Oculus Rift för konsumenter får högre upplösning än 1080p

Permalänk
Medlem

Bah, VR skulle vara framtiden? tsk, har levt i framtiden i 20 år nu!!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vänta nu, sa dom inte att nya rift har en 1080p AMOLED skärm? Låter som dom vill wowa alla med den skärmen och sen blir det ett högre upplöst IPS nerköp i konsumentversionen. Kör dom en 25x16 AMOLED skärm blir dom först i världen med en så liten vad vitt jag vet. Tror inte Samsung skulle tillåta det... Om inte Galaxy S6 kommer ut snart med 25x16 AMOLED of course. Det är inte helt omöjligt, är ju bara ett par månader mellan release.

Som jag har förstått det så krävs det oled teknik för low persistence tekniken då andra skärmar har för dålig uppdateringsfrekvens...
så det där kan dom inte fuska på.
Jag har heller inte fått intrycket att Oculus är ett företag som skulle blåsa sin marknad på det sättet,
dom är fortfarande ett relativt litet företag som brinner för att göra VR verklighet.

Permalänk
Medlem

Har följt Oculus sedan starten och är rätt så road av en sak. Man har hela tiden hört rätt mycket snack som typ "tjena, undrar hur bra det och det spelet kommer att flyta på 1080p eller högre". Förstår inte varför alla verkar kräva att spelen ska hålla samma grafiska nivå som på en traditionell skärm. Upplevelsekvaliteten måste ju ändå komma i första hand vilket i min bok är:

Tillräckligt högupplöst
Tillräckligt hög framerate
Tillräckligt hög field of view
Tillräckligt bra headtracking
Någon slags handkontroll (kanske Stem) som gör att man styr sina egna händer

Vill helst se att spelen man spelar är utvecklade ENBART till Oculus Rift. Jag kommer nog gilla de spel bäst som helt enkelt låter mig utforska världar, inte fps-spel. Plus att man helt enkelt kan vara på en nästan fysisk plats på internet-event osv.
Jag vet inte vad folk i regel förväntar sig men jag hoppas att VR kommer få stort genomslag som ett medel att förflytta sig till virtuella händelser (jo, spel överlag klassar väl in här..).

Om upplevelsen blir lika bra som man kan inbilla sig så känns Indie-utvecklarprojekt med mera utmanande idéer helt klart intressantast!!

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av denna omni treadmill:
http://youtu.be/LPyqGQYNspk

Den låter nästan ingenting och behöver inga specalskor. Du kan även göra fler rörelser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Wow.

Kommer bli ''hejdlöst'' måste testa Oculus Rift på Dreamhack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

är dom riktigt smarta inkluderar de stöd för gpu-styrd uppdateringsfrekvens. Då kan man glömma allt snack om fps (ja sålänge det är mer än typ 30)

Det hade inte hjälpt så mycket då du INTE vill att din fps/uppdateringsfrekvens dippar för lågt, absolut inte under 60, för att undvika åksjuka.

Nu ska ju den nya low persistance-skärmen avhjälpa åksjukan rejält vad jag hört så vi får se. Jag är själv lite orolig att min dator inte kommer att kunna hålla 75 fps till devkit 2 som kommer snart.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."