30/60/120FPS Vad är spelbart enligt dig? Inställningar och låg FPS eller Vice Versa?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

30/60/120FPS Vad är spelbart enligt dig? Inställningar och låg FPS eller Vice Versa?

Som titeln antyder så undrar jag vad Sweclockers medlemmar verkligen anser.

Vad är enligt dig spelbart?

Låt säga att du har en dator och ska spela ett nytt spel, vilka inställningar är det lägsta du kan gå och/eller vilken FPS nivå har du som krav innan du slutar uppskatta spelet?

Tråden ligger i "shooters" så det är väl främst FPS spel och då PC/Desktop/laptop som det handlar om. Skriv gärna kring andra spel i tråden och vad du anser är spelbart. Konsoller har sällan några alternativ så då kan man ju inte mer än att välja att gilla upplevelsen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Beror ju helt och hållet på spelet. Vissa spel duger ju på lägsta inställningar medans på andra är max ett måste. Samma sak med fps, vissa spel flyter på helt ok i 40 fps medans andra spel är helt katastrof.

Permalänk

mini 60fps

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Allt beror på spel.. Men om man tar COD/CS är det typ High på inställningarna och fps runt 60 minst men brukar låsa fpsen mellan 80 och 120

Men sen om man spelar spel som man "chill spelar" typ som need for speed så kan jag köra runt medel och 60 fps kan gå ner till 30 om jag kör på bärbar dator. =D

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

60 FPS på en 135" projektorduk är fortfarande för lite, objekt som rör sig någotsånär snabbt kan hoppa över en dm på duken...

Permalänk
Medlem

45 är spelbart, 60 är vad jag siktar på

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KeBaBaLf:

Beror ju helt och hållet på spelet. Vissa spel duger ju på lägsta inställningar medans på andra är max ett måste. Samma sak med fps, vissa spel flyter på helt ok i 40 fps medans andra spel är helt katastrof.

Skrivet av Gunner357:

mini 60fps

Skrivet av jakob.ee.:

Allt beror på spel.. Men om man tar COD/CS är det typ High på inställningarna och fps runt 60 minst men brukar låsa fpsen mellan 80 och 120

Men sen om man spelar spel som man "chill spelar" typ som need for speed så kan jag köra runt medel och 60 fps kan gå ner till 30 om jag kör på bärbar dator. =D

Skrivet av Dalton Sleeper:

60 FPS på en 135" projektorduk är fortfarande för lite, objekt som rör sig någotsånär snabbt kan hoppa över en dm på duken...

Skrivet av Cruentusa:

45 är spelbart, 60 är vad jag siktar på

Har lagt till en omröstning medan ni svarade i tråden. Rösta gärna, hoppa alternativen inte är helt åt skogen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

60FPS genomsnittligt! Få dippar.

Eftersom jag tycker det ska se snyggt ut och har ändå bara en 60hz:are... BF3/BF4

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Allt beror på spel.. Men om man tar COD/CS är det typ High på inställningarna och fps runt 60 minst men brukar låsa fpsen mellan 80 och 120

Men sen om man spelar spel som man "chill spelar" typ som need for speed så kan jag köra runt medel och 60 fps kan gå ner till 30 om jag kör på bärbar dator. =D

Varför låser du fps på 80/ 120 fps? Du är vell medveten om att spelet flyter på som bäst om du har lika många fps som hz i skärmen? och har du en 120 hz skärm så bör spelet flyta bättre på 60 fps än 80

Permalänk
99:e percentilen

När jag dippar under 100 fps blir det irriterande, men fortfarande spelbart såklart. 60 fps ... nja, då gör jag hellre något annat. Kör allt på Low i BF3/BF4 för att hålla så hög framerate som möjligt, utom Shadows/Lighting (Medium) och Textures (High). Avsaknaden av MSAA är ledsam, men har tyvärr inte någon monsterdator (7970) så har inget val.

Generellt tycker jag inte att man utan omsvep kan hävda att 60 fps är ospelbart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det inte är "spelbart" vid 30 fps, har ni aldrig kört spel på konsol?
Det är ju definitivt spelbart!

