Snabba SSD-hårddiskar från Intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Vem bryr sig om de vanliga användarna? =p Mer än att massan drar ner kostnaden.
Frågan jag är intresserad av är om det till rimligt pris går att använda en SSD som systemdisk. Dvs, finns det inom ett år en disk på minst 60 (eller helst 80) GiB som har betydligt bättre prestanda än konventionella diskar (undantaget) till ett pris under 2000:-. Det måste alltså vara ett bättre och billigare köp än vad Velociraptor är idag.

Enligt min definition har dock SSDn slagit igenom nu
Det gjorde den under sensommaren/hösten 2009.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Avstängd

kent2:

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kent2:

Så, nu har det gått tre år! Detta börjar ju bli en fin tradition!

Hur ser läget ut för SSD-marknaden nu? Tja, inga konceptuella skillnader alls; SSDn är fortfarande främst för systemdisk, men den har inte på långa vägar blivit standard där än. Men den blir vanligare och vanligare. Ännu inte någon tendens till SSD för masslagring.

Så, det jag sagt i över tio år, och i denna tråd i tre år, gäller än: SSD kommer inte ersätta hårddisken som företeelse inom överskådlig tid.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Så, nu har det gått tre år! Detta börjar ju bli en fin tradition!

Hur ser läget ut för SSD-marknaden nu? Tja, inga konceptuella skillnader alls; SSDn är fortfarande främst för systemdisk, men den har inte på långa vägar blivit standard där än. Men den blir vanligare och vanligare. Ännu inte någon tendens till SSD för masslagring.

Så, det jag sagt i över tio år, och i denna tråd i tre år, gäller än: SSD kommer inte ersätta hårddisken som företeelse inom överskådlig tid.

En fin tradition indeed!

....måste erkänna att jag trodde att HDD skulle vara ersatta by now. Ibland har man fel, absolut så denna gång!
...fast litet stolt är jag ändå att jag lyckades reta upp dig så till den milda grad att du måste rubba mitt fejs to the dirt fast 3 år gått!

(Får jag ändra mitt nick nu?)

MÅ!

[EDIT:]...Fast jag måste erkänna att jag bara i veckan tänkte "nu hör väl MBY av sig angående SSD diskarna snart", var väl när jag läste nån SSD artikel på SWEC. -så jag har inte glömt bort det heller! [/EDIT]

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd

Javisst, ändra ditt nick!

Det är inte (bara ) för att "rubba ditt fejs to the dirt" jag drar upp tråden en gång per år, utan därför att det är ett utmärkt sätt att själv komma ihåg hur länge, vad som sagts osv. Förhoppningsvis tar debatten fart igen i samma tråd, vilket ger en fin kontinuitet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Jag har den här tråden på bevakning sen första vadet slogs. Det känns som det var länge sen nu. Kul att det blivit en återkommande grej att alla kommer tillbaka till tråden en gång per år. Det ger en bra överblick över utvecklingen. Det går ju så sakta så det är svårt att se vad som hänt annars.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

Halloj! Dags för den traditionsenliga bumpningen igen! Fyra år har gått! Jag vet inte hur ni andra tycker men jag känner nästan att det hänt ännu mindre i SSD-branschen under senaste året. Men det kanske är ett gott tecken; hypen är dämpad och utvecklingen blir "seriös". Man får fortfarande bara ungefär 0,03 - 0,15 GB SSD-utrymme per krona, jämför med 1-3 GB HDD-utrymme per krona. Och ändå har hårddiskarna blivit rejält mycket dyrare på grund av naturkatastrofer.

SSDn är här för att stanna (flash hotas möjligen av FRAM i framtiden, men inte ännu på ett bra tag) och jag tror att HDDn också är här för att stanna ett långt tag till.

Mina andra förutsägelser har också slagit in: hybriddiskar har börjat dyka upp och MLC vinner över SLC. Alltså: historien fungerar som alltid, nya minnen som faktiskt har genuina fördelar i en men inte alla aspekter leder till en omstöpt minneshierarki och packningstäthet tenderar att vinna över prestanda när det gäller minnen i allmänhet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Värt att notera att tillgången på HDD påverkats negativt av översvämningarna i Thailand och därmed har priserna gått upp. Tillgången och priserna på SSD har inte påverkats på samma sätt, då dessa till stor del tillverkas annorstädes. Trots denna utjämning av spelplanen är SSD alltså inte ens i närheten av att utrota HDD som lösning i persondatorer.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

Precis! Var har vi kent2 i år? Han brukar ju faktiskt dyka upp i tråden och upprätthålla "traditionen"!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Precis! Var har vi kent2 i år? Han brukar ju faktiskt dyka upp i tråden och upprätthålla "traditionen"!

