Kan inte boota utan grafikkort

Permalänk

Kan inte boota utan grafikkort

Hej!

När jag byggde ihop en dator med äldre delar så kunde jag inte boota utan grafikkort. Om jag startar datorn utan grafikkort piper det en lång, två korta. Detta har jag kollat upp att det är något med skärmen. Har prövat 2 olika.

"1 long, 2 short Indicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information"

Vad kan det vara för fel? Det är en i3 530 det handlar om.

Tack!

Permalänk
Vila i frid

Första träffen på google sade "Yes, you can boot with no graphics card installed provided the BIOS will allow you to do so (note that many consumer motherboards have a BIOS that prevents this, and they'll just beep sadly at you)."

Berätta vilket moderkort det är du har.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Första träffen på google sade "Yes, you can boot with no graphics card installed provided the BIOS will allow you to do so (note that many consumer motherboards have a BIOS that prevents this, and they'll just beep sadly at you)."

Berätta vilket moderkort det är du har.

msi ms-7634. 1156. Det har en DVI utgång.

Permalänk

Sökte på google efter manual/specs men hittade inget. Har sökt efter detta innan oxå men fick aldrig fram något. Moderkortet är från en Fujitsu dator. Tror att den heter Esprimo P1510.

Permalänk
Vila i frid

Om moderkortet har en DVI-utgång är det förmodligen bara att ställa in i BIOS att den skall använda interna grafiken istället för externa PCI-E. P1510 verkar vara en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

en liten fråga bara. kommer du använda skärmen till datorn sen? i så fall är det väl inget att bry sig om.
om du ska ha datorn som server eller liknande däremot förstår jag att det blir jobbigt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

en liten fråga bara. kommer du använda skärmen till datorn sen? i så fall är det väl inget att bry sig om.
om du ska ha datorn som server eller liknande däremot förstår jag att det blir jobbigt.

Tror du missförstod frågan?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Tror du missförstod frågan?

mycket möjligt. kan du formulera så jag förstår?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

mycket möjligt. kan du formulera så jag förstår?

Han kan inte boota datorn utan grafikkort, du verkade uppfatta det som att han inte kan boota utan skärm?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Han kan inte boota datorn utan grafikkort, du verkade uppfatta det som att han inte kan boota utan skärm?

isåfall tycker jag min föregående fråga verkar vettig, bara man byter ut skärm mot grafikkort.

en liten fråga bara. kommer du använda grafikkortet till datorn sen? i så fall är det väl inget att bry sig om.
om du ska ha datorn som server eller liknande däremot förstår jag att det blir jobbigt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Testa med ett grafikkort om du har möjligheten. Det är troligen så att Moderkortet kommer att vägra starta om du inte har något grafikkort installerat. Det går troligen att köra på det interna (det som är inbyggt i processorn) men det kan vara så att det är avstängt i bios. Så boota med ett annat grafikkort och kolla så att det interna grafikkortet är aktiverat.

Ett alternativ är att återställa BIOS till grundinställningarna. Det gör man oftast genom att koppla ur strömmen (dra ur kabeln helt) och ta ut batteriet i 30 sekunder. Då borde BIOS återställas till standardinställningar och då kan du antagligen boota med den interna grafiken.

Får jag passa på att fråga varför du vill boota den utan grafikkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Om moderkortet har en DVI-utgång är det förmodligen bara att ställa in i BIOS att den skall använda interna grafiken istället för externa PCI-E. P1510 verkar vara en bärbar dator.

Hittade något i BIOS där det stog PCI-E/PCI. Jag ändrade det till PCI/PCI-E. Men det funkade ändå inte.

Skrivet av morxy49:

isåfall tycker jag min föregående fråga verkar vettig, bara man byter ut skärm mot grafikkort.

en liten fråga bara. kommer du använda grafikkortet till datorn sen? i så fall är det väl inget att bry sig om.
om du ska ha datorn som server eller liknande däremot förstår jag att det blir jobbigt.

Det ska bli en server. Så nej, grafikkortet ska inte användas.

Skrivet av Nimrood:

Testa med ett grafikkort om du har möjligheten. Det är troligen så att Moderkortet kommer att vägra starta om du inte har något grafikkort installerat. Det går troligen att köra på det interna (det som är inbyggt i processorn) men det kan vara så att det är avstängt i bios. Så boota med ett annat grafikkort och kolla så att det interna grafikkortet är aktiverat.

Ett alternativ är att återställa BIOS till grundinställningarna. Det gör man oftast genom att koppla ur strömmen (dra ur kabeln helt) och ta ut batteriet i 30 sekunder. Då borde BIOS återställas till standardinställningar och då kan du antagligen boota med den interna grafiken.

Får jag passa på att fråga varför du vill boota den utan grafikkort?

Jag ska kolla igenom BIOS mer noggrant när jag kommer hem från skolan. Tror dock att jag gått igenom allt och det enda jag hittade var det som står längre upp i mitt inlägg. (PCI-E/PCI)

BIOS återställde jag direkt när jag hörde pipen från moderkortet.

Det ska vara en server så grafikkortet ger bara värme och drar ström.

Permalänk
Medlem

Så mycket besvär för att du inte vill att grafikkortet drar ström och genererar värme? Hur mycket tror du att ett grafikkort drar om man inte har en skärm inkopplad? Jag trodde att du inte fick datorn att fungera. Det här är ett seriöst slöseri med tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Så mycket besvär för att du inte vill att grafikkortet drar ström och genererar värme? Hur mycket tror du att ett grafikkort drar om man inte har en skärm inkopplad? Jag trodde att du inte fick datorn att fungera. Det här är ett seriöst slöseri med tid.

Får ju ändå ingen bild när jag kopplar skärmen till moderkortet? Grafikkortets kylflänsar blir väldigt varma även fast man inte använder grafikkortet. Det är även onödig värme som åker rakt upp i processorns kylare.