Edit* missade att det var specificerat för "dator", men poängen kvarstår.
Så länge det är minst 30 fps och att det verkligen inte sjunker under det så är det "spelbart" för mig, även om det inte är optimalt.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Beror på vilket spel. Vissa spel fungerar bra även med låg FPS. Men helst 60+. Kan leva med dippar men går de lägre än 30 sänks inställningar direkt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Njure:

Ni som säger att det inte är "spelbart" vid 30 fps, har ni aldrig kört spel på konsol?
Det är ju definitivt spelbart!

Spelbart är lite luddigt egentligen. Ja, jag klarar självklart av att spela på 30 fps men i min mening förtar det från spelupplevelsen. Sen så är det också värt att nämna att 30fps på handkontroll inte alls känns lika "sluggish" som med mus.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Njure:

Ni som säger att det inte är "spelbart" vid 30 fps, har ni aldrig kört spel på konsol?
Det är ju definitivt spelbart!

Edit* missade att det var specificerat för "dator", men poängen kvarstår.
Så länge det är minst 30 fps och att det verkligen inte sjunker under det så är det "spelbart" för mig, även om det inte är optimalt.

Har skrivit en hyfsad bra definition kring vad spelbart är. SweClockers är uppenbarligen ett PC-dominerat forum så jag tänkte verkligen inte på Konsoll/PC problemet. Sedan försvinner ju lite av frågeställningen då just Konsoller extremt sällan har några direkta valmöjligheter mellan upplösning/fps/inställningar som PC har.

Skrivet av Oskalliator:

Spelbart är lite luddigt egentligen. Ja, jag klarar självklart av att spela på 30 fps men i min mening förtar det från spelupplevelsen. Sen så är det också värt att nämna att 30fps på handkontroll inte alls känns lika "sluggish" som med mus.

Instämmer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

30 fps är fullt spelbart, högre är dock att föredra men inget jag oroar mig över

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Har inte testat att spela i 120 FPS och har därför vant mig vid att 60 FPS är fullt tillräckligt. Sänker man upplösningen kan man dock uppnå 75 Hz på skärmen och där märker jag en stor skillnad gentemot 60 FPS. Så vem vet vilken åsikt jag har dagen jag testar att spela i 120 FPS.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag spelar på en Qnix 2560x1440p skärm klockad till 96 Hz så är spelbart för mig någonstans mellan 50-96 fps. För lågt upplever man hack pga låg fps, för högt upplever man stutter för att skärmen inte hänger med.

Valde därför 60 fps med få dips, vilket är optimalt för just mitt spelande.

Men det beror ju mycket på vad man spelar vad som är okej och inte. Spel där det knappt händer något funkar bra i 30 fps. Snabbare spel som BF4 med explosioner hit och dit är minst 60 fps nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Spelar jag shooters så går det liksom inte att att dippa under 60fps. Andra spel brukar jag inte vara så noga med men jag har aldrig brytt mig om att "maxa". Det är viktigare att det är bekvämt att spela än att se några extra skuggor eller ljusfenomen.

Permalänk

Fråga ang. FPS o monitors.

Om jag har en 60Hz monitor, får jag som MAX 60FPS då?
När jag spelar tex. Bf4 kan jag ju ligga på 75FPS men är det 60FPS då? Eller har jag fattat det fel?

Permalänk
Medlem

Beror väldigt mycket på vad man spelar. Om jag skulle spela t.ex Civ går det utmärkt med 30 fps. Ibland är man låst till 60 (Fallout NV just nu i mitt fall), I andra spel, speciellt förstapersonsspel, vill jag gärna upp i 96 eller högre om möjligt, även om dippar ner till 50-60 ibland är acceptabelt

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Detta för mig beror lite på vilket spel man kör.
Jag röstade på "60FPS genomsnittligt! Få dippar." då det är det jag oftast siktar på. Men sedan finns det spel som t.ex. crysis som jag tycker fungerar fint ned till 30fps. Men det är ju självklart att föredra att ha högre FPS än så.
Skulle själv köra på lägsta inställningar för att det ska flyta på bra istället för att köra med höga inställningar och ligga precis runt 30fps.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Fråga ang. FPS o monitors.

Om jag har en 60Hz monitor, får jag som MAX 60FPS då?
När jag spelar tex. Bf4 kan jag ju ligga på 75FPS men är det 60FPS då? Eller har jag fattat det fel?

En skärm speccad till 60 Hz klarar av att uppdatera sig 60 ggr per sekund. Dvs den kan visa maximalt 60 frames per second.

Lirar du utan vsync (som cappar fps till 60) så kommer du se tearing i skärmen för GPUn trycker ut fler bilder än vad skärmen hinner med att visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Spelbart är lite luddigt egentligen. Ja, jag klarar självklart av att spela på 30 fps men i min mening förtar det från spelupplevelsen. Sen så är det också värt att nämna att 30fps på handkontroll inte alls känns lika "sluggish" som med mus.

Där har du iofs en poäng, det är lite skillnad på mus och handkontroll.
Lyckligtvis är de flesta spelen jag kör till PC särskilt lämpade för att köras med en xbox-kontroll (t.ex. assassin's creed-serien, GTA, etc). Att köra med mus i t.ex. AC-spel skulle jag aldrig få för mig.
Men nu var det ju fps på tal, och där kan jag tänka mig att tangentbord och mus är en direkt fördel, så i sådana spel krävs ju lite mer. Är det SP spelar det mindre roll imo, men om det är multiplayer så vill man ju förstås att det ska vara så bra flyt som möjligt.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Var inte Command & conquer 3 låst till 30fps?

Jag röstade "30FPS minst. Grafikinställningar viktigare än FPS" då jag är så van från konsolträsket. Men det beror helt på typ av spel som flera tidigare sagt. Är det FPS (hehu) eller bilspel vill man gärna ha mera flyt, i fallet FPS för att kunna få precision, i fallet racing för att få fartkänsla. Men de flesta andra genrer kan man klara sig ner till 30fps. 60 är ju najs, men frågan var ju vad som var spelbart utan att förta spelglädjen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Eftersom jag kör på en 144Hz skärm så vill jag ha åtminstone stabilt över 144 fps för att kunna utnyttja fördelen med en sådan skärm ordentligt. Skillnaden mellan 60Hz och 144Hz är enorm i snabba spel.
Sedan är det klart att det går att spela med lägre fps om man bara "söndagsspelar" lite utan några prestationskrav, men även då så är en fps lägre än runt 40-60 direkt obehagligt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Över 9000 fps är ett måste i harpan IMO. Vad är detta för tråd egentligen? Det förstår du väl själv att du inte kan dra alla spel över en kam när det gäller fps.
Frågan i tråden kommer få så missvisande svar så tråden borde grävas ned och aldrig tas fram igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Ni som säger att det inte är "spelbart" vid 30 fps, har ni aldrig kört spel på konsol?
Det är ju definitivt spelbart!

Edit* missade att det var specificerat för "dator", men poängen kvarstår.
Så länge det är minst 30 fps och att det verkligen inte sjunker under det så är det "spelbart" för mig, även om det inte är optimalt.

"Spelbart"...

Förutom att man får en lätt huvudvärk och ont i ögonen efter 30-40 minuter. (Körde GTA V på konsol)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Sitter med en 120Hz skärm och kan bara säga som så att "once you go 120fps, you never go back"

Det är en enorm skillnad. 30fps känns som en skymf mot spelupplevelsen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Klarar mig på 30 fps.
Spelade BF3 med ca 14 fps. Gick jävligt bra ändå

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om det mycket är orsakerna bakom FPS-droppen snarare än själva FPS:en som gör ett spel ospelbart.
T.ex. när jag lirade CoD 4 på xbox360 kändes det aldrig nånsin som för låg framerate, men då flöt spelet 100% i övrigt och inga små hackningar eller segheter i övrigt. Ett extremt välflytande spel med lite låg FPS.

När jag spelar BF4 på datorn siktar jag på att dipparna aldrig ska ner under 60FPS. Det innebär att jag springer runt med ungefär 85 i normala förhållanden och när det händer en massa skit på skärmen går det ner mot 60. Då känns det plötsligt som att om alltför mycket händer samtidigt och man går ner ända till 50-ish så blir det totalt jävla ospelbart, det känns så otroligt segt! Men kanske är det inte fps:en i sig utan att spelet faktiskt segar ner i övrigt, som att det är ett litet lagg man känner av och stör sig på, och fps:en droppar i samband med det och det är därför man felaktigt uppfattar just fps-droppen som den obehagliga känslan av seghet.
Jag vet inte om det är så, men det känns rimligt med tanke på att konsol ju faktiskt aldrig är uppe i den frameraten men inte känns segt ändå.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