Permalänk
Avstängd

Min dator varvar för mycket!

Sedan jag installerade mitt nya nätaggregat låter min dator som ett flygplan. Jag försöker lokalisera varifrån ljudet kommer ifrån och det låter lite som nätaggregatet, men jag vet inte. Hur gör jag för att veta exakt och för att sänka varvtalet på det som varvar?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Stoppa fläktarna och släpp dem en efter en till du hittar var ifrån ljudet kommer, lösningen beror på vilken fläkt det är som låter.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Koppla ur agget och 'tjuvkoppla' det, då hör du bara agget

Permalänk
Medlem

Tjuvkoppla menar han grön till svart på kontakten =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Stoppa fläktarna och släpp dem en efter en till du hittar var ifrån ljudet kommer, lösningen beror på vilken fläkt det är som låter.

Skrivet av tompanhuhu:

Koppla ur agget och 'tjuvkoppla' det, då hör du bara agget

Skrivet av enRödjävel:

Tjuvkoppla menar han grön till svart på kontakten =D

http://www.corsair.com/media/cms/Blog/Testing_your_AX_Series_...

Verkar som nätaggregatet går på fullvarv nästan hela tiden, stängde av alla andra fläktar förutom cpu och gpu och jag är nästan helt säker på att det är bara nätaggregatet som beter sig konstigt. Det har låtit ganska mycket i spel sedan jag installerade det från att tidigare haft ett 500W. Men eftersom det var i spel hörde jag inte riktigt ljudet från den när jag samtidigt hade hörlurar på mig. Men nu tycker jag det har börjat varva efter jag stänger av spelet också, så nu stör det mig helt enkelt.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Verkar som nätaggregatet går på fullvarv nästan hela tiden, stängde av alla andra fläktar förutom cpu och gpu och jag är nästan helt säker på att det är bara nätaggregatet som beter sig konstigt. Det har låtit ganska mycket i spel sedan jag installerade det från att tidigare haft ett 500W. Men eftersom det var i spel hörde jag inte riktigt ljudet från den när jag samtidigt hade hörlurar på mig. Men nu tycker jag det har börjat varva efter jag stänger av spelet också, så nu stör det mig helt enkelt.

kanske är dags att avslöja vad du har för nätagg?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

hos mig har det efter flytt blivit HDDs som skramlar så hela Chassit märkbart vibbrerar xD, OnT är det en PSU du kan byta med ångerrätten? lr kanske RMA? själv så vann jag mitt OCZ ZT 750W och det lätt som värsta flygplanet, så jag bytte Fläkt till en tystare åh voila inget jättplan längre plus att min nya fläkt krävde lite mera kräm så när det bara brummar på i idle så går knappt fläkten runt haha

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kanske är dags att avslöja vad du har för nätagg?

Enligt signaturen är det ju ett CX750M i alla fall, och då har mysteriet lösts. Dags för TS att investera i kvalitétsprylar till sin, i övrigt, monsterdator.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Enligt signaturen är det ju ett CX750M i alla fall, och då har mysteriet lösts. Dags för TS att investera i kvalitétsprylar till sin, i övrigt, monsterdator.

låter som en vettig idé

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Verkar som nätaggregatet går på fullvarv nästan hela tiden, stängde av alla andra fläktar förutom cpu och gpu och jag är nästan helt säker på att det är bara nätaggregatet som beter sig konstigt. Det har låtit ganska mycket i spel sedan jag installerade det från att tidigare haft ett 500W. Men eftersom det var i spel hörde jag inte riktigt ljudet från den när jag samtidigt hade hörlurar på mig. Men nu tycker jag det har börjat varva efter jag stänger av spelet också, så nu stör det mig helt enkelt.

Hmm.. bara jag som får känslan av att 500W nätagg inte är tillräckligt för ett så pass krävande GPU?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rydisen:

Enligt signaturen är det ju ett CX750M i alla fall, och då har mysteriet lösts. Dags för TS att investera i kvalitétsprylar till sin, i övrigt, monsterdator.

