Permalänk
Medlem

Överklocka i BIOS. Vart ändra multipel?

Tjena!

Ska överklocka för första gången, och har nu lekt lite med att justera klockfrekvensen. Jag vill även ändra multipeln som jag räknat ut ligger på 15,5 som standard. Men vart i BIOS kan jag ändra den? Har kollat runt överallt nu men går ej att hitta?! Använder mig utav version 1.7 (nyaste) på mitt BIOS. Kan det vara så att den inställningen inte finns på mitt moderkort?

Sedan undrar jag också vad ni i övrigt skulle gissa på att mina komponenter skulle kunna klara och ungefär ligga bäst på. Ligger just nu på 220 mz * 15,5.

Moderkort: ASRock 990fx extreme3
Processor: AMD FX-8120
CPU-kylare: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Följer för övrigt följande guide: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.328249/overklockning---9-ste...

Permalänk
Medlem

Eh...

Vad du verkar ha justerat kallas för "basklocka" och ska absolut INTE röras om du verkligen inte vet vad du gör! Multiplier och spänning är det enda du bör bry dig om om du är ny på överklockning.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Eh...

Vad du verkar ha justerat kallas för "basklocka" och ska absolut INTE röras om du verkligen inte vet vad du gör! Multiplier och spänning är det enda du bör bry dig om om du är ny på överklockning.

Det är väl bara sandy och Ivy bridge där man inte borde röra basklockan då bl.a. pci-bussens klock är knuten till den och den inte gillar att klockas. På övriga plattformar är det väl inte så jättespeciellt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Eh...

Vad du verkar ha justerat kallas för "basklocka" och ska absolut INTE röras om du verkligen inte vet vad du gör! Multiplier och spänning är det enda du bör bry dig om om du är ny på överklockning.

på AMD får du bäst prestanda om man ändrar just Basklockan, då denna ger mer boost än vad endast multi gör, det brukar även gå att klocka denna rätt så bra. Jag kör just nu med 250*16 vilket ger mig 4GHz och då har jag även sänkt min Vcore som låg på 1.337 stock till 1.312.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

på AMD får du bäst prestanda om man ändrar just Basklockan, då denna ger mer boost än vad endast multi gör, det brukar även gå att klocka denna rätt så bra. Jag kör just nu med 250*16 vilket ger mig 4GHz och då har jag även sänkt min Vcore som låg på 1.337 stock till 1.312.

Tror nog att det bästa vore att ändra tillbaka, allt annat känns puckat

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Tror nog att det bästa vore att ändra tillbaka, allt annat känns puckat

Ändra tillbaka? Jag klockar ju hellre med baseclock och får bättre prestanda än med multi. Varför skulle allt annat kännas puckat, jag har själv provat Multi vs Baseclock oc och baseclock ger mig mer prestanda så att ändra tillbaka vore ju isf väldigt puckat!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.