorten är inte giltiga i Sverige om de inte ingås innan eller i samband med köp av programvaran. Skulle MS plötsligt neka honom att använda programvaran han köpt skulle han ha rätt att få pengarna tillbaka av butiken där han köpte den. Det är därför de aldrig gör det, åtminstone inte i länder med fungerande konsumentskydd.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Här finns informationen på svenska:
http://download.microsoft.com/download/7/0/F/70F4D5EA-FFE0-48...

"Byta maskinvara
Det är moderkortet som avgör om det behövs en ny Windows-licens eller inte. Om moderkortet
uppgraderas eller byts ut krävs en ny operativsystemlicens för ett identiskt moderkort (såvida inte ett
defekt moderkort har bytts ut)."

Permalänk
Medlem

har alltid funkat för mig iaf (Fått ringa deras automatiska produkt aktivering) men inget annat och då har min nyckel hoppat i mellan båda AMD och INTEl rätt så många gånger!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Stort tack för dessa uttömmande svar! Återstår bara att bestämma vilka komponenter man ska ha dårå...

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirre777:

Tänkte att uppgradera moderkort/minne/processor samt bara flytta över diskarna som de är utan ominstallation.

Du ser ju ut att fått bra svar angående licensen, vad gäller ominstallation så lär du inte slippa ifrån det om du byter moderkort. Det kan gå att få igång windows och manuellt avinstallera gamla drivrutiner för att sedan lägga in de nya. Det är dock sällan det blir riktigt bra då det kan vara struligt att hitta alla gamla drivare som ligger och spökar. Så räkna med en ominstallation så att du har ett välmående system att jobba vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det gör jag inte alls, användaravtal av den sorten är inte giltiga i Sverige om de inte ingås innan eller i samband med köp av programvaran. Skulle MS plötsligt neka honom att använda programvaran han köpt skulle han ha rätt att få pengarna tillbaka av butiken där han köpte den. Det är därför de aldrig gör det, åtminstone inte i länder med fungerande konsumentskydd.

Men det gör man väl när man köper en OEM produkt? Liknande sak är det när man köper Windows dator och man inte vill acceptera deras villkor som kommer upp på första booten. Då har man rätt att returnera datorn och få pengarna tillbaka.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.