Hej Hopp!

Vad trevligt med vår lilla gettogether igen!

Min personliga reflektion stämmer överens med din. -Vad sakta det går!
Om min ursprungliga tidsplan för skivmediets död var medvetet "optimistisk",
så hade jag nog ändå trott att HDDn gett upp vid det här laget (enligt den definition som vi båda godtog).

Jag har helt enkelt i detta fallet överskattat marknadens drivkrafters möjligheter att forcera tekniken, om bara suget
är tillräckligt stort (Det var nämligen tesen jag byggde mitt påstående på i vårt ursprungliga vad!)
-eller så vill marknaden inte ha SSD!

Kanske är vi bara ett gäng hårdvaruentusiaster som förstår nyttan med det hela fullt ut, och därför blir det inte tillräckligt intressant
att satsa på FOU i tillräcklig utsträckning...

Nu skall jag villigt erkänna att jag inte känner till SSD tillverkningstekniker, alls faktiskt, men jag måste bara tro att när väl tekniken mognat
bör tillverkningskostnaderna kunna kapas rejält för att tillverka en lagringsenhet helt utan mekaniska delar. Brytpunkten där är helt enkelt inte nådd.

Ps. Än har vi väl inte nått "överskådlig tid"...

MÅ! -Kent.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd

Nu firar vi femårsjubileum. Jag har haft lite dålig koll på SSD den senaste tiden så jag kan inte säga exakt vad som hänt, men har inte SSD sjunkit under 5 kr/GB? Ändå verkar HDDn ohotad för oss som vill lagra mycket. SSD är fortfarande lite exklusivt, något som mer high end-datorer kommer med, något som bara används som systemdisk av oss som bygger själva, etc. Utvecklingen har gått långsammare än vad även jag trott. Fortfarande känns det inte självklart att man ska ha iaf _en_ SSD i datorn som systemdisk. Själv har jag under det gångna året köpt noll SSD, men två hårddiskar.

Den tekniska sidan har jag inte följt med under året, men jag har iaf uppsnappat att TLC börjat användas, och att packningstätheten precis enligt min förutsägelse styr utvecklingen mer än snabbheten. Så, det verkar som att SSD har "halkat dit" och måste hävda sig gentemot HDD, vilket är synd eftersom SSDs bevekelsegrund är en annan än HDDs som jag ser det.

Men den utvecklingen har jag redan skrivit om flera gånger, när det gäller lagring verkar storlek vinna över hastighet. Precis som DRAM versus SRAM.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

*Reserverar plats för försvarstal*

Ps. Ändrade till "var" i sign, för att jag inte sett dig på swec på så väldigt lång tid. Men det kan ju också vara för att jag inte läser alla ämnen längre...
Ps2. Hur gör man för att få ett tillägg till nicket. Här har man hängt i 11 år, upphovsrättsman till uttrycket "swec" om sweclockers, samt "tivolidator" om datorer med fönster o led. Inte ett tack!!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kent2:

*Reserverar plats för försvarstal*

Ps. Ändrade till "var" i sign, för att jag inte sett dig på swec på så väldigt lång tid. Men det kan ju också vara för att jag inte läser alla ämnen längre...

Bra där! Men innan du skriver ditt försvarstal så ska jag ge dig något att angripa (alltså försvara en annan position): Jag påstår nu att det jag tidigare sagt är 100% riktigt. Mina två tydligaste påståenden/förutsägelser:
1) HDD kommer ännu leva lång tid framöver. SSD kommer inte överta HDDs roll under överskådlig framtid (däremot kommer SSD att bli en självklarhet som systemdisk och fler bärbara kommer ha SSD i stället för HDD). Detta är påstående kondenseras till:

SSD är en ny minneshierarki.

2) Storlek vinner över snabbhet när det kommer till lagring. Det kommer alltså finnas en relation mellan systemdisk-SSD och prestanda och lagrings-SSD och storlek. Inga SSDer kommer under överskådlig tid vara både lika stora som HDDs och lika snabba som SLC i prisklasser som är jämförbara med HDD. Utvecklingen gäller inte bara SSD utan är bara en repetition av vad som hände när dynamisk RAM ersatte statiskt RAM som primärminne (SRAM är betydligt snabbare och drar betydligt mer ström, så det används som cacheminne i CPU). Detta påstående kondenseras till:

Storlek vinner över prestanda när det kommer till enheter där lagring sker. (Alternativ formulering: Storlek är alltid det mest relevanta prestandamåttet för lagringsenheter.)

Vi skulle kunna kalla det för "MBYs första och andra lagringslag"! [/uppblåst skryt]

Skrivet av kent2:

Ps2. Hur gör man för att få ett tillägg till nicket. Här har man hängt i 11 år, upphovsrättsman till uttrycket "swec" om sweclockers, samt "tivolidator" om datorer med fönster o led. Inte ett tack!!

Du menar titeln? Det är något jag fick av moderatorn Psiocinist (stavning?) för många år sen, sedan jag gång på gång skrivit långa poster i allehanda, vitt spridda, akademiska ämnen. Jag blev (och är) väldigt stolt över titeln och jag tror att jag förtjänar den. Men det får andra bedöma.
Är du säker på att du var först med "swec"? Jag vet inte när jag första gången såg det, men det verkar ju vara en självklar förkortning. "Tivolidator" vet jag inte riktigt vad det är, men jag antar att det är en dator som ska imitera en TiVo? Självklart förtjänar det en titel! Skriv ett PM till någon moderator, tillsammans med några länkar som visar att du var först och att termen är spridd (jag tror jag hört den vid något tillfälle). Men var försiktig! Någon på swec hade titeln "titeltiggare" därför att denne tjatade och bad om titlar. Titlar delas normalt ut till de som utmärkt sig på något sätt, utan att be om en sådan. Som sagt, jag trivs med min titel, men den har ibland orsakat påhopp ("du som är så jävla allmänbildad, fattar du inte att...").

Kul att du hedrar vår tradition och tittar in i tråden! I år höll jag på att glömma, så du får gärna hjälpa till att komma ihåg vår "tradition". Jag tycker det är spännande, eftersom vi har Amaras lag som jag flera gånger refererat till: http://www.pcmag.com/encyclopedia_term/0,2542,t=Amaras+law&i=...
Dvs, vi tenderar att överskatta teknisk (och teknologins betydelse på samhället) utveckling på kort sikt och underskatta den på lång sikt. Precis som min hypotetiska IBM-ingenjör som på 60-talet hade underskattat hur stora våra hårddiskar skulle vara nu, men överskattat vilken teknik de skulle ha. "Hahaha, använder ni fortfarande våra gammalmodiga hårddiskar?" hade han sagt, tillsammans med "wtf! Påstår du att hemdatorer lagrar 10 000 000 megabit med data??? Vad tusan ska ni med det till?".

Nä, nu måste jag återgå till tentaplugg...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Ok, nu är det tre dagar kvar till sexårsjubileum!

Vad har hänt?
Hårddiskar kostar runt 0,35-0,45 öre per GB
SSD kostar runt 4-7 kr per GB
HDD är alltså fortfarande minst en faktor 10 billigare än SSD per GB, något som verkar vara oförändrat de senaste året. SSD-priserna är fortfarande mer spridda (det finns HDDs som sticker ut också, t.ex. raptor) så det är svårt att tala om någon platå. För runt 500-700 kr får man dock en utmärkt start-SSD och för några hundralappar till får man massivt med lagringsutrymme, typ 3 TB.

Än så länge finns det fler aktörer och fler modeller av SSD vad jag kan se (jämförde vanliga 2,5"-SSD med SATA2/3 och vanliga 3,5"-HDD med SATA2/3) vilket möjligtvis kan tyda på än ännu något omogen marknad.

Fortfarande är det HDD som regerar lagringen i hemdatorer, i industrin och i datacentren.

Jag har inte orkat kolla upp tillväxtsiffror, om HDD-marknaden gått upp (eller gått upp lika mycket som SSD-marknaden), men jag håller kvar vid det jag sa för sex år sedan: HDD försvinner inte inom överskådlig tid.
Mina andra förutsägelser har så att säga slagit in: MLC förefaller vara vanligare än SLC, det finns några hybriddiskar men vanligast är nog SSD+HDD i systemen som behöver lagring och snabb uppstart och hursomhaver verkar SSD fungera som en ny minneshierarki, även om den är transparent (på användarnivå [HDD+SSD] eller OS-nivå [hybriddisk]).

