Får man automatiskt bättre kylning om man nymonterar CPU-kylaren efter några år?

Permalänk
Medlem

Får man automatiskt bättre kylning om man nymonterar CPU-kylaren efter några år?

Hej,
När jag byggde systemet i signaturen kretsade CPU-tempen runt 27-35 grader under ett-två år, men sen dess har jag bytt till det nuvarande passiva grafikkortet, satt in 12 Gb RAM till, och 2st HDD till (sammanlagt 4st). Efter att ha kört så i cirka ett år har jag märkt att CPU-tempen nu ligger mellan 40-45. Nu har jag två front inblås, en utblås baktill och en på kylaren - alla med låga varvtal. Skruvar jag upp varvtalen på fläktarna vinner jag kanske två grader.

Tystnaden är viktagare än temperaturen!

Tror ni jag får bättre kylning på CPU:n
1) Om jag monterar bort den / tvättar av / sätter tillbaka den?
2) Om jag köper en lågvarvad 140mm:s fläkt (500-550 RPM) och öppnar i taket på chassit och suger ut varmluft där samt monterar kylaren så att dess fläkt blåser mot hålet i taket och inte mot utblås baktill?
3) Endast om jag kombinerar 1 och 2.

Permalänk
Avstängd

Kylpasta åldras, torkar och blir hård, så det kan absolut hjälpa ifall du ersätter den med nyare. Dock är väl inte 40-45 grader så mycket att oroa sig för. Den mesta delen av temperaturökningen kommer nog av att du har fler varma komponenter i datorn, inte av att kylpastan åldrats.

För att minimera ljud så tror jag inte det är en så bra idé att sätta in en fläkt i toppen, men det beror på hur du har datorn placerad. Hade jag varit dig hade jag försökt att minimera ljudet från baksidan genom att sätta ett material bakom datorn som inte reflekterar ljud så bra, vilket en vägg gör. Kanske en bit filt på en kartongskiva eller så (inte så snyggt förstås, men man kan göra det snyggt om man vill).

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
När jag byggde systemet i signaturen kretsade CPU-tempen runt 27-35 grader under ett-två år, men sen dess har jag bytt till det nuvarande passiva grafikkortet, satt in 12 Gb RAM till, och 2st HDD till (sammanlagt 4st). Efter att ha kört så i cirka ett år har jag märkt att CPU-tempen nu ligger mellan 40-45. Nu har jag två front inblås, en utblås baktill och en på kylaren - alla med låga varvtal. Skruvar jag upp varvtalen på fläktarna vinner jag kanske två grader.

Tystnaden är viktagare än temperaturen!

Tror ni jag får bättre kylning på CPU:n
1) Om jag monterar bort den / tvättar av / sätter tillbaka den?
2) Om jag köper en lågvarvad 140mm:s fläkt (500-550 RPM) och öppnar i taket på chassit och suger ut varmluft där samt monterar kylaren så att dess fläkt blåser mot hålet i taket och inte mot utblås baktill?
3) Endast om jag kombinerar 1 och 2.

http://i.imgur.com/DIP5cAE.jpg

Jag tror att en tvättning av kylflänsarna och byte av kylpasta skulle hjälpa. Om inte så får du ju i alla fall pyssla om din dator och det är ju aldrig tråkigt:-)

Skickades från m.sweclockers.com