Permalänk
Medlem

Två nätverkskort

En beskrivning av problemet:
Jag har en 3D-skrivare kopplad till en stationär dator via nätverksuttaget på moderkortet, skrivaren kräver att IP-adressen ska vara statisk.
För att få tillgång till internet så har jag nu ett trådlöst USB-nätverkskort, men det fungerar tyvärr inte helt stabilt. Så jag skulle hellre vilja koppla upp datorn via kabel.

Jag har tillgång till ett PCI-nätverkskort som jag har installerat med hopp om att det ska gå att ha bägge korten aktiva parallellt.
Har dock inte lyckats få det att fungera. Är det någon som har tips på vilka inställningar jag behöver ha? Eller är det inte ens möjligt att ha två nätverkskort aktiva samtidigt?

Permalänk

går det inte att koppla skrivaren till routern? & nå den i nätverket

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyA:

En beskrivning av problemet:
Jag har en 3D-skrivare kopplad till en stationär dator via nätverksuttaget på moderkortet, skrivaren kräver att IP-adressen ska vara statisk.
För att få tillgång till internet så har jag nu ett trådlöst USB-nätverkskort, men det fungerar tyvärr inte helt stabilt. Så jag skulle hellre vilja koppla upp datorn via kabel.

Jag har tillgång till ett PCI-nätverkskort som jag har installerat med hopp om att det ska gå att ha bägge korten aktiva parallellt.
Har dock inte lyckats få det att fungera. Är det någon som har tips på vilka inställningar jag behöver ha? Eller är det inte ens möjligt att ha två nätverkskort aktiva samtidigt?

Vi kör flera datorer med dubbla nätverkskort på jobbet. Det är inga problem. Oftast sitter ena med statisk adress mot ett LAN och det andra med DHCP mot internet-nätverket.

Sen beror det ju på hur du kopplar upp dig mot Internet. Har du egen router som DHCP-server så kan man ju dels ställa in statisk IP-adress som är samma sub-nät som skrivaren kör på, eller säga åt routern att alltid sätta samma adress på datorn även om den kör med DHCP (man anger MAC-adressen till datorn).

Vi har till och med en server med tre nätverkskort, två statiska IP-adresser och en DHCP mot Internet-routern.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vi kör flera datorer med dubbla nätverkskort på jobbet. Det är inga problem. Oftast sitter ena med statisk adress mot ett LAN och det andra med DHCP mot internet-nätverket.

Sen beror det ju på hur du kopplar upp dig mot Internet. Har du egen router som DHCP-server så kan man ju dels ställa in statisk IP-adress som är samma sub-nät som skrivaren kör på, eller säga åt routern att alltid sätta samma adress på datorn även om den kör med DHCP (man anger MAC-adressen till datorn).

Vi har till och med en server med tre nätverkskort, två statiska IP-adresser och en DHCP mot Internet-routern.

Jisses. Hade varit intressant att höra argumentationen för att ha en sån nätverksdesign

Permalänk
Skrivet av aluser:

Jisses. Hade varit intressant att höra argumentationen för att ha en sån nätverksdesign

Antagligen är nätverket segmenterat pga olika säkerhetsnivåer, t.ex. produktion och test där t.ex. utvecklarna enbart ska kunna nå test och kontorspersonal prod. Men man vill nyttja samma server alternativt bygga nätverken för t.ex. felsökning. Går att lösa med VLAN också, men separat hårdvara kan vara lämpligare i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorrentKatten:

Antagligen är nätverket segmenterat pga olika säkerhetsnivåer, t.ex. produktion och test där t.ex. utvecklarna enbart ska kunna nå test och kontorspersonal prod. Men man vill nyttja samma server alternativt bygga nätverken för t.ex. felsökning. Går att lösa med VLAN också, men separat hårdvara kan vara lämpligare i vissa fall.

Var inte servern jag reagerade utan fattade det som att det handlade om arbetsstationer som hade multipla nätverkskort.
Står ju dessutom att det handlar om att i varje maskin separera lan från internet då ena verkar bo på lan och andra på internet vilket känns som en multihomingvariant som öppnar för att skjuta sig i foten rätt rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

går det inte att koppla skrivaren till routern? & nå den i nätverket

Hade planer på det också, och har faktiskt provat, men fick det inte att fungera. Sen så saknar skrivaren någon form av internminne så bryts kontakten med switchen så innebär det att utskriften avbryts och behöver göras om (=dyrt). Det känns säkrare att ha den direkt kopplad till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vi kör flera datorer med dubbla nätverkskort på jobbet. Det är inga problem. Oftast sitter ena med statisk adress mot ett LAN och det andra med DHCP mot internet-nätverket.

Sen beror det ju på hur du kopplar upp dig mot Internet. Har du egen router som DHCP-server så kan man ju dels ställa in statisk IP-adress som är samma sub-nät som skrivaren kör på, eller säga åt routern att alltid sätta samma adress på datorn även om den kör med DHCP (man anger MAC-adressen till datorn).

Vi har till och med en server med tre nätverkskort, två statiska IP-adresser och en DHCP mot Internet-routern.

Just nu är även internetuppkopplingen inte heller optimal. Vi har en kabel in från en kombinerad router/modem (som står hos hyresvärden och som vårt företag inte har tillgång till). Inkommande kabel är i sin tur kopplad till en 16-portars switch, där våra datorer hämtar sin uppkoppling från.
Jag tänkte att det skulle vara så enkelt att jag ställde in DHCP på det ena kortet och kopplar det till switchen, och statisk IP på det andra kortet och kopplar det till skrivaren. Men det vill sig inte. Har du någon fundering där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyA:

En beskrivning av problemet:
Jag har en 3D-skrivare kopplad till en stationär dator via nätverksuttaget på moderkortet, skrivaren kräver att IP-adressen ska vara statisk.
För att få tillgång till internet så har jag nu ett trådlöst USB-nätverkskort, men det fungerar tyvärr inte helt stabilt. Så jag skulle hellre vilja koppla upp datorn via kabel.

Jag har tillgång till ett PCI-nätverkskort som jag har installerat med hopp om att det ska gå att ha bägge korten aktiva parallellt.
Har dock inte lyckats få det att fungera. Är det någon som har tips på vilka inställningar jag behöver ha? Eller är det inte ens möjligt att ha två nätverkskort aktiva samtidigt?

Jag tycker det du beskriver måste gå att sätta upp utan för stora problem om jag förstått det rätt. Hemma kör jag WiFi mellan min stationära dator och min mobiltelefon. Och till min stationära dator har jag kopplat en raspberry pi med en IP-kabel och raspberryn kommer även åt internet nu. Nåt liknande borde fungera även för dig. Jag kan kolla inställningarna när jag kommer hem och ladda upp några skärmbilder om du tror det kan va till hjälp.

Eller menar du att alla datorer på nätverket ska ha åtkomst till 3D-skrivaren men att skrivaren bara är connectad direkt till en av datorerna via IP-kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyA:

Just nu är även internetuppkopplingen inte heller optimal. Vi har en kabel in från en kombinerad router/modem (som står hos hyresvärden och som vårt företag inte har tillgång till). Inkommande kabel är i sin tur kopplad till en 16-portars switch, där våra datorer hämtar sin uppkoppling från.
Jag tänkte att det skulle vara så enkelt att jag ställde in DHCP på det ena kortet och kopplar det till switchen, och statisk IP på det andra kortet och kopplar det till skrivaren. Men det vill sig inte. Har du någon fundering där?

Ja, så enkelt borde det vara. Vad är det som inte vill sig i det läget, DHCP-kortet eller det med statisk koppling till skrivaren?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Jag tycker det du beskriver måste gå att sätta upp utan för stora problem om jag förstått det rätt. Hemma kör jag WiFi mellan min stationära dator och min mobiltelefon. Och till min stationära dator har jag kopplat en raspberry pi med en IP-kabel och raspberryn kommer även åt internet nu. Nåt liknande borde fungera även för dig. Jag kan kolla inställningarna när jag kommer hem och ladda upp några skärmbilder om du tror det kan va till hjälp.

Eller menar du att alla datorer på nätverket ska ha åtkomst till 3D-skrivaren men att skrivaren bara är connectad direkt till en av datorerna via IP-kabel?

Ja, det vore tacksamt om du kunde fixa det. Om inte annat så löser det kanske ett problem som jag har hemma, där jag vill komma åt min chromecast med Wifi-dongeln men samtidigt ha hastigheten som jag får med fasta linan.

Skrivet av blackeagle:

Ja, så enkelt borde det vara. Vad är det som inte vill sig i det läget, DHCP-kortet eller det med statisk koppling till skrivaren?

Bra fråga, det borde jag ha tagit med i ursprungsposten. Ska koppla in allt igen imorgon (prylarna är på jobbet) och ge besked då. Jag har för mig att det kort som var kopplat till switchen (internet) "tog över" och att det andra (skrivarkortet) då avaktiverades, men jag återkommer med ett bättre svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyA:

En beskrivning av problemet:
Jag har en 3D-skrivare kopplad till en stationär dator via nätverksuttaget på moderkortet, skrivaren kräver att IP-adressen ska vara statisk.
För att få tillgång till internet så har jag nu ett trådlöst USB-nätverkskort, men det fungerar tyvärr inte helt stabilt. Så jag skulle hellre vilja koppla upp datorn via kabel.

Jag har tillgång till ett PCI-nätverkskort som jag har installerat med hopp om att det ska gå att ha bägge korten aktiva parallellt.
Har dock inte lyckats få det att fungera. Är det någon som har tips på vilka inställningar jag behöver ha? Eller är det inte ens möjligt att ha två nätverkskort aktiva samtidigt?

Hej igen,

Här är mina settings i min stationära (windows 7)burk som jag kör med för att en Raspberry ska få internet access. Liknande inställningar borde fungera för din skrivare.

"Local Area Connection 3" är nätverkskortet och är kopplat med IP-kabel direkt till Raspberryn.
"Wireless Network TP-LINK" är trådlöst nätverkskort som connectar och får internet access från min mobiltelefons hotspot.

Detta är nätverksinterfacet i datorn dit jag connectat Raspberryn med en IP-kabel.
Jag tror att jag var tvungen att ta ett IP på 192.168.137.xxx för att mitt windows skulle gå med på att köra internetdelning till detta nätverksinterfacet. Annars hade det nog gått bra med att välja ett IP på 192.168.xxx.xxx.
Jag har inte angett nått gateway IP på detta nätverksinterfacet eftersom denna datorn själv kommer agera gateway på detta nätet.
På min Raspberry så har jag konfat en statiskt IP-address (192.168.137.3) och samma subnet mask som datorn (255.255.255.0) men som gateway address så har jag angett den stationära datorns IP-address(192.168.137.1).

Genom att slå på internet sharing så kan min Raspberry även komma åt internet direkt. Om du kör med internet sharing så kanske era andra datorer på nätverket oxå kan komma åt 3D-skrivaren, alternativt att skrivaren kan hämta hem updates från nätet om den har en sån funktion.

Vill oxå passa på att nämna att jag inte kan göra detta på min jobblaptop(som oxå kör windows7) och jag tror det beror på nån säkerhetsprofil vi kör på jobbet. Vi får/kan inte ansluta egna datorer/prylar till nätet på jobbet och jag gissar att dom stängt av möjligheten att starta en DCHP server i våra datorer för att man då hade kunnat komma runt problemet. Så har du otur så kanske nåt sånt kan ställa till det för dig.

Permalänk
Medlem

Nu när jag provade att koppla in det igen så döm om min förvåning när det fungerade. Skrivaren är kopplad till moderkortets nätverksuttag och switchen till det som jag satte in själv. Allt fungerar.

Tack FANTEN för din post, ska prova det hemma med Chromecasten, det borde fungera på samma sätt.

Tack till alla som har engagerat sig, återkommer om det blir något fel.

Trevlig helg!