Tji fick alltså de som trodde HDDs saga var all!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ok, nu är det tre dagar kvar till sexårsjubileum!

Vad har hänt?

Tji fick alltså de som trodde HDDs saga var all!

Ja, vad skall jag säga. Min ursprungliga bedömning byggde på att ett tekniksprång mer eller mindre
skulle tvingas fram av marknadens efterfrågan. detta tycker jag har hänt med smarttelefoner. tekniken har
rusat och gjorts tillgänglig för alla tack vare den ekvationen.

Jag antar att folk i regel egentligen gives a %&&%&% i om man får vänta någon sekund längre, som det verkar?!?!
Då är det viktigare att hala fram en vuxentamaguchi i krogkön eller på skolgården.

Jag är uppriktigt förvånad att det inte har hänt mer. Om man tittar krasst på det hela borde det egentligen vara billigare att
stämpla fram en kiselbricka (eller vad det nu är för något) än att tillverka all teknik som en mekanisk HDD innehåller. Vi har inte nått framtiden än.

I detta läge är det dock inte mer att göra än att än en gång buga sig och gratulera till segern i år igen!

MÅ!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kent2:

Ja, vad skall jag säga. Min ursprungliga bedömning byggde på att ett tekniksprång mer eller mindre
skulle tvingas fram av marknadens efterfrågan. detta tycker jag har hänt med smarttelefoner. tekniken har
rusat och gjorts tillgänglig för alla tack vare den ekvationen.

Så sker också i stor utsträckning, marknaden påverkar utveckling. Men två saker är viktiga här:
1) Inte allting är möjligt, utvecklingen kan inte dras åt vilka håll som helst med marknadskrafter. Tekniska och fysikaliska begränsningar råder alltjämt.
2) Marknaden har historiskt alltid prioriterat mycket minne framför snabbt minne. Det var utifrån kunskaper om teknikhistoria, specifikt datorhistoria, som jag drog mina slutsatser. Och det har ju visat sig vara riktigt.

SRAM är mycket snabbare än DRAM, men ändå blev DRAM det som RAM idag består av. Det beror på två saker: dels var hastigheten tidigare inget problem, på 70-talet och en bit in på 80-talet var CPU långsammare än även DRAM och dels beror det på att DRAM var betydligt billigare per bit _och_ det var enklare att bygga större minnen. Hålremsor och hålkort överlevde väldigt länge, trots att det fanns bättre tekniker helt enkelt därför att dessa var så billiga och lätta att improvisera.

Hade hastighet varit prioritet tror jag att hårddiskarna idag hade varit mindre och snabbare, typ raptor hade varit som långsamma standarddiskar.

Idag ser vi det också på två sätt: Dels så överlever HDD tros att SSD är snabbare, dels så går SSD mot fler lager i stället för SLC som ju är snabbare. Så även mellan HDD och SSD och inom SSD-fältet så håller regeln: storlek vinner över hastighet.

Trumminnet (föregångare till hårddisken) var på sin tid väldigt mycket långsammare än det s.k. williamsminnet (ett slags random-accessminne byggt av en CRT-skärm), trots detta användes trumminnet mer på grund av sin storlek medan williamsminnet oftast fick agera CPU-register (precis som CPU-register idag är av samma teknik som SRAM och inte DRAM).

Hårddisken fyller 60 år om två år. Att en datorteknologi kan överleva så våldsamt länge beror på anpassningsförmåga och utvecklingspotential. Magnetiska domäner som fysiskt fenomen är helt enkelt sällsamt lyckat som lagring. Vi kan se det som en konsekvens av hur naturen fungerar, helt enkelt.

Skrivet av kent2:

Jag antar att folk i regel egentligen gives a %&&%&% i om man får vänta någon sekund längre, som det verkar?!?!
Då är det viktigare att hala fram en vuxentamaguchi i krogkön eller på skolgården.

Ja, så är det nog. Väntetiderna med HDD är ju acceptabla och det räcker! Det är därför som det finns en gräns över att "stort slår alltid snabbt". Något som är potentiellt ännu större och billigare är magnetband, men här orkar vi helt enkelt inte vänta. Magnetband används fortfarande, men då som arkivering och backup, dvs tertiärminne.

