Phanteks PH-TC14PE - fläktarna 100% trots PWM-adapter

Permalänk
Medlem

Phanteks PH-TC14PE - fläktarna 100% trots PWM-adapter

Hej!

Igår fick jag hem en Phanteks PH-TC14PE. Installationen gick utan problem, övriga komponenter i signatur.

Jag kopplade de två medföljande fläktarna (3-pins) till y-splittern och y-splittern till PWM-adaptern. Denna kopplades sedan in till 4-pins CPU_FAN på moderkortet. Problemet är att fläktarna går i nästan 100%, runt 1100 rpm. Temperaturerna är bra, runt 24-28 C i idle, så det borde inte vara det som spökar.

I BIOS är det ASUS kallar Q-Fan aktiverat. Vidare har jag installerat ASUS AI Suite II och modulen Fan Xpert. Mjukvaran hittar cpu-fläkten, men i det test som görs så visas att intervallet är runt 1100 rpm, oavsett om den körs på 0% eller på 100%. Efter vad jag kan läsa mig till så kan det här moderkortet inte styra annat än 4-pins PWM-fläktar, men detta borde väl lösas av PWM-adaptern? Med PWM-adaptern är fläktarna specificerade till 700-1200 rpm.

Är det någon som har någraa idéer om vad som kan vara galet? Är det några andra inställningar som måste göras i BIOS, eller är det PWM-adaptern som är kass? Alla förslag tas tacksamt emot, nuvarande fläktljud håller på att driva mig galen!

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

Fick du med medföljande motstånd istället för PWM-styrning ? Ser ut så är http://puu.sh/617H5.jpg (ungefär)

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

En 3pin till 4pin gör den dessvärre inte till PWM, det är bara att du kan koppla den utan att skarva till 3-pinskontakten. Om det är specificerat att den bara kan styra PWM så har du nog problemet där

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Fick du med medföljande motstånd istället för PWM-styrning ? Ser ut så är http://puu.sh/617H5.jpg (ungefär)

Nix, inga motstånd följde med.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av wreckan:

En 3pin till 4pin gör den dessvärre inte till PWM, det är bara att du kan koppla den utan att skarva till 3-pinskontakten. Om det är specificerat att den bara kan styra PWM så har du nog problemet där

Det känns inte som om det är en vanlig 3-pin till 4-pin. Den ser ut såhär: http://www.overclock.net/t/1106307/official-phanteks-ph-tc14p...

Jag har ingen aning om hur den funkar, men tanken är att den ska göra så att 3-pins fläktarna kan styras via PWM från en 4-pins kontakt på moderkortet.

EDIT: Försökte fixa till länken.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

Y splittern som följer med är ett litet pwm styrt motstånd. Har du gått in i bios och ändrat fläktprofil?

När jag körde min ph-tc14 på ett Asus P5E Deluxe moderkort så gick den i princip i max hela tiden, sen när jag bytte till ett modernare moderkort för 1155 plattformen så funkade den alldeles perfa. Rota runt i bios, funkar inte det så kan det vara moderkortet som inte vill leka

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Y splittern som följer med är ett litet pwm styrt motstånd. Har du gått in i bios och ändrat fläktprofil?

När jag körde min ph-tc14 på ett Asus P5E Deluxe moderkort så gick den i princip i max hela tiden, sen när jag bytte till ett modernare moderkort för 1155 plattformen så funkade den alldeles perfa. Rota runt i bios, funkar inte det så kan det vara moderkortet som inte vill leka

Jag har försökt hitta rätt där, men det verkar inte ge någon effekt om jag ändrar till Silent eller Performance under CPU Q-Fan. Jag hittar inte var man annars ska ändra inställningar.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekscha:

Nix, inga motstånd följde med.

Konstigt ser ut som att det ska följa med motstånd

i specifikationerna står det (900rpm med motstånd)

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Konstigt ser ut som att det ska följa med motstånd

i specifikationerna står det (900rpm med motstånd)

Märkligt. Det skulle kunna vara den äldre versionen, som inte kom med PWM-adapter, som kom med motstånd istället

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

Drar upp denna tråden lite.
Är nyare versioner av denna kylare med PWM styrda fläktar eller inte?
Om inte, kan man styra DC fläktar via UEFI på nyare moderkort eller inte?

Köra med motstånd känns så jäkla retro och onödigt. Vill ju att den ska gå upp i maxvarv när det behövs och ner i lägsta varv när den kan. Tycker denna kylare är otroligt snygg, så är sugen på den i ett nytt Skylake bygge.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm