Crytek ger Cryengine stöd för AMD Mantle

Permalänk
Medlem

ge oss ryse istället på PC

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Är det verkligen sant att kommande DirectX endast kommer till kommande Windows-version, eller är det bara ett rykte som slagit rot?

Och påtal om Mantle. Är R9 280x helt fel köp? Tycker mig läsa om alla olika kort som ska funka ned mantle men aldrig 280x. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Är det verkligen sant att kommande DirectX endast kommer till kommande Windows-version, eller är det bara ett rykte som slagit rot?

Och påtal om Mantle. Är R9 280x helt fel köp? Tycker mig läsa om alla olika kort som ska funka ned mantle men aldrig 280x. =/

Tja, bara kolla på senaste DirectX releasen som essentiellt sett tvingat en att uppgradera till nyare Windows.

Mantle ska fungera på alla GCN baserade kort. Men... det är beta, så några kort som t.ex 280x, sist jag hörde, ska inte fungera ännu. Det kan iofs ha fixats med senaste versionen av drivern.

Dock skulle jag knappast säga att Mantle är värt att gå AMD över. Se det mer som en bonus, typ som PhysX är till nVidia kort. Annars är 280X inget dåligt köp heller

Men som sagt, Mantle finns här nu. Spel och grafikkort med DirectX 12 stöd lär dröja ett bra tag. Och trenden lutar lite mot att det kommer dyka upp en hel del spel med Mantle stöd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast fortfarande, det fick dåliga betyg för spelmakaniken och utförandet, inte för dålig optimering. Som sagt, det fick samma betyg på alla plattformar så det verkar lite konstigt att skylla det låga betyget på OpenGL då. Så Brink verkar vara ett dåligt exempel då det inte fick skit för OpenGL.

Dåligt exempel eller inte så förändrar det inte faktumet att över ett år efter release flöt det riktigt dåligt på ett grafikkort för 4000. Liksom alla OpenGL spel jag testat efter Quake3 i stort sett.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Dåligt exempel eller inte så förändrar det inte faktumet att över ett år efter release flöt det riktigt dåligt på ett grafikkort för 4000. Liksom alla OpenGL spel jag testat efter Quake3 i stort sett.

Fast är det OpenGL som är felet eller inkompetenta utvecklare? Finns ju massa spel med DirectX som är sjukt trasiga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koyaanis:

Varför föredrar folk OpenGL framför Mantle?

Just nu är OpenGL helt öppet medan Mantle är temporärt exklusivt för GCN.

Skrivet av skruvis:

Eller så markerar dom sitt missnöje med microsofts api?

Kan så vara men fortfarande.. Mantle i Cryengine? Me Gusta.

Skrivet av Zotamedu:

Fast kör inte de på en rätt modifierad version av Cryengine?

Tror det var så ja.

Skrivet av Teknocide:

Snart finns det ju inga spel kvar som Orici kan spela..

Ja, stackarn...

Skrivet av virtual void:

OpenGL har redan många av de fördelar som Mantle ger över DX, d.v.s. åtkomst till HW på ett sätt som ger låg "overhead" men utan att exponera så mycket av detaljerna av underliggande HW att det inte kan implementeras på alla idag relevanta GPU-chip.

OpenGL är en öppen standard som inte kontrolleras direkt av någon GPU- eller OS-tillverkare, de sitter däremot med i ARB (med undantag för Microsoft).

Sedan stöds OpenGL alt. OpenGL ES (mobila enheter) på alla relevanta OS, även om Microsoft gjorde ett försök med Win2k/XP att helt döda OpenGL på konsumentvarianterna av Windows (här får man tacka nVidia som satte sig på tvären och såg till att OpenGL stödet stannade kvar).

Mantle är egentligen trevligast för AMD, om det blir populärt så välter man över den komplicerade uppgiften att skriva en drivrutin för GPUn på spelmotortillverkaren. Vet inte riktigt hur fördelningen ser ut på AMDs GPU-del, men nVidia har betydligt många fler personer som jobbar med drivare än som jobbar med att designa själva GPU-chippen. Något som ger en hint hur pass svårt det faktiskt är att skriva en bra drivare för en modern GPU.

Att frågan en sådan fråga är som att säga Beetlejuice tre gånger.. Woops så dyker du bara upp. Keep it coming though. Alltid kul att läsa dina väl utförliga kommentarer.. För man lär sig alltid något nytt.

Skrivet av Orici:

Länge leve Glide!

Ja.. Glide. Var the shiznit när det släpptes men tyvärr hade 3dfx ett par designmissar genom åren som kostade företaget enorma mängder pengar. Deras enorma motsträvighet att implementera en 3D/2D kombo fram tills företaget höll på att gå i KK var ju legendarisk.

Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Det var en friskt fläkt när det kom men antagligen lite för sofistikerat för massan som bara ville skjuta saker. Jag spelade det några månader efter det kom ut så dom kanske fixat de större felen. Free runningen funkade ypperligt bra och var mycket rolig och gav spelandet en helt ny dimension. Klasserna var som vilket annat spel som helst. Designen av spelare och banorna var snygg och futuristisk. Spelet var precis som Battlefield menat som multiplayer, singleplayer uppdragen var mest för träning. IMHO givetvis.

Att spelet hackade fram som en gammal åsna emellanåt trots värstinggrafikkort är en annan sak dock.

Eller så var helt enkelt spelet för dåligt? Har Brink själv *Rabblar latin* och det är rent av skit. Dålig AI, dåliga banor.. Prestandaproblem och framförallt.. Genomtråkigt även i Multiplayer.

Skrivet av lanbonden:

Vet faktiskt inte hur man ska ställa sig till sådana rykten, visst är det nice att få ut mantle till alla aktörer men om M$ ska sköta det så kommer ingenting gå snabbt eller bli som vi hoppas...

Håller med.. Skulle Mantle gå under MS vingar så skulle vi vara tillbaka på ruta ett eller rättare sagt ruta 1.5. Mantle skulle bara bli som DirectX idag där man tvingas uppgradera för att få tillgång till nya DirectX funktioner och dessutom skulle det börja ta fem år mellan directX versionerna igen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Fina nyheter att vakna till!
Synd att titanfall inte stödjer mantle 😳

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemos:

Fina nyheter att vakna till!
Synd att titanfall inte stödjer mantle 😳

Skickades från m.sweclockers.com

Titanfall = Xbox one exklusivt = Microsoft

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Spännande! Då blir det väl att skaffa AMD tills Project Reality 2 släpps.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast är det OpenGL som är felet eller inkompetenta utvecklare? Finns ju massa spel med DirectX som är sjukt trasiga.

För slutanvändaren spelar det ingen som helst roll vems fel det är. Summan av kardemumman är att det funkar skräp.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

För slutanvändaren spelar det ingen som helst roll vems fel det är. Summan av kardemumman är att det funkar skräp.

Ja men du påstod ju att det var OpenGL som var skit och så tog du ett spel som exempel utan att faktiskt visa att det var skit på grund av OpenGL. Vi kan ta ett motexempel. DOTA 2 fungerar fint alltså är OpenGL bra. Guise of the Wolf och Alien, Colonial Maries är skräp alltså är DirectX skräp.

Så igen, var det OpenGL eller inkompetenta utvecklare som låg bakom?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Titanfall = Xbox one exklusivt = Microsoft

(retades med ms & xbone, dels för fps problemen dom har med just titanfall... Och att ms kanske känner lite press just nu!)
hehe 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Tja, bara kolla på senaste DirectX releasen som essentiellt sett tvingat en att uppgradera till nyare Windows.

Mantle ska fungera på alla GCN baserade kort. Men... det är beta, så några kort som t.ex 280x, sist jag hörde, ska inte fungera ännu. Det kan iofs ha fixats med senaste versionen av drivern.

Dock skulle jag knappast säga att Mantle är värt att gå AMD över. Se det mer som en bonus, typ som PhysX är till nVidia kort. Annars är 280X inget dåligt köp heller

Men som sagt, Mantle finns här nu. Spel och grafikkort med DirectX 12 stöd lär dröja ett bra tag. Och trenden lutar lite mot att det kommer dyka upp en hel del spel med Mantle stöd.

Rykten alltså!

Men tack för infon, började fundera på om jag missat nått gällande Mantle.. Att det blev AMD hade inte med Mantle att göra, utan som du sa en bonus.
Känns bara fel när deras "tredje bästa kort" inte klarar av att ordentligt..

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja men du påstod ju att det var OpenGL som var skit och så tog du ett spel som exempel utan att faktiskt visa att det var skit på grund av OpenGL. Vi kan ta ett motexempel. DOTA 2 fungerar fint alltså är OpenGL bra. Guise of the Wolf och Alien, Colonial Maries är skräp alltså är DirectX skräp.

Så igen, var det OpenGL eller inkompetenta utvecklare som låg bakom?

Kallar du seriöst Splash Damage inkompetenta? De företag som gjort de bästa objektivbaserade FPSen i historien?? BTW så kollade jag metacritcic och av där hade spelet 70, högre än nya Thief och Call of Duty, japp riktigt skräpspel. Installerade spelet igår bara för och kolla det igen. Spelet har bättre grafik än Titanfall och är fortfarande otroligt kul tom mot bottar. Testade det även på en burk med ett nvidia 8800 kort som var ett typiskt mellan/low-highend kort på den tiden.. totalt ospelbart, som bäst 7-15 fps på lägsta inställningarna. Där har du största anledningen till varför spelet inte blev mer populärt.

Ska vi ta ett annat exempel, Rage även det OpenGL, fullkomligt ospelbart när det var nytt, buggar prestandaproblem utan ände! Kan det haft något med OpenGL att göra kanske?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Kallar du seriöst Splash Damage inkompetenta? De företag som gjort de bästa objektivbaserade FPSen i historien?? BTW så kollade jag metacritcic och av där hade spelet 70, högre än nya Thief och Call of Duty, japp riktigt skräpspel. Installerade spelet igår bara för och kolla det igen. Spelet har bättre grafik än Titanfall och är fortfarande otroligt kul tom mot bottar. Testade det även på en burk med ett nvidia 8800 kort som var ett typiskt mellan/low-highend kort på den tiden.. totalt ospelbart, som bäst 7-15 fps på lägsta inställningarna. Där har du största anledningen till varför spelet inte blev mer populärt.

Ska vi ta ett annat exempel, Rage även det OpenGL, fullkomligt ospelbart när det var nytt, buggar prestandaproblem utan ände! Kan det haft något med OpenGL att göra kanske?

Det var en fråga och med samma resonemang kan man fråga sig ifall Gearbox, en studio som jobbat med Half Live och som skapade Borderlands är inkompitenta för att Aliens var dåligt. Eller om Id, företaget som mer eller mindre skapade FPS-genren med Wolfenstein, Doom och Quake är inkompetenta. Bra studior kan göra buggiga spel. Beror det på APIet eller finns det andra möjliga mekanismer?

Det var du som kallade det skräp och 70 på metacritic klassas som lågt rätt lågt. Det ska över 90 om det ska klassas som ett bra spel enligt branschen. Om man nu överhuvudtaget ska bry sig om metacritic.

Vi försöker igen, var spelet buggigt på grund av OpenGL eller inte? Har du några belägg för det eller är det en egen åsikt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24