Boot-tiden är också sällan avgörande och att program och liknande tar tid att starta beror ofta på initialiseringsprocesser som bara i liten utsträckning snabbas upp av snabbare lagring.

Skrivet av kent2:

Jag är uppriktigt förvånad att det inte har hänt mer. Om man tittar krasst på det hela borde det egentligen vara billigare att stämpla fram en kiselbricka (eller vad det nu är för något) än att tillverka all teknik som en mekanisk HDD innehåller. Vi har inte nått framtiden än.

Problemet är tätheten och yielden, alltså hur smått man kan göra sakerna och hur felfritt det blir. Om man förstår tillverkningsprocesserna så framstår det inte som så konstigt att SSD är dyrare per bit än HDD, trots att HDD framstår som mer komplex med sina rörliga delar. Poängen är att kiselbrickor inte "stämplas" utan processen är väldigt komplicerad med avancerade anläggningar, avancerad optik och extrema krav på renhet i material. Medan "rörliga armar" har mänskligheten kunnat framställa i tusentals år och elektromekanik/mekatronik är över hundra år gammalt. Hur vi bygger motorer och aktuatorer med återkoppling har vi vetat väldigt länge och det är en billig och effektiv teknik trots att den framstår som "komplex". Därför blir det också billigt. Det är sällan vi behöver utveckla något fundamentalt nytt när det kommer till HDD, det handlar bara om att förfina och förfina. Varje ny linjebredd på ett kiselchip kräver däremot miljardinvesteringar och mycket trial-and-error.

Utvecklingen av SSD är alltså tvingad till att gå i "trappsteg" där man på förhand inte vet om nästa trappsteg kommer fungera, medan hårddiskens trappsteg (perpendikulär lagring, HAMR, etc) är mer sällsynta och den mesta av kapacitetsökningen kommer från att man hela tiden "mjukt" förfinar redan tillgänglig teknik.

Skrivet av kent2:

I detta läge är det dock inte mer att göra än att än en gång buga sig och gratulera till segern i år igen!

MÅ!

Tackar, tackar. Vi får se hur länge det håller. Jag tror att vi fortfarande år 2020 kommer att kunna köpa HDD i vanliga datorbutiker, men jag vågar inte säga att de fortfarande står för en majoritet av lagringsenheter sålda. Däremot tror jag att de fortfarande står för en majoritet av antalet bytes som säljs.

Frågan är, kommer SSD hinna bli 60-70 år innan de försvinner på grund av en ny teknik? Väldigt svårt att säga. Två faktorer att ta hänsyn till:
1) Få enskilda datorteknologier som HDD blir så gamla som HDD är, runt 60 år.
2) Dock, fundamentala teknikskiften blir ovanligare och ovanligare därför att vi helt enkelt vet såpass mycket att vi utvecklar de tekniker som har fysikalisk potential. Därför har nyare tekniker som faktiskt etableras potential att bli väldigt långlivade.
Jämför med t.ex. flygplan. Både civila och militära. I 1900-talets första hälft såg vi ständiga omdaningar i den grundläggande morfologin, biplan, monoplan, fasta vingar, rörliga vingar, raka vingar, framåtsvepta vingar, bakåtsvepta vingar, canarder, deltavinge, etc, etc. Sedan introduktionen av styrdatorer och sedan areodynamiken mognat som vetenskap har vi betydligt mindre variationer och allting utgår från en eller ett fåtal teman. Trafikflygplan ser i princip likadana ut nu som från 1960-talet. Jaktplan har fått en typisk form, osv.

Datorn är såpass mogen att vissa fundamentala koncept aldrig mer kommer att ändras och vissa teknologier är så knutna till koncepten att de heller inte varierar så mycket. Så det är faktiskt svårt att säga om SSD (eller t.o.m. HDD) någonsin kommer försvinna om vi inte börjar utnyttja verkligt exotiska fenomen. DNA-lagring skulle kanske vara något (fast ingenting säger att vi måste använda just DNA, vi kan lika gärna använda andra strukturer som kan basparas, t.ex. PNA).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Avstängd

Kort och koncis artikel faktiskt! Något som förvånade mig var att optiska minnen var med i undersökningen och att de minskar långsammare än vad jag kunde föreställa mig. Säljs det fortfarande mer än hälften så många optiska enheter (ODD) som HDD och mer än dubbelt så många som SSD?

Mycket legacy där, verkar det som. Här skulle man ju verkligen önska att utvecklingen gick fortare och att flash-donglar tar över från optiska skrivor, minnet vars enda fördel var den historiska storleken (CD-skivor lagrade ju 650 MB på den tiden hårddiskar bara var mellan 40-120 MB, datorerna hade 1-4 MB RAM och program kom på disketter), en fördel som ju inte finns länge. Inte ens BluRay lagrar ju några imponerande mängder precis.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Missade visst sjuårsjubileet av tråden! Men blev påmind av nyheten: http://www.sweclockers.com/nyhet/20735-ssd-enheter-spas-na-sa...

Vad har hänt sedan sist då? Ärligt talat vet jag inte riktigt. SSD har mognat tillräckligt för att de ska vara ointressanta på många sätt (ett bra tecken, inte dåligt), vilket märks här på Swec genom att nyheterna om SSD inte duggar lika tätt som förr. Jag har inte köpt några masslagringsmedia på ett par år nu, så jag har inte kollat priser och prestanda, men en snabb kik på olika webbutiker ger vid handen att SSD utvecklats i någotsånär förväntad takt. Lite billigare, lite större än sist.

Vad ska man då tro om nyheten, att SSD och HDD hamnar i prisparitet år redan 2016? Tja, det som historien inte förtäljer (har inte följt referenserna dock) är i vilken priskategori eller storlekskategori man avser. Alla kategorier? Tveksamt? Någon specifik? Tja, men då har det ju faktiskt redan hänt, sedan långt tillbaka. Små SSD/flashminnen är naturligtvis billigare än samma storlek i HDD. Ja, HDDs i små storlekar görs väl inte ens. Eftersom det är en fix kostnad att montera motor, plattor, läsarmar, o.dyl, lönar sig ju bara HDD om de kan säljas för säg 500 kr och uppåt. Detta medför ju att mycket små enheter, säg 64 GB och därunder, är helt övertagna av flashminnen/SSD av något slag (inte för inte som IBM Microdrive var bland de första HDD-typerna som försvann). I andra ändan, säg väldigt stora enheter om 8 TB och däröver, tror jag SSD fortfarande kommer ligga efter i fråga om pris jämfört med HDD under 2016. Däremot, det kommer att komma våldsamt stora SSD-enheter, men dessa kommer vara dyra. Poängen med dessa är att de pressar priserna i de lägre segmenten. Dvs, utveckling fortskrider som den alltid har gjort, för i princip alla komponenter.

Alla enheter, oavsett om det är lagring eller annan prestanda (CPU, GPU, etc) beskriver ju en uppochnervänd badkarskurva när det kommer till pris/prestanda. Mest för pengarna får man i princip alltid i mitten av segmentet, förskjutet åt dyrare (jag har för mig någon tumregel om 70% av maxprestandan för 30-50% av maxpriset).

Så, jag har svårt att se att detta, även framdeles med 2016 i åtanke, beskriver något annat än konventionell utveckling. Däremot, det som *kan* hända, är att den där lägre gränsen för när SSD och HDD är i prisparitet överskrider en psykologisk gräns där gemene man såväl som entusiasten börjar behöva ta ställning till om deras nästa enhet för massiv lagring (inom en hushållsbudget) ska vara en SSD eller HDD. Om det senare finns lyx-SSD eller lyx-HDD för tiotusentals kronor och där HDD fortfarande är billigast per GB, är ju inte så intressant längre.

Jag orkar inte extrapolera något nu, eftersom jag inte har koll på siffrorna. Men det ska bli spännande att interpolera siffrorna i efterhand, när 2016 passerats för att se om vi kan se ett "hack" i utvecklingen och av vilket slag (psykologisk chimär vs något tekniskt har skett).

Ok, någon förutsägelse måste jag göra! Hur länge till kommer HDD finnas i handeln och ha ett solklart användningsområde? Förut har jag gissat bortom 2020. Jag gissar fortfarande bortom 2020, men det börjar bli så nära i tid nu, att den gissningen inte är så sofistikerad. Kommer man kunna köpa nytillverkade HDD 2030? Ja, gissar jag. De kanske dock inte är något för alla då, men i specialtillämpningar. I en vanlig datorbutik? Hmm. Pass på den för tillfället.

Edit: Glömde citera någon. För att @kent2 lättare ska hitta tillbaka till tråden:

Skrivet av kent2:

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."