CXM serien är ju dock helt okej för vad man ger för dem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hmm.. bara jag som får känslan av att 500W nätagg inte är tillräckligt för ett så pass krävande GPU?

om vi som spekulerat kommit fram till rätt svar så har ju TS ett 750W agg. tycker dock att en konfirmation från TS kan vara på sin tid.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hmm.. bara jag som får känslan av att 500W nätagg inte är tillräckligt för ett så pass krävande GPU?

Fel, 500w räcker och blir över, men sedan sa TS att han hade gårr ifrån ett 500w, förmodligen till ett större.. TS?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

CXM serien är ju dock helt okej för vad man ger för dem.

Absolut, för en budgetdator.
Men för en dator med 780 Ti och 4770k borde man lägga lite mer på nätagget. Speciellt eftersom TS uppenbarligen bryr sig om ljudnivån också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devhdc:

Fel, 500w räcker och blir över, men sedan sa TS att han hade gårr ifrån ett 500w, förmodligen till ett större.. TS?

Skrivet av Rydisen:

Absolut, för en budgetdator.
Men för en dator med 780 Ti och 4770k borde man lägga lite mer på nätagget. Speciellt eftersom TS uppenbarligen bryr sig om ljudnivån också.

Skrivet av morxy49:

om vi som spekulerat kommit fram till rätt svar så har ju TS ett 750W agg. tycker dock att en konfirmation från TS kan vara på sin tid.

Skrivet av griid_83:

Hmm.. bara jag som får känslan av att 500W nätagg inte är tillräckligt för ett så pass krävande GPU?

Skrivet av DavidtheDoom:

CXM serien är ju dock helt okej för vad man ger för dem.

Min signatur ljuger inte utan det är ett CX 750M jag har! Jag hade innan CX 500M och anledningen att jag köpte den billigare varianten CX före kanske AX var att jag själv inte såg skillnaden i att ha ett 80+ platinum och ett 80+ bronze. Det jag tvekade mest på att det var semi-modulärt, men jag valde det i första hand för att det passade i mitt färgtema, grönt som "GTX GEFORCE" texten på grafikkortet. Priset hade inte så mycket med det att göra. Jag läste och jag skrev till och med någon tråd och frågade om skillnaden, som jag förstod var skillnaden att ett platinum jobbar mindre för att leverera sin watt och jag tycker det då är full logiskt att om man har mer watt en vad man behöver så jobbar inte aggregatet mycket för att leverera det man behöver heller. Alltså ett system drar 500W, jag har ett platinum agg på 550W = ett system drar 500W, jag har ett bronze agg på 750W. Som nu, mitt system drar kanske 400w ungefär, om jag har 750w jobbar ju inte aggregatet fullt för att prestera 400 w? Eftersom inte kunde förklara skillnaden så köpte jag ett CX 750M.

Men nu handlade det ju om ljudnivån, inte om det var ett passande agg för mitt system...

Skrivet av enRödjävel:

hos mig har det efter flytt blivit HDDs som skramlar så hela Chassit märkbart vibbrerar xD, OnT är det en PSU du kan byta med ångerrätten? lr kanske RMA? själv så vann jag mitt OCZ ZT 750W och det lätt som värsta flygplanet, så jag bytte Fläkt till en tystare åh voila inget jättplan längre plus att min nya fläkt krävde lite mera kräm så när det bara brummar på i idle så går knappt fläkten runt haha

Jag har funderat p åatt helt enkelt byta fläkten, såg hur man gjorde på Youtube också, men har inge sådana verktyg att lappa ihop sladdar på ett säkert sätt. Kan man tejpa?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Tänk lite innan du går hax-troll i burken och ska tejpa ihop kablar etc. Om ditt nätagg skulle lämna in pga att fläkten inte kyler tillräckligt bra eller liknande så kan du förlora ditt grafikkort och/eller processor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bagfalls:

Tänk lite innan du går hax-troll i burken och ska tejpa ihop kablar etc. Om ditt nätagg skulle lämna in pga att fläkten inte kyler tillräckligt bra eller liknande så kan du förlora ditt grafikkort och/eller processor.

Är inte alls särskilt sugen på att göra det, vil ha ett agg som fungerar från start.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

När man lagt så mycket pengar på processor och grafikkort så är det dumt att snåla på nätdelen. Kolla först ifall då kan få byta nätagget, du är inte nöjd med produkten och borde därför få pengarna tillbaka beroende på hur länge du har haft det. Ifall det går bra så lägger du pengarna på ett bättre nätagg. CX serien är en budgetserie. AX serien hade vart ett bättre val i det här fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bagfalls:

När man lagt så mycket pengar på processor och grafikkort så är det dumt att snåla på nätdelen. Kolla först ifall då kan få byta nätagget, du är inte nöjd med produkten och borde därför få pengarna tillbaka beroende på hur länge du har haft det. Ifall det går bra så lägger du pengarna på ett bättre nätagg. CX serien är en budgetserie. AX serien hade vart ett bättre val i det här fallet.

Förklarade innan att jag inte snålat, utan valt detta agget helt medvetet.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

När man lagt så mycket pengar på processor och grafikkort så är det dumt att snåla på nätdelen. Kolla först ifall då kan få byta nätagget, du är inte nöjd med produkten och borde därför få pengarna tillbaka beroende på hur länge du har haft det. Ifall det går bra så lägger du pengarna på ett bättre nätagg. CX serien är en budgetserie. AX serien hade vart ett bättre val i det här fallet.

80 bronze kommer man långt med och duger gott till TS övriga komponenter. Budget skulle jag inte kalla det, snarare bra del för sin prisklass men något AX är det naturligtvis inte. Pratar vi budget(delar) så är det komponenter från okända (ökänt dåliga?) tillverkare utan någon certrifiering, det är budget. Corsair är både bra och pålitliga. Sitter själv på samma nätdel som TS och kan inte säga annat än att jag är supernöjd. Nu är naturligtvis en uppskattad ljudnivå relativ men jag har inget att klaga på, det tuffar tyst på

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andersson91:

80 bronze kommer man långt med och duger gott till TS övriga komponenter. Budget skulle jag inte kalla det, snarare bra del för sin prisklass men något AX är det naturligtvis inte. Pratar vi budget(delar) så är det komponenter från okända (ökänt dåliga?) tillverkare utan någon certrifiering, det är budget. Corsair är både bra och pålitliga. Sitter själv på samma nätdel som TS och kan inte säga annat än att jag är supernöjd. Nu är naturligtvis en uppskattad ljudnivå relativ men jag har inget att klaga på, det tuffar tyst på

Trevligt att du har samma agg!

Men hur låter ditt då?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

Trevligt att du har samma agg!

Men hur låter ditt då?

Nu är jag förvisso på jobbet och kan inte "lyssna". Men jag har haft det i över ett halvår och jag har inte stört mig på några "oljud". Om de låtit mer än sig bör, så hade jag märkt det.
Nu är det förvisso relativt, det jag tycker är okej kanske du tycker är för högt
Det låter som du har fått ett dåligt exemplar, hur längesedan var det du köpte det? Om du fortfarande har ångerrätt så skicka tillbaks, annars kan man alltid reklamera en produkt om garanti finns
Byta fläkt är ett annat alternativ, men då ryker garantin och det är bra mycket "pilligare".

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andersson91:

Nu är jag förvisso på jobbet och kan inte "lyssna". Men jag har haft det i över ett halvår och jag har inte stört mig på några "oljud". Om de låtit mer än sig bör, så hade jag märkt det.
Nu är det förvisso relativt, det jag tycker är okej kanske du tycker är för högt
Det låter som du har fått ett dåligt exemplar, hur längesedan var det du köpte det? Om du fortfarande har ångerrätt så skicka tillbaks, annars kan man alltid reklamera en produkt om garanti finns
Byta fläkt är ett annat alternativ, men då ryker garantin och det är bra mycket "pilligare".

