Permalänk

Bör man vara rädd att byta CPU-kylare?

Tjena, jag ska nu byta upp mig från en standard intel kylare till en corsair vattenkylning. Jag har aldrig förr bytt kylare utan bara mindre ingrepp i datorn, nya ramminnen, grafikkort osv. Har kollat youtube och läst ett tiotal guider på hur man byter cpu kylare, så tror att jag vet hur man bör göra.

Har kompisar som säger att CPUn är den enklaste delen att ta i sönder även när man byter kylare. Så min fråga är om jag vågar mig på att byta den själv eller ska betala någon mer kunnig att göra det åt mig? Vad tror ni som har gjort det är det easy peasy lemon squeezy eller något man bör undvika?
Tacksam för svar
Mvh. Simon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baconmilk:

Tjena, jag ska nu byta upp mig från en standard intel kylare till en corsair vattenkylning. Jag har aldrig förr bytt kylare utan bara mindre ingrepp i datorn, nya ramminnen, grafikkort osv. Har kollat youtube och läst ett tiotal guider på hur man byter cpu kylare, så tror att jag vet hur man bör göra.

Har kompisar som säger att CPUn är den enklaste delen att ta i sönder även när man byter kylare. Så min fråga är om jag vågar mig på att byta den själv eller ska betala någon mer kunnig att göra det åt mig? Vad tror ni som har gjort det är det easy peasy lemon squeezy eller något man bör undvika?
Tacksam för svar
Mvh. Simon

Så länge man inte är vårdslös är det lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Så länge du lägger den rätt i sockeln så är det lugnt.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ta bort CPU för att byta Kylare så lyckas du skada CPU är det imponerande.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Lägg den rätt i sockeln.. Ta bort skyddsplasten från den nya kylaren är ju också en bra idé. Sen kan push-pins kylare jävlas för de flesta. Men det är inte svårare än att byta ram-minnen i min mening.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du behöver inte ta bort CPU för att byta Kylare så lyckas du skada CPU är det imponerande.

Men lättare att ta bort den gamla kylpastan om du plockar bort processorn från moderkortet

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Men lättare att ta bort den gamla kylpastan om du plockar bort processorn från moderkortet

Diskutabelt. Jag tycker nog det är enklare att göra rent den när den sitter i socketen. Att få ett grepp om proppen där fingrarna inte är i vägen för rengöring brukar vara krångligare än att bara låta den sitta kvar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Låt cpun sitta kvar i moderkortet, tvätta av med medel ämnat för det. Se sedan också till att ditt chassi har ett stort hål för eftermarknads kylare, i mitt förra chassi var det nästan omöjligt att montera en annan kylare pga väldigt litet hål för just kylare.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2