Bytesrätten är slut för länge sedan. I början lät det bara mycket när jag spelade, som att den varvade på extra då och störde inte när jag avslutade spelet. Nu har den dock börjat varva på utan att något spel är igång, ibland kan den bara fastna i fullt varvtal, man riktigt hör hur den stackars fläkten tar i. Tänker om jag byter fläkt, hur ska det få varvtalet att gå ner? Borde inte fläkten kontrolleras av något vilket inte spelar roll och det är en annan fläkt, den kontrolleras ändå på samma sätt?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Bytesrätten är slut för länge sedan. I början lät det bara mycket när jag spelade, som att den varvade på extra då och störde inte när jag avslutade spelet. Nu har den dock börjat varva på utan att något spel är igång, ibland kan den bara fastna i fullt varvtal, man riktigt hör hur den stackars fläkten tar i. Tänker om jag byter fläkt, hur ska det få varvtalet att gå ner? Borde inte fläkten kontrolleras av något vilket inte spelar roll och det är en annan fläkt, den kontrolleras ändå på samma sätt?

De flesta fläktar är väl temperaturstyrda nuförtiden, så det gäller att man byter till rätt sorts fläkt.

Men principen är ju att om nätdelen skickar en viss procent som hastigheten ska vara på och du byter till en fläkt som har lägre varvtal så kommer ju 100% att vara lägre fart och därmed tystare.

Det är lite lurigt med kontakter bara, du kan behöva löda loss den gamla och dit den nya, eller skarva kontakt ifall det sitter en, för det är oftast en mindre kontakt än de vanliga 3-pins som passar på moderkortet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

De flesta fläktar är väl temperaturstyrda nuförtiden, så det gäller att man byter till rätt sorts fläkt.

Men principen är ju att om nätdelen skickar en viss procent som hastigheten ska vara på och du byter till en fläkt som har lägre varvtal så kommer ju 100% att vara lägre fart och därmed tystare.

Det är lite lurigt med kontakter bara, du kan behöva löda loss den gamla och dit den nya, eller skarva kontakt ifall det sitter en, för det är oftast en mindre kontakt än de vanliga 3-pins som passar på moderkortet.

Har verkligen ingen lust med det, finns det inget sätt att programstyra sin nätaggfläkt?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Har verkligen ingen lust med det, finns det inget sätt att programstyra sin nätaggfläkt?

Endast på speciella modeller.
I ditt fall behöver du öppna aggregatet(bryta garantin) och koppla fläkten till moderkortet/fläktkontroller. Gör du det är det lika bra att byta fläkten istället för det är förmodligen fläkten som blivit utsliten.
Jag hade liknade problem med mitt nätaggregat från Fractal, efter 18månader började fläkten låta hela tiden så jag bytte fläkten och har inte hört nätaggregatet igen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Har verkligen ingen lust med det, finns det inget sätt att programstyra sin nätaggfläkt?

inte via datorn iallafall...

Du kan antingen köpa nytt nätagg med tystare fläkt eller montera nätagget med fläkten nedåt om det är burken i sign du har så den drar luft genom botten av chassiet. och då inte drar in någon varm luft...

eller om du inte har något mot att bli av med nätaggets garanti, byta ut den fläkten mot en tystare eller löda dit en resistor som begränsar spänningen till typ 9v...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bagfalls:

Tänk lite innan du går hax-troll i burken och ska tejpa ihop kablar etc. Om ditt nätagg skulle lämna in pga att fläkten inte kyler tillräckligt bra eller liknande så kan du förlora ditt grafikkort och/eller processor.

Dessutom TS liv då detta inte är något att leka med.
Om nätagget inte är tyst får TS byta det till ett som verkligen är det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Har verkligen ingen lust med det, finns det inget sätt att programstyra sin nätaggfläkt?

Som de andra skrev, så kan man ju öppna upp skalet, sätta dit en annan fläkt och dra ut kabeln genom lämpligt hål, till moderkort/fläktkontroller.

Men om du fortfarande har garantin kvar (gäller ju nåt år eller mer), så är det ju bättre att skicka in det för garantireparation av fläktfel istället.

Man kan ju alltid få exemplar som det råkat bli fel på, kanske är någon kylpasta som är dåligt pålagd eller att fläkten fått dåliga lager från början, finns lite olika saker som kan